Jak vytvořit vlastní font

Jak moc je těžké navrhnout si vlastní font?

Otázka, která často následuje po období beznadějného hledání ručně psaného fontu, který by splňoval všechna kritéria náročného klienta, například:

  • aby se dal přečíst
  • aby měl českou diakritiku
  • aby vypadal přesně tak, jak si ho představuje

Odpověď není lehká.

Na jednu stranu je jednoduché najít aplikaci „font maker“ (seznam máte na konci článku), která to umožňuje a bude se tvářit, že to je super easy a vlastní font může mít prakticky každý. Takže najdeme návod a jdeme na to, večer máme nové logo nebo vizitky. Na stranu druhou, já osobně zastávám názor, že fonty mají tvořit lidé, kteří to umí. Jinak vznikají „nepodarky“, které můžete s úspěchem použít třeba na pozvánky na narozeniny, nebo na plakátek BURZA U NÁS DOMA. Takové fonty pro osobní použití. V tomto kontextu se do toho určitě pusťte, naučíte se něco nového a je to zábava. I když rychlejší asi bude je napsat rukou.

Ale pokud výsledek chcete použít jako oficiální font a dát ho na produkty nebo stránky, tam bych byla velmi opatrná. Nemyslím si, že vytvořit font, který funguje jak esteticky, tak prakticky, je jednoduché. A už vůbec si nemyslím, že to zvládne každý, bez typografického vzdělání a zkušeností. Tedy až donedávna jsem si to myslela.

Ale pak jsem v přímém přenosu viděla, jak jeden takový vlastní font vznikl. A je skvělý. A tak vám chci tuto zkušenost zprostředkovat.

*****

Asistovala jsem při anabázi hledání fontu, na jejímž konci bylo jasné, že jiná cesta, než “udělám si vlastní”, není. Proč? Autorka ho potřebovala použít na potisk produktů (trička, plechové hrníčky, atd.) zároveň se svými autorskými kresbami. Požadavky na font byly následující:

  1. font musel být použitelný v jakémkoli slově nebo větě. Nešlo o to napsat si v něm pár dopředu vyladěných slov, třeba logo, nebo motto. Musel fungovat jako plnohodnotný font, který si poradí s jakoukoli kombinací písmen.
  2. font musel respektovat charakter kresby obrázků, linky musely být vizuálně kompatibilní s tahy kresby na obrázcích. Jako kdyby používala na psaní i malbu stejný štětec.

Záměr nelehký, moc jsem tomu nevěřila, ale bingo, Jana Andrésková mě překvapila. Takže jsem změnila názor, připouštím, že za určitých okolností je možné vytvořit si slušný vlastní font a tady máte návod, jak na to.

V rozhovoru se dozvíte co je pro tvorbu vlastního písma nezbytné, jaký je ověřený nástroj a s jakými riziky musíte počítat.

1. Proč jsi šla cestou tvorby vlastního fontu?

Jsem výtvarnice a vždycky mě bavilo svoje obrázky doplňovat ručním písmem. Nikdy mě ale nenapadlo, že budu tvořit vlastní font. Změnilo se to až s Kukandem, což je značka mých obrázků pro děti. Na začátku byla dvojice slonů pro mé děti. Aby bylo jasné, čí je který slon, napadlo mě k nim přimalovat jména.

Pak se ukázalo, že děti mají ze svých jmen na obrázku obrovskou radost, takže jsem začala nabízet další obrázky zvířátek se jménem a zjistila jsem, že je o ně zájem. Když jsem začala přemýšlet o vlastním e-shopu a větší zakázkové výrobě, věděla jsem, že nemůžu každé jméno psát rukou, protože jmen, jejich variant, zdrobnělin a přezdívek je prostě moc. Myslela jsem si, že si na chvíli sednu k fontům zdarma a vyberu nějaký, který se bude k mým obrázkům hodit. Ale chyba lávky. Nehodil se ani jeden.

  • Přešla jsem od českých fontů zdarma k českým fontům placeným… a nic.
  • Přešla jsem od českých fontů k fontům bez diakritiky s tím, že si vytvoření diakritiky zaplatím navíc… a nic.

Žádný font svými tahy a energií neodpovídal obrázkům. Buď byl moc strohý, nebo moc dětský, nebo prostě divný. A tak přišla myšlenka na vlastní font. Věděla jsem, že na to nějaké nástroje existují, a začala jsem hledat návody.

2. Vyzkoušela jsi víc aplikací pro tvorbu fontu?

V prvním kroku jsem zkoušela profesionální nástroj na tvorbu fontů Glyphs, ale zjistila jsem, že má na mne příliš mnoho funkcí, a že by mi trvalo příliš dlouho se v něm zorientovat. Tak jsem přešla k aplikaci Calligraphr, která uměla přesně to, co jsem hledala. Můj hlavní požadavek byl, aby měla aplikace možnost jednoduše nahrát hotová písmena (včetně českých znaků), ze kterých pak vygeneruje font.

 

Nejdřív jsem Calligraphr otestovala ve verzi zdarma, která je ale omezená počtem znaků, takže na český font nestačí. Pro vytvoření fontu v češtině je potřeba placená verze. Není ale potřeba platit drahá licence, aplikace se platí formou měsíčního paušálu 8 dolarů. A za měsíc by se měl dát jeden font určitě stihnout 🙂

3. Popíšeš mi ve zkratce, jakým způsobem jsi při návrhu fontu postupovala?

Aplikace Calligraphr je koncipovaná tak, že si:

  1. vytisknete šablony
  2. do jednotlivých políček napíšete/nakreslíte znaky
  3. šablonu naskenujete a nahrajete do aplikace
  4. aplikace vygeneruje font.

Já jsem postupovala trošku jinak, protože jsem chtěla písmo tvořit v křivkách, nekreslit ho na papír. Daleko lépe se mi opravovaly nedokonalosti a ladily všechny detaily jednotlivých tahů.

Můj postup tedy byl:

  1. V programu Calligraphr jsem si nejdřív stáhla šablony, ve kterých jsou políčka pro jednotlivá písmena a znaky:
  2. Šablony jsem si nahrála do vektorového programu Inkscape a tam jsem do jednotlivých políček na připravené linky umístila předem připravená písmena a znaky v křivkách:

  3. Celý soubor jsem pak uložila jako png:
  4. A nahrála zpátky do aplikace:
  5. Z nahraných znaků jsem vytvořila font.

U fontu si v placené verzi lze definovat jeho základní výšku nebo třeba mezery mezi písmeny. Pro jednotlivá písmena můžete nahrát víc variant, pokud chcete, aby písmo působilo „přirozeněji“. Po vytvoření fontu se vytvoří náhled a zároveň si můžete stáhnout hotový font s příponou .ttf nebo .otf.

5. Jak dlouho tvorba fontu trvala?

Font jsem tvořila nadvakrát. Poprvé koncem roku 2018. Strávila jsem jeho tvorbou několik dní v kuse.

Namalovala jsem si písmenka, převedla je do křivek, nahrála je do aplikace, nekonečně ladila a když se z nich vytvořil font, tak to vypadalo hrozně.

Takže jsem je znovu v křivkách opravovala a ladila a měnila a zkoušela. Výsledek se mi v nějaké fázi začal líbit, ale když jsem se na něj podívala po týdnu, zjistila jsem, že to není vůbec dobré.

Po tom úsilí, které jsem do toho vložila, jsem z toho byla dost frustrovaná, a na nějakou dobu jsem tvorbu vlastního fontu strčila do šuplíku. Ale když jsem se začátkem roku 2019 rozhodla vytvořit vlastní e-shop s hrnečky, tričky a dalšími věcmi s obrázky, atd., a to vše i ve variantách s různými jmény, tak jsem font prostě potřebovala. Po špatné zkušenosti s předchozí tvorbou jsem začala opět hledat hotový font v nabídce fontobank na internetu. Tentokrát jsem neponechala nic náhodě a požádala jsem o pomoc s výběrem i tebe. Něco jsme sice našly… ale pořád to nebylo ono. A já prostě nemám ráda „skorodobré“ věci. Speciálně u své vlastní tvorby.


