LETNÍ LIMITKA - pro 20 lidí

Nabídka šitá na míru letnímu režimu, kdy máte čistou hlavu pro vylepšení vaší značky, ale nemáte chuť si domlouvat konzultace (ani peníze nazbyt). 

1. 7. - 31. 8. 2024

SERIÁL #2 / Fonty a copywriting

Jak vidí fonty Líný copywriter

Kdo to je? Tak kdo je líný člověk, to asi víte, ale kdo je Líný copywriter, to vám hned vysvětlím. Jmenuje se Lucie Koubek a píše texty, jak už to tak copywriteři dělají. Ale ne každý chce, aby mu texty psal někdo cizí, a pak Lucka prostě vezme ty vaše a vylepší je.

Dodá jim šprofilovka-237x300mrnc a štávu a to vše „jen“ tím, že tamhle upraví slovosled, tady přehodí pár slovíček a tuhle vám z nejasné myšlenky udělá údernou větu. Je to dar, umět text poladit tak, aby se nejenom dobře četl, ale aby vám i posloužil. Třeba tím, že přiláká mnohem víc lidí na váš web, nebo umí něco prodat.

Mě osobně se ale v její práci líbí právě ta skrytá psychologie.

  • Jak rozpoznat a využít charakter a energii člověka, který text napsal. Aby mu seděl, cítil se v něm dobře a nebyl to jen cizí kabát.
  • Jak text naladit na člověka, který ho bude číst, aby ho oslovil a splnil svůj účel.

Stále totiž platí, že univerzální texty nefungují. Nebo spíš neurazí, nenadchnou, znáte to.

A právě toto učí Lucie ostatní lidi. I takové, kteří si myslí, že se pro psaní fakt nenarodili. Díky jejímu vedení brzy zjistí, jak si takové texty můžou psát sami, bez pomoci profíka copywritera.

Její práce mi připadá jako taková alchymie.

Jedna osobnost autora, jeden zákazník, špetka marketingu a troška selského rozumu, tady to máte prosím. Protřepat, nemíchatƒ…

A čtenář má pocit, že autor ten článek napsal levou zadní a navíc mu rozumí: „Jo! Jak ví, že tohle právě řeším!“, nebo „Jasně, tak to přesně vidím já!“.

A právě proto, že Lucie při své práci vnímá charakter autora i čtenáře textu a pracuje s ním – tak jako já při výběru vhodných fontů pro text, mám ji vyhlédnutou už dlouho na pár otázek k psychologii fontů. Kdo jiný by se k tomu měl vyjádřit, než člověk, který pracuje denně s písmenky? Projdou jí rukama texty, které se pak šíří po internetu, vyskakují na ní na FB a někdy i za výlohou knihkupectví. Hraje si s nimi, vymazlí je do dokonalosti a pak…

Řeší do čeho je autor obleče, nebo jí je to úplně jedno? 

***

Poprosila jsem Lucii Koubek o rozhovor, tady je v plném rozsahu jako video (nenechte se zmást audio úvodem) a pod ním je přepsaný pro ty, kteří raději čtou. Pokud vás zajímá, co o Lucii vypovídá font, který si vybrala pro své logo Líného copywritera, tak to se dozvíte na konci článku.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Ahoj Lucko, obě se snažíme dodat textům klienta osobitost a jedinečnost. Zajímalo by mne, jestli při své práci vnímáš fonty a jestli se ti vůbec zdají důležité. Protože co si budeme povídat, copywriter zajistí kvalitní obsah textu, ale stará se i o jeho formu? Já si totiž myslím, že jedno bez druhého nefunguje. Možná to bude zajímat i mé čtenáře, položím ti tedy pár otázek:

1. Kdy jsi začala fonty řešit?

Když jsem potkala jednu takovou zajímavou a šikovnou paní, co to s fonty moc hezky umí. Andrea se myslím jmenuje… 🙂 Ale vážně. Předtím jsem razila názor, že nic se nemá přehánět a méně je vždycky více. Takže jsem si vystačila s Calibri a Cooper Hewitt a pracovala jsem maximálně s řezem a velikostí písma. Jenže protože jsem od přírody tak trochu perfekcionista, jakmile zjistím, že se dá něco vylepšit, chci to – a hned! Takže když jsem zjistila, jak úžasně můžou fonty podpořit a vylepšit text a výsledné sdělení, začalo mě to zajímat a začala jsem o nich víc přemýšlet.

2. Předpokládala bych, že pro tebe, jako minimalistu, budou fonty zbytečný „šum“. Pokud to tak není, proč?

Jak už jsem říkala, nevnímám fonty jako „něco navíc“, ale jako přirozenou součást textu, stejně jako je neverbální komunikace přirozenou součástí ústního projevu. Představte si, že byste mluvili s kamarádem, a stáli byste u toho v pozoru jako svíčka a ani byste se nepohnuli. Divné, že? Když naopak přirozenými pohyby a gesty své sdělení podpoříte, budete si vzájemně daleko lépe rozumět. Správný výběr fontu má podobnou funkci.

3. Z toho, co ti projde rukama za texty, jak se k fontům staví lidé – vnímají jejich funkci?

Já jsem vypozorovala, že existují dvě skupiny lidí. Jedna, která fonty vůbec neřeší a vystačí si s jedním, dvěma základními, a druhá, která se naopak vyžívá v těch nejdivočejších kombinacích. Takoví lidé použijí klidně pět různých fontů na jednom letáčku, hlavně aby to bylo neotřelé a originální. Takže vlastně takové dva opačné extrémy. Lidí, kteří by o fontech uvažovali rozumně a v souvislostech, kteří by opravdu vnímali jejich skutečnou funkci, jsem v životě moc nepotkala.

4. Co myslíš, že by jim pomohlo? Ve výběru fontů, v orientaci ve světě fontů…

Hm, tak to je těžká otázka. Asi kdyby se o tom obecně víc mluvilo, protože tohle je něco, co nespadá do takového toho obecného povědomí. Lidi vědí, že mají mít dobré texty, ideálně bez zbytečných chyb, ale dál už o tom většinou nepřemýšlí.

5. Teď otázka o copywriterech obecně – pracují s fonty?

Obecně platí, že to je už spíš práce pro grafika. Copywriter dodá text, grafik by mu měl přišít ty neverbální prvky. Potíž nastává, když někdo grafika nemá a s fonty pracovat neumí. To pak taky může přijít celá copywriterská snaha úplně do háje. Protože když budete mít vymazlený text, a na webu ho oblečete do fontu Comic Sans, právě jste spáchali profesní sebevraždu.

Já proto postupuju tak, že pokud klient s mými texty pracuje sám, pomáhám mu je ladit na webu i po té vizuální stránce – aby to aspoň trochu vypadalo a neodradilo hned na první pohled. Takže když cítím, že je někde „přefontováno“, nebo že se některý font vyloženě nehodí, ať už z hlediska vkusu nebo i čitelnosti textu, nabízím pomocnou ruku, a dokážu klienta trochu usměrnit, nebo spíš nasměrovat. A to se týká nejen fontů, ale i barev, rozvržení textu apod.

***

Věřím, že jste si rozhovor užili a možná vás zajímá, jaké fonty vlastně používá sám Líný copywriter.

Lucie o sobě říká, že patřila dlouho do první skupiny – fonty vůbec neřešila a vystačila si s Calibri. Ale psychologie fontů ji lákala, a tak jednou neodolala, slovo dalo slovo a strávily jsme spolu příjemnou hodinku a půl u konzultace Profil Podle Fontů. Zeptala jsem se jí teď po delším čase:

Lucko, co zásadního sis z konzultace odnesla?

A tady je její odpověď:

  • Uvědomění, jak moc nás písmo – i tištěné – ovlivňuje a jak moc odráží naše pravé já.
  • Prakticky: našla jsem si ty „své“ fonty, ve kterých se cítím dobře a sebejistě.
  • Našla jsem skvělý titulní font pro Líného copywritera – teď to používám vlastně jako logo.

Zajímá vás, co o Lucii Koubek vypovídá font, které si vybrala?

logo

Přitahovaly jí jednoznačně fonty úsporné, úderné, ale na druhou stranu potřebovala drobné detaily s ženskou energií. Prostě minimalismus s kapkou originality. Ve fontu Líného copywritera je lehkost, nadsázka, nadhled, to vše reprezentované kaligrafickým ručně psaným fontem. To byste u copywritera nečekali – kaligrafie – že?

Patkový font se pro Lucii nehodí, její styl vyžaduje odlehčené, svěží písmo a žádné zbytečnosti ve formě patek. Zdržovaly by a táhly k zemi lehkost a nadsázku, se kterou Lucie často pracuje. Nehodí se ani ostré nebo hranaté „IT“ fonty, jsou studené a chybí jim originalita. Tučné fonty by zatěžovaly, tenké nebyly dost úderné. V ručně psaném kaligrafickém písmu se potkává švih, lehkost a řízená kreativita s jednoduchostí.

Z analýzy fontů Lucie se dá poznat ještě víc, třeba, že jí nevadí pracovat pod tlakem, nesnáší rozvláčné řeči o ničem, …

A víc vám neprozradím. 🙂

Radši teď se honem mrkněte na ty vaše texty – jak jste na tom? Jsou vám fonty šumafuk, nebo to s nimi přeháníte? A našli jste si už nějaký ten svůj?


Kdo je Lucie Koubek:
Textem posedlá copywriterka. Naučí vaše texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty. Autorka e-booků:
Jak na texty v online marketingu (ZDARMA)
Manuál úspěšného blogera
Sám sobě korektorem
www.linycopywriter.cz, www.luciekoubek.cz

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.