Barva roku je známá, Mocha Mousse, ale co takhle font roku?
Barvu roku vybírá každý rok společnost Pantone, a to velmi pečlivě, na základě analýzy trendů v designu, módním průmyslu, umění a kultuře. Je to móda, je to byznys, je to nesmysl, vybrat jednu barvu, která se bude objevovat další rok na všem, od krytů na mobil, přes pánská saka až po držáky na kuchyňské utěrky…
Ale je to boží! Líbí se mi, jaký význam přikládají při výběru symbolice barev, zvažují nejjemnější odstíny, na fotce si hrají i se strukturou barvy, aby zapojili další rozměr jejího vnímání.
Líbí se mi myšlenka doplnit světu energii, kterou by v následujícím roce mohl potřebovat.
A tak zatímco v roce 2023 podporovaly experimentování tóny růžové, červené a fuchsiové barvy Viva magenta, v roce 2024 svět potřeboval jemnost, hřejivý pocit a útulno barvy Peach Fuzz.
A co rok 2025? Vypadá to, že lidé, i přes přetrvávající potřebu bezpečí, začínají toužit i po špetce toho luxusu a sofistikovanosti. Není to tak obrovský skok, jako z dominantní barvy Viva magenta do sladkých odstínů Peach Fuzz, který připomínal skok ze smyslné dámské noční košilky k plyšákovi na spaní.
Vypadá to spíš, jako by se lidstvo po roce, kdy sytilo svou potřebu jemnosti, sounáležitosti a bezpečí, už začalo trošku nudit. Přece jenom, potřebujeme i pokrýt vyšší patra Maslowovy pyramidy. Bezpečí a vřelá náruč jsou super, ale my chceme víc! Nejen chlebem živ je člověk, potřebujeme i trošku toho kaviáru a šampaňského!
Ale zase ne nějakou divočinu, ano? Abychom si rozuměli. Klidná a elegantní barva kávové pěny bude tak akorát.
A jaký font by odpovídal takovému posunu? Kdo čtete blog Psychologie fontů, tak víte, že už 10 let pracuji na tom, aby písmo bylo vnímáno na stejné úrovni jako barvy, alespoň co se týče předávání emocí. Takže pojďme si pohrát s tím (tak jako vloni), jaké písmo má v sobě stejnou energii a symboliku, jako Mocha Mousse. Jaký font má v sobě promyšlené požitkářství, harmonické pohodlí a pocit spokojenosti?
Úplně se těším, kam nás výběr zavede. Obzvlášť promyšlené požitkářství, aaach…
Víte co, začneme opět parafrází Leatrice Eiseman, Executive Director Pantone Color Institute.
„Barva Mocha Mousse je sofistikovaná a svěží,
ale zároveň nenáročná klasika, rozšiřuje naše vnímání
hnědé z pokory a uzemněnosti na aspiraci a luxus.“
Hledáme tedy:
… font, který je sofistikovaný a svěží
Sofistikovanost milují ženy. Muži na ni moc nejsou, asi tak, jako nevnímají rozdíl mezi šarlatovou a karmínovou, je to pro ně prostě červená. Ale ženy ví, že zatímco šarlatová je vášnivá, plná, teplá barva, karmínová je barva elegance, dramatu a luxusu.
(Zdroj obrázku: AI)
Šarlatová vychází z teplých tónů, proto je v ní vášeň i péče, vše, co vyžaduje dotek, objetí, blízkost. Ale také spontánnost, nespoutanost, živelnost. Představte si živelnou Pretty woman v divadelní róbě nebo nespoutanost cikánské Karmen.
(Zdroj obrázku: Profimedia.cz, Pixabay.cz)
Karmínová naopak má v sobě chladné tóny, odstup a nádech dramatu. Ale to, že má odstup, se nevylučuje vůbec s vášní! Jakákoliv červená je barva vášně. Cítíte ji v manipulacích a intrikách Shakespearovy Lady Macbeth i ve fascinující kombinaci inteligence, houževnatosti, umanutosti a luxusu Scarlett O’Harové. Karmínová MÁ v sobě sofistikovanost.
