Patkový nebo bezpatkový font?

Hledáte font a netušíte, jestli vybrat patkový, bezpatkový nebo ručně psaný? A vůbec, co jsou to ty patky? A jak se v tak obrovském množství fontů orientovat?

Nezoufejte, systém existuje. Fonty můžeme rozdělit do různých skupin, například patkové a bezpatkové, proporcionální a neproporcionální, antikvové a kurzívní nebo volně kreslená a script. Ale abyste se v tom neztratili, začneme jednoduše těmi nejvýraznějšími zástupci.

Fonty:

  • Serif (patkové)
  • Sans Serif (bezpatkové)
  • Script (ručně psané)
  • Display (nadpisové)

Pokud víte, ze které skupiny chcete vybírat, máte skoro vyhráno. Potřebujete ale vědět, co jsou jednotlivé skupiny fontů zač, co vám která nabízí a na co je vhodná. Výběrem toho správného fontu totiž dosáhnete nejenom toho, že se text bude skvěle číst, ale hlavně toho, že vzbudíte ve čtenáři emoce, které chcete vzbudit. A pokud vybíráte font pro váš web nebo značku, dejte si hodně záležet.

To, jaké vybíráte písmo, má zásadní vliv na to, jak bude klient vnímat vaší značku.

*****

Pojďme se na jednotlivé zástupce podívat zblízka.

Patkový font

Jsem důvěryhodný. To o sobě slyším nejčastěji.  A stojím nohama na zemi. Nelétám ve vzduchu, nevznáším se na křídlech snů a inspirace. Pravda, chybí mi lehkost, ale zato vás skvěle uzemním. Potřebujete věřit? Ukázat, že nevaříte z vody a stavíte na pevných základech? Potřebujete se ponořit do hloubky a nebaví vás tlachat o počasí? Tak to vám zprostředkuju právě já. Beru na sebe různé podoby, dokážu být mile starosvětský Im Feel English, odtažitý Slabo 27px nebo elegantní Georgia. Ale vždy mám dvě esence, které těžko hledáte jinde. Hloubka a důvěra.


Patky patřily k písmu odjakživa, vznikly jako přirozené zakončení tahu, při nasazení dláta (kamen) nebo brka (pergamen). Jejich tvar se v průběhu staletí měnil, stejně tak jako nástroje, kterými se psalo a materiál, na který se psalo. Patky mají velký vliv na to, jak písmo vnímáme, jak na nás působí. Nejenom jejich tvar, ale i nasazení na tah písma.

Bezpatkový font

Mám nadhled. Dokážu vám nabídnout lehkost a přehlednost. Jsem často povrchní, protože chci předat informace rychle a bez zbytečných cirátů. Nechcete se v něčem šťourat a přemýšlet nad nesmrtelností chrousta? Potřebujete bezproblémovou a rychlou komunikaci s druhými? To je moje parketa. Také mám různé nálady a podoby. Jsem přátelský a rád komunikuji (Centhury Gothic), občas jsem se vším rychle hotový (Open  sans Condensed), ale dokážu být i jemná a citlivá duše (Alegreya Sans). Milují mne výkonní a racionální lidé, kteří nechtějí ztrácet čas hloupostmi.


Bezpatkový font zažívá boom s érou monitorů a displejů. Vznikl už někdy v 19. století postupným zjednodušováním konců tahů patkových písmen, ale až 20. století mu přeje naplno. Ke zvýraznění či podnadpisu můžete použít různé jejich řezy (kurzíva, tučný řez,…). I mezi nimi se ale najdou výtečníci, kteří spadají do skupiny nadpisových fontů a ty vyniknou (a jsou dobře čitelné) pouze ve větších velikostech písma.

Patkové i bezpatkové fonty jsou univerzální, můžete je používat v dlouhých odstavcích, v nadpisech i poznámkách. 

Ručně psaný font

Jsem cíťa. Dávám najevo emoce, city a pocity daleko lépe než všichni patkoví a bezpatkoví kamarádi dohromady. A také je dokážu vzbudit. Potřebujete osobní komunikaci a nebojíte se ukázat pocity? Chcete zapojit do textu pravou hemisféru a zacílit ho přesně na vaše čtenáře? V tom jsem jedinečný. Dokážu naladit čtenáře na tu pravou strunu tak, aby se v textu našel. Aby vzbudil úsměv na tváři, pobavil, prostě nebyl takový studený čumák jako je třeba bezpatkový font. A tolik výrazů jako já nemá nikdo. Jsem žensky romantický (Great Vibes), chlapsky nedbalý (Desyrel), unisex přátelský (Kalam) i kreativní duše (Brusher).


S ručně psaným fontem šetřte jako se šafránem.

V delších větách je špatně čitelný a v odstavcích je se stává nečitelným. Je to jako s emocemi, když je druhému ukážete, tak potěší, ale když jich na druhého vychrlíte příliš, uteče. Na anglických webech se tato skupina často dělí na SCRIPT a HANDWRITING.

Nadpisový font

Miluju pozornost. A také udělám vše proto, abych jí na sebe strhnul. Já udávám tón celého článku a dokážu se pořádně rozšoupnout. Pokud hledáte parťáka pro nadpisy na webu, filmovém plakátu, v knize nebo v článku, rád vám pomůžu. Vyniknu daleko lépe než patkoví a bezpatkoví kolegové a nejsem taková cíťa jako ručně psané kámošky. A vezmu na sebe podobu, jakou potřebujete. Chcete drsňáka (Arial Black), intelektuála (Mager), divného chlápka (Albersthal Typewriter) nebo hvězdu (Broadway)? Stačí si vybrat.


Nadpisový font vynikne pouze při větší velikosti písma.

Pokud ho zvolíte jako font normálního textu v odstavci, bude buď špatně čitelný, divný nebo takový nijaký. Je prostě proporčně stavěný na nadpisy a ne na blechy. Naopak patkové a bezpatkové fonty nestačí zvětšit na velkost nadpisu, aby se z nich staly nadpisové a měly stejný dopad. Důvod? Stejný. Nadpisové fonty mají jiné proporce.

Poznali jste 4 základní skupiny fontů. Až příště budete váhat, jaký font vybrat, zkuste se předem zamyslet, k čemu má text sloužit. Má neverbálně předávat vaší profesionalitu a důvěryhodnost? Má přitáhnout pozornost a pobavit? Nebo přitáhnout pouze čtenářky k citlivému ženskému tématu? Váš výběr fontů bude poté jednodušší a hlavně, uvědomíte si, co chcete článkem či webem dosáhnout.

Chcete si otestovat, jestli na tom něco je? Zkuste si udělat kvíz CO NA VÁS PROZRADÍ FONTY:

Pokud vás psychologie fontů zajímá a chcete ji využít při výběru fontu na váš web, použijte Fontotéku, která je skvělým nástrojem ve chvíli, kdy váháte, jaký font vybrat.

Možná máte na jazyku otázku:

Je lepší používat patkový či bezpatkový font?

Debata jestli je na web vhodnější patkový font je velmi oblíbená. Opravdový výzkum jsem na toto téma nikde nenašla, pouze zobecňující tvrzení „na web je vhodný bezpatkový, do knihy patkový“. Podle mých zkušeností je zjednodušující a zavádějící. Bezpatkové fonty totiž dosáhly tak velkého rozšíření až s érou monitorů a displejů. Proto se zdá, že jsou pro ně určené a vhodnější. Je pravda, že pokud si člověk není vůbec jistý a nechce se poradit, tak je bezpatkový font jistá volba. Patkové fonty, které vyrostly z písma pro knihy, si já pro sebe dělím na „starou školu“ – ta se na displeji opravdu může hůře číst, a na „novou školu“ – je spousta patkových fontů, které jsou úplně stejně vhodné na počítač jako bezpatkové. Stačí se podívat do jakékoli moderní písmolijecké dílny (např. Františka Štorma), ve kterých stále vznikají krásné patkové fonty a mají u sebe jasně napsané, že jsou vhodné pro online svět.
Takže může být obojí a výběr patkového či bezpatkového je zásadní věc, která ovlivní dojem z celého textu nebo webu. Každý má úplně jinou energii. Podle způsobu vyjadřování a hodnot, které člověk potřebuje do textu dostat je jasné, kdo patky mít může a kdo ne. A kolikrát jsem už slyšela větu „do patek bych nikdy nešla, ale výsledek je úplně boží“, ani nepočítám. 

Můžu kombinovat patkové a bezpatkové fonty?

Jasně, proč ne? Kritériem pro kombinování fontů nejsou patky a absence patek. Fonty se musí vhodně doplňovat, nepřebíjet se, ale naopak tvořit harmonický celek.

Proč bych měl používat jiné fonty než Calibri?

Nemusíte. Ale ochuzujete tím váš text nebo i web. Je to jako byste mluvili a nepoužívali intonaci, gesta, mimiku. Víc jsem se rozepsala TADY.

Jak font nainstalovat?

Přesný návod v článku TADY.

A nějaké konkrétní rady jak font vybírat? 

Jaká jsou kritéria pro nadpisy, podnadpisy a na co všechno dávat pozor, najdete v článku TADY.

Ale pokud se to chcete opravdu naučit anebo si vybrat font, který vám sedne jak zadek na nočník, tak TUDY.

Můžete vybírat i ve Fontotéce, kde u každého fontu najdete detailně popsaný jeho charakter, psychologický profil i inspiraci, koho osloví a koho odradí.

Chcete posílat další zajímavosti z webu Psychologie fontů? Nechte mi na Vás e-mail. 🙂

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře
  1. Veronika napsal:

    Moc hezky napsaný článek 🙂

  2. Super článek, zase mohu poradit svým klientům jak zlepšit web pro jejich návštěvníky.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.