SERIÁL #1 / Fonty pro životopis

Hraje výběr fontů pro životopis významnou roli?

„Tím, že používáte špatný font, můžete na lidi působit nesprávným dojmem a to může mít vliv na rozhodnutí, která utvářejí vaši budoucnost.“
Aric Sigman, psycholog

Tato věta kdysi způsobila, že můj zájem o fonty získal další rovinu – psychologickou. Mnohokrát mne napadlo, jak by se znalost psychologie fontů dala využít v personalistice. Font, který zvolíme, o nás hodně vypovídá, takže volba fontů v životopise jednoznačně vypovídá o charakteru a osobnosti uchazeče. Navíc v rovině podvědomí, kterou on sám většinou nevnímá a tím pádem ani nemá tendence ji ovlivňovat. Kdyby to nebylo takové klišé, napsala bych „Můžeme v něm číst, jako v otevřené knize.“.

Aric Sigman uvádí příklad, že do solidní zavedené firmy, která podniká v „seriózním“ oboru (např. finance, bankovnictví, atd.) by rozhodně poslal životopis napsaný patkovým fontem. Naopak do životopisu  pro zájemce o práci v mladé, dynamické firmě (IT, marketing,…) by použil bezpatkový font. Studovala jsem psychologii fontů u desítek lidí a jsem si jistá, že toto tvrzení má své opodstatnění. Když porovnám jejich charaktery, hodnoty a priority, tak je zřejmé, že lidé s podobným charakterem si vybírají podobné fonty. Není v tom žádná magie. Reagují prostě stejně na vizuální charakteristiky fontu. Vědomě je nevnímají, ale podvědomě ano. A pokud tak reagují všichni lidé, nebudou výjimky ani personalisté.

Dovedu si představit, že znalost psychologie fontů by jim mohla dát do rukou další důležitý argument, podle kterého vybrat toho nejvhodnějšího uchazeče. Věděli by, zda se hodí pro manažerskou funkci, dokáže vést lidi a nést zodpovědnost anebo jestli spíše rád komunikuje a bude výborným školitelem. Poznali by puntičkáře anebo naopak člověka, který má v sobě kreativního ducha.

Prostě by věděli, kdo se bude výborně hodit pro jakou práci.

Samozřejmě, ne každý člověk si dá v životopise práci s výběrem fontů a ne každý personalista má chuť nad tím přemýšlet. Ale náhodou jednu takovou osobu znám.

Jmenuje se Martina Koláčková, pracovala jako personalistka v korporátní sféře a zaujala mne článkem nazvaným: „Když zakomponujete do inzerátu konkrétní energii, přitáhnete tím právě toho, kdo takovou energii hledá“. Jasně, to je ono. A je jedno, jestli tu energii do životopisu zakomponujete pomocí barvy, výběru slov, nebo fontů. Ono je to totiž stále jedno a to samé.

A tak jsem se jí zeptala, jak je na tom s fonty ona. Třeba vám rozhovor přinese inspiraci, nebo námět k zamyšlení. A jsem si jistá, že až příště budete psát životopis, tak si na něj vzpomenete.

Na konci článku najdete rozhovor v nezkrácené verzi v audioformátu – pro ty z vás, kteří raději poslouchají, než čtou. 

ROZHOVOR S MARTINOU KOLÁČKOVOU:

Martino, vím, že je pro tebe velmi důležitá vizuální stránka textů a dokumentů. Z jakého důvodu?

Já osobně mám vrozený cit pro detail a vím, že na mě intenzivně působí různé kombinace barev, obrázků a textů. A jsem přesvědčená, že působí na podvědomí nás všech, jenom někteří z nás si to uvědomují víc a někteří téměř vůbec. Je proto jasné, že když na mě tímto způsobem působí okolní vjemy, tak i já můžu podpořit svůj message/svoji myšlenku tím, že ji obalím do vizuálu, který podporuje to, co chci sdělit.

Když tak nad Tvojí otázkou přemýšlím, napadají mě 2 body:

  1. Vizuální stránka dokáže přenášet emoce mnohem více, než jenom samotný text. Je v tom podobný princip, jako když prožitou zkušenost vnímáte mnohem více, než když něco jenom vidíte anebo jenom slyšíte. Zapojujete více smyslů, působíte na podvědomí.
  2. Když jsou všechny složky v harmonii (obsah a název dokumentu s obrázkem a barvou), pak všechno působí důvěryhodněji. Všichni to známe – obal nás hodně ovlivňuje. Když je obal škaredý, ani ten produkt neodzkoušíme. Naopak, pokud je krásný obal a obsah je o ničem, pak se dostaví pocit zklamání.