(zdroj obrázku: Skylink.com, Theatrepix / Alamy Stock Photo)
Babylonská Velká nevěstka z Knihy zjevení v Novém zákoně Bible je oděná v šarlatové, a možná od těch dob má v sobě tato barva podtón hříchu a úpadku. Karmínové barvivo bylo projevem moci a bohatství, i poslední incký král, který byl popravený v roce 1572, měl na sobě karmínový sametový plášť a kabátec.
A přesně takový rozdíl může být i ve fontech.
Ale neodvádějme pozornost od Mocha Mousse.
Sofistikovanost je jemná, neokázalá, ale přitom má daleko do obyčejnosti, stejně jako Candara. A stejně, jako mantra tai-chi je „v jemnosti je největší síla“, i v sofistikovanosti je síla a ukotvenost, stejně jako v patkovém Newsreaderu. Drží si odstup a ovládá své emoce, a tak i když použijeme scriptové písmo, které má v sobě obvykle obrovskou dávku emocí, uchovává si přirozenost a nenucenou eleganci, stejně jako Mrs Saint Delafield.
Tak jako na sofistikované dámě sotva najdete volánky, sofistikovaný font neplýtvá zdobností, žádné kudrlinky, výrazné patky nebo křivky. Naopak, miluje přímé tvary, maximálně jemné prohnutí a je výrazně horizontální, tak jako štíhlé siluety moderních staveb, splývavé šaty a štíhlé prsty nedbale držící špičku na cigarety.
Sofistikovanost je také, ať chceme nebo ne, o odtažitosti, držím si lidi a emoce od těla. Proto ji těžko najdeme ve fontech, které jsou široké, přátelské, otevřené. Není extrovertně vřelá, takže si nerozumí s plnými křivkami a tvary. A v žádném případě není nátlaková, proto si libuje v light řezech.
(zdroj obrázku: web Pantone)
Je umění vybrat sofistikovaný font, který dýchá noblesou a elegancí a nesklouzne k líbivosti a touze „být vidět“.
Zdá se vám fascinující, jak psychologie fontů funguje?
Přihlaste se na webinář FONTY JAKO TAJNÝ MAGNET NA KLIENTY.
Koná se 20. 3. a přihlásit se můžete tady >>>
… a zároveň nenáročná klasika
Nevím, proč mne v předchozím odstavci vedla sofistikovanost až k vášnivým odstínům červené, ale jisté je, že v tomto odstavci se s nenáročnou klasikou vracíme zpět k odstínům Mocha Mousse. Protože jestli něco popisuje v emocích barev „klasiku“, tak jsou to odstíny hnědé barvy. Odstíny hnědé se dají použít ve všech možných kontextech a materiálech.
Slovy fontového světa, hnědá nás vede výhradně k fontům patkovým a bezpatkovým, které jediné můžeme použít v jakémkoliv kontextu online i offline světa. Dáváme bokem emoční scripty, výrazná nadpisová písma, maximálně vezmeme na milost nějaký neformální, ale přirozený handwriting font.
A nebojte se, nuda to nebude, protože žádné písmo není obyčejné, a tak pojďme víc do hloubky. Stejně jako hnědá má různé podtóny a odstíny, i tyto „obyčejné fonty“ mohou mít velmi rozdílné nuance a detaily.
(zdroj obrázku: Pinterest, AI)
Odstín Safari má jemný podtón zelené, což mu dodává přírodní a zemité vlastnosti. Stejnou zemitost a odkaz propojenosti s přirozeností nejen přírody najdeme v ukotveném a vřelém Spectralu.
Chanterelle je tlumený odstín, který působí velmi jemně, a pokud má v sobě oranžový základ, jak tvrdí název, skvěle ho maskuje do chladivé hnědé. Stejně subtilní a elegantní, jako je minimalistický Laca text.
A odstín Chocolate Martini má v RGB modelu nejvyváženější poměr modré/zelené/červené barvy, a je to sakra znát v jeho plnosti a uzemněném tónu. A i když jsem tady chtěla vybrat nějaký patkový, uzemněný font, pojďme si ukázat, že výběr fontu není o tom hledat stále a stále nