LETNÍ LIMITKA - pro 20 lidí
Nabídka šitá na míru letnímu režimu, kdy máte čistou hlavu pro vylepšení vaší značky, ale nemáte chuť si domlouvat konzultace (ani peníze nazbyt).
1. 7. - 31. 8. 2024
Kdyby byla anketa pro grafiky a webdesignery o nejčastější dilema, které při práci (a se zákazníky) řeší, věřím, že by v nejužším finále skončily tyto dvě otázky:
„Jakou barvu?“
a
„Jaký font?“
Barvy a fonty jsou prostě všude. Ať upravujete texty v brožurce, vytváříte grafické prospekty, webové stránky. A přestože existují tisíce stránek o psychologii barev, stačí trošku googlit, o psychologii fontů nenajdete téměř nic. Pojďme to napravit.
Ale nepovídejte. Možná neslyšel, ale určitě se s ní denně potkáváte. Jenom jí nevěnujete pozornost. Psychologie fontů není jen pro vyvolené, setkávají se s ní i obyčejní smrtelníci.
„Neváhám říct, že font v eseji zcela jistě ovlivňuje její (= eseje) ohodnocení, i když na nevědomé úrovni.“
Phil Renaud
„Může font sám o sobě zásadně ovlivnit to, jak vnímáme obsah sdělení? Můžeme oddělit formu a obsah textu?“
Zjistil, že vybraný font má obrovskou moc ovlivnit vnímání čtenářů. Vyberete seriózní font, věří vám. Vyberete neformální font a důvěra v pravdivost informací v textu klesne o polovinu.
Z hlediska designu je zásadní využít potenciál, který fonty nabízí – pokud vystihneme osobnost fontu tak, aby korespondovala s nábojem textu, stává se mnohem působivějším a má daleko větší dopad.
(Eric Jaffe, The Science Of Comic Sans)
*****
Možná jste skvělí grafici, máte estetické vnímání, vzdělání a praxi. Anebo máte intuici, která vám ukazuje ideální kombinace barev i fontů. Tak proč byste se měli zabývat psychologií fontů?
Můžeme sepsat černé na bílem 3 fakta.
Ne domněnky, ne předpoklady, ale fakta.
Podívejte se na následující tři fonty:
Jasně, že vám hned naskočí, jestli se vám líbí nebo ne a jestli by se daly někde použít. Ale dokázali byste jasně definovat:
Psychologie fontů není o hledání „nejhezčího, nezvyklého, atraktivního, zajímavého…“ fontu. Takového, který se vám bude líbit. Nehledáme font, ze kterého si všichni sednou na zadek.
Hledáme font, který tvoří identitu značky.
Intuice i estetické cítění jsou velmi subjektivní. A pokud pracujete pro klienta, není důležité, jestli se VÁM font líbí anebo ne.
Protože klient může mít úplně jiný vkus, než vy. A jeho klienti, pro které je výrobek, plakát, web určený, mají možná ještě úplně jiný vkus a očekávání. Krásně to popsal Ondřej Ilinčev:
Klient: „Proč jste vybral zrovna tohle písmo?“
Designér: „Prostě se mi to líbilo.“
Klient: „Mně se nelíbí.“
Designér: „Mně jo.“
Klient: „Ale já vás platím.“
Tahle bitva nejde vyhrát.
Jakmile nevíte, proč jste vybrali právě ten jeden jediný font, něco je špatně.
Klient potřebuje vědět, že jste font nevytáhli z klobouku jako králíka. Že víte přesně, proč právě tento je pro něj ten pravý a proč by ho měl použít. Potřebuje slyšet, jaké hodnoty představuje, a jak zapadá do celého vizuálního stylu. A abyste toto mohli klientovi vysvětlit, potřebujete to vědět vy sami.
Jestli chcete o psychologii fontů vědět víc, nejlepší bude nechat si posílat novinky.
A úplně nejlepší bude přihlásit se na WORKSHOP Fonty jako nástroj v marketingu.
Super článek! 🙂