 

Jakou roli v dokumentech pro tebe hrají fonty? 

Musím se přiznat, že nad fonty jsem začala vědomě přemýšlet až v nedávné době. Vliv obrázků a barev jsem vnímala vždycky intenzivněji. Myslím si, že je to dané tím, že texty na internetu a v knížkách měly vesměs standardizované fonty, které mě nijak nerušily. Prostě zapadaly do konceptu.

Dnešní technologie umožňují vytvářet si na internetu vlastní prezentace, vlastní weby a různé materiály pro inzerci nebo jen tak pro zábavu. Už to není jenom oblast pro odborníky, ale pro širokou veřejnost. V tomto okamžiku jsem si začala postupně uvědomovat, že určité typy písma mi prostě vadí. Pak se nedokážu přinutit číst obsah, i kdyby byl sebehodnotnější.

To mě přesvědčilo o tom, že fonty nás ovlivňují velmi podobně, jako je to u obrázků nebo barev. Když jednotlivé složky (obsah, obrázek, barva, font) nejsou v harmonii, bude nás to podvědomě dráždit, byť nevíme proč.

 

Vnímáš, jaký font použil uchazeč v životopisu? Může to mít vliv na to, jak na tebe zapůsobí a jestli ho vybereš? 

Dneska už ano. Font má totiž tu moc, že dokáže z dobře napsaného dokumentu udělat pocitově hromadu nepřehledného textu, který se nechce nikomu číst. A přitom často stačí překlopit dokument do jiného typu písma a najednou působí životopis vzdušně, přehledně a ta moje nechuť se do něj začíst je pryč.

Je to stejná analogie, jako když jsme dřív psali texty rukou. Komu by se chtěl louskat rukopis, který je na první pohled neúhledný a bude ho to stát spoustu energie soustředit se na obsah.

Asi si někteří řeknou, že jsem padlá na hlavu, protože jste nikdy neslyšeli o personalistovi, který by zahodil něčí životopis jenom proto, že je psaný nevhodným fontem. Na vědomé úrovni určitě ne. Ale font působí na naše podvědomí, a proto často ani nevíme, že má na nás vůbec nějaký vliv.

Věřte mi, personalista si vytváří první dojem o životopise zhruba během 30 sekund. Bude-li mít před sebou špatně čitelný dokument, pak se může stát, že personalistu

  • odradí od čtení, protože text bude působit nepřehledně anebo
  • se jednotlivá písmenka budou slívat do sebe a jeho oči, které text scanují, nenajdou patřičná klíčová slova, která v textu potřebuje najít.

 

Jaké fonty (obecně, nebo i konkrétně) bys při vytváření životopisu doporučila a jakých se máme vyvarovat? 

Životopis by neměl být delší než 2A4. Je proto logické, že s delší praxí je obtížnější, aby se do životopisu vešlo všechno to důležité a nevznikl z toho nahuštěný a nečitelný dokument. Také je důležité, aby vybraný font podporoval českou diakritiku. Font by měl být vzdušný, čistý a nechat vystoupit tučněji zvýrazněná klíčová slova anebo věty.

Určitě se vyhněte typům písem, jako je například

  • Comic Sans, protože jeho písmena jsou rozhádaná a vyloženě dráždí,
  • Monotype Corsiva, protože ve velikosti písma, které je potřeba do životopisu je téměř nečitelné,
  • Bodoni nemá českou diakritiku.

Já používám často Calibri, ale nechtěla bych, aby to vyznělo, že je to ten jediný a nejlepší font, který se má používat. Já ho ráda používám, ale vy si vyberte váš vlastní, ve kterém se budete cítit dobře a který bude čitelný, přehledný a budete to prostě vy.


Martině děkuji za rozhovor a připojuji příklady životopisů, ve kterých uvidíte chyby, kterým se máte vyhnout. Aby to nebyla jen suchá teorie. 🙂

cvmonotypecorsiva2cvcs2cvbodoni2

 

Podívejte se na váš životopis s odstupem a zkuste se  zamyslet:

  • Je dobře čitelný?
  • Mluví česky? (Má správně napsané znaky s českou diakritikou?)
  • Není font příliš zdobný, takže zabírá příliš mnoho místa?
  • Nepoužíváte příliš mnoho fontů?
  • Nekombinujete fonty, které nejdou dohromady?