Poučena z prvního nezdařeného pokusu jsem se nejdřív zaměřila na to, co bylo vlastně špatně. A zjistila jsem, že hlavní zádrhel byl v tom, že jsem se příliš soustředila na jednotlivá písmena, ale ne na slova. Nestačí totiž ladit jednotlivá písmena.

Je potřeba ladit nejenom písmena, ale i jejich propojení a kombinace.

A když jsem si uvědomila problém, už zbývalo jenom ho vyřešit. To mi zabralo několik dalších dní intenzivní práce.

4. S čím jsi nejvíc bojovala? Byly nějaké slepé uličky? Kritická místa a záludnosti, na které je třeba si dát pozor?

Kombinace písmen

Můj největší “problém” jsem už vlastně popsala. Ladila jsem jednotlivá písmena a znaky, měla jsem pocit, že jsou fajn, ale když se z nich vygeneroval font a najednou z nich bylo slovo, tak to vůbec nefungovalo. Je potřeba dávat pozor na poměr velikosti, sklon a tvar písmen, který má vliv na vzdálenosti mezi písmeny a mezery. Protože když z písmena něco na nějakou stranu přečuhuje, tak to automaticky vytvoří nepřirozenou mezeru vůči ostatním písmenům ve slově.

A tak jsem na to šla jinak. Jednotlivá písmena jsem si už ve vektorovém programu skládala vedle sebe v různých kombinacích a ladila spíš slabiky a kombinace písmen, než samostatná písmena jako taková.

Definovat si předem kritéria, jak má font působit

Druhá věc, se kterou jsem hodně bojovala byla jak si udržet odstup.  Při prvním pokusu jsem si na konci myslela, že už je font vlastně skvělý, protože jsem na písmenka koukala tak dlouho a tak si na ně zvykla, že už jsem ho neviděla “zvenku”. Až když jsem se pak na font podívala po pár dnech, trklo mě do očí, jak je to “rozházené”. Vyplatilo by se určitě předem si definovat, jaký charakter má font mít, a toho se držet.
Já jsem dopředu věděla, že nechci, aby font působil “zarovnaný podle pravítka”, takže jsem pořád balancovala na hraně, jak moc s písmenky hýbat nahoru dolů, aby to zároveň vypadalo přirozeně a ne rozháraně.

5. Co musíš ovládat, abys byla schopná vytvořit vlastní font, který působí dobře?

Asi záleží i na tom, co kdo od fontu očekává. Já jsem chtěla font, který použiji jako součást svých kreseb, takže moje nároky byly opravdu velké. Chtěla jsem, aby ladil k mým obrázkům, aby byl hravý, ale zároveň, aby nepůsobil „moc dětsky“.

V podstatě potřebujete na začátek jen tužku, fixy a papír, ale to je opravdu jen velmi hrubý začátek. Určitě by se tužka, fixy a papír dala nahradit třebas nějakým tím kreslícím iPadem – tam budou možná rovnou nějaké speciální programy na tvorbu fontů.
Potom je ještě potřeba ten obrázek dostat z papíru do počítače, to znamená buď vyfotit nebo naskenovat. Na křivky ho převedu přes tenhle nástroj. Pokud chcete, aby font nějak vypadal, je velmi užitečná znalost práce s vektory, protože hlavní část mojí práce byla v nástroji Inkscape, ve kterém jsem ladila jednotlivá písmenka, tahy, tloušťku atd… Jakmile ho nahrajete zpátky do aplikace, vygeneruje vám *.otf nebo *.ttf soubor sama.

A to je vlastně vše.

*****

Díky, Jani!

Já bych přidala ještě další 3 schopnosti, které jsou pro tvorbu vlastního fontu nezbytné:

  • estetické cítění (bez něj těžko vyhodnotíte jednotlivé nuance úpravy fontů, pokud nemáte zkušenosti nebo typografické vzdělání),
  • trpělivost (za pět minut, jak slibují různé „font maker“ aplikace, to fakt nesfouknete),
  • perfekcionismus (v písmu rozhodují ty nejmenší detaily).

Co závěrem?

Stále si myslím, že je velmi těžké vytvořit font, který obstojí i v profesionálních podmínkách je velmi náročné a není to pro každého. Ale jak mě Jana přesvědčila, možné to je. Tak snad jen závěrečné shrnutí:

  1. Určitě stojí za to si předem promyslet, jak má font vypadat, jaký má mít charakter a jak má působit. Úplně jinak působí fonty patkové a jinak ručně psané. A když se rozhodnete pro font ručně psaný (což se dá předpokládat), promyslete si, jaký má mít:
  • Kontrast: mají se v něm střídat tenké a tlusté tahy anebo bude linka všude stejná?
  • Tloušťku: chcete tučný, výrazný anebo jemný, přirozený?
  • Tvar: kaligrafický s křivkami anebo neformální, jednoduchý?

Atd. Těch kritérií je mnohem více, probíráme je dopodrobna na workshopu. Ideální je inspirovat se u nějakého reálného fontu, který se vám líbí a víte, že tímto směrem byste chtěli jít. Třeba ve Fontotéce, kde je u každého fontu i jeho psychologický profil, takže si hned ověříte, jak působí na lidi. A můžete si tříbit intuici pro výběr fontu.

2. Vyberte si aplikaci, ve které se Vám bude dobře pracovat, bude schopná nahrát i písmena s českou diakritikou a nebojte se zainvestovat do měsíčního paušálu.

3. Zkoušejte, jak bude font vypadat v různých kombinacích písmen.

4. Vytvořit font, kde stojí každé písmenko samostatně je několikanásobně jednodušší, než vytvořit font, kde jsou písmena propojená.

Odkazy na související články a videa

7 WAYS to START MAKING your own FONTS! (v AJ)
So, you want to create a font (v AJ)
Vytvořte si vlastní fonty v programu Microsoft Font Maker 

Programy nabízející tvorbu vlastního fontu:

Pokud máte otázky, klidně napište. A jestli se Vám podaří nějaký vytvořit, pochlubte se.

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře
  1. Karel napsal:

    Ach jo, nikdy, ale nikdy prosím neporovnávejte profesionální placené fonty a fonty, které jsou zdarma. Ani se nedivím, že paní nemohl najít kvalitní font „zadarmo“. Je to jako porovnávat Ferrari a Dacii. Pro nadšence dobré, ale pro profesionální užití naprosto mimo. 😉

    Napsat, že člověk nemusí ovládat základy typografie, je jako napsat, že zubaři stačí tři roky studia na truhláře…

    Por osobní účely dobré, prot profesionální mimo.

    • Andrea Grigerová napsal:

      Dobrý den. O porovnávání fontů placených a zdarma není v článku řeč. Chápu Vaši připomínku, ale možná jste si nevšiml, že autorka hledala i mezi fonty placenými a byla ochotná do něj investovat. Stejně tak rozumím poznámce o zubaři, ale článek není o tom, jak si každý může vytvořit vlastní font. Já sama absolutně respektuji a obdivuji práci typografů a myslím si, že člověk bez typografických základů kvalitní font vytvořit nemůže. Článek je o tom, že člověk, který nikdy nestudoval typografii vytvořil font, který velmi dobře vyhovuje danému účelu (písmo, které respektuje styl malby). Ta souhra linek v písmu a kresbě je skvělá. Nikomu nedoporučuji, aby si pro profesionální účely vytvářel font, ale proč by se lidé nemohli inspirovat.

  2. Iva napsal:

    Super informace, děkuji! Zatím vlastní font nepotřebuji, ale už několikrát mě napadlo, že by to bylo zajímavé vyzkoušet. Třeba se někdy ukáže potřeba a já se do toho vrhnu – a Janiny zkušenosti pak budou neocenitelné!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.