A bonusová otázka:

Je vám písmo, které jste použili příjemné? Nebo je tuctové, nic vám neříká?

Jak může písmo popsat váš charakter?

To je téma na samostatný článek, nebo spíš na knihu. 🙂 Pokusím se shrnout základní charakteristiky, které se vám mohou hodit pro tvorbu životopisu:

  • Patkové písmo evokuje spolehlivost, respekt k tradicím a osvědčeným postupům.
    Použijte ho, pokud máte zájem o místo ve firmě, která není zaměřená pouze na výkon, ale zejména na kvalitu práce a zodpovědnost. Je orientovaná na jednotlivé zákazníky, konkrétní lidi. Např. místo právníka, psychologa, ale klidně i pravé ruky generálního ředitele – asistentky, která musí mít úroveň, znalosti, velký přehled a schopnost předvídat. Vybírají si ho lidé, ve kterých je hloubka, mají znalosti a zkušenosti a chtějí z nich čerpat. Mohou být velkou oporou a dá se na ně spolehnout.
  • Bezpatkové písmo je „povrchnější“, ale zároveň není svázané pravidly, evokuje svižnost, schopnost řešit úkoly a rozhodovat se. Neřeší detaily, ale
    Použijte ho, pokud máte zájem o místo, kde je tlak na výkon a rychlost, typicky nadnárodní firmy a IT odvětví. Ale i místo asistentky, která musí stíhat 10 věcí naráz, je rychlá, nemá problém s komunikací a organizací práce. Lidé, kteří si ho vybírají žijí více v přítomnosti a budoucnosti. Jsou nakloněni rychlým řešením před důkladným „pitvání“ problémů.
  • Tvůrčí font – pokud máte zájem o místo grafika, ilustrátora, fotografa atd. a použijete patkové písmo, moc kreativity tím najevo nedáte. Můžete se klidně odvázat a jako nadpis, nebo podnadpis použít trošku „jiný“ font – například ručně psaný. Nebo kapitálky. Nebo si i pohrát s úpravou. Ale dejte velký pozor, abyste to nepřehnali a váš životopis zůstal přehledný a čitelný.

Prostě buďte takoví, jací se popisujete v životopise. Jste kreativní? Ukažte to. Jste spolehliví, ale na kreativitu vás neužije? Patkový font. Jste fakt dobří v organizací, plánování, projektech? V tom případě víte, že čas jsou peníze a nebudete vaše písmo zatěžovat patkami, nebo kudrlinkami.

Zkuste si předělat váš životopis do 3 variant, které jsem vám právě popsala. Jak se v nich cítíte? Která je ta pravá? Pochlubte se, třeba v komentářích.

 

A pokud raději posloucháte, než čtete, poslechněte si celý rozhovor zde:

 

 


Kdo je Martina Koláčková vlastními slovy:
Profesi personalisty se věnuji více než 10 let. Od roku 2012 jsem na volné noze, ale svoje zkušenosti jsem získala také na oddělení HR v mezinárodní společnosti a v personálních agenturách. Jsem partnerem firmám, ale i kariérním poradcem jednotlivcům. Najdete mne na www.martinakolackova.cz.

A pokud jí chcete potkat naživo a dozvědět se co dělat, aby váš životopis neskončil v koši, tak máte ideální příležitost již 29.11.2016 v Brně.

 

 

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře
  1. Luboš napsal:

    Zdravím, Andreo,
    je jasné, že vzhled CV zapůsobí tak či onak, elegantní písmo určitě osloví lépe než nesmyslně zdobné. Nicméně v dnešní době „poklusu“ mám pocit, že pohled personalisty je zaměřen jiným směrem a rychlost, s jakou vybírá ze štosu nabídek filtrem Věk, je úctyhodná. O nové úpravě CV zrovna rozmýšlím, jak jste to věděla? 🙂
    Luboš

    • andrea@grigerova.cz napsal:

      Luboši, pokud máte tento pocit, zkuste si zajít na školení Martiny. Uvidíte, že potom personalisty ani nenapadne pídit se ve vašem životopise po věku. A jsem ráda, že jsem se s tématem strefila. 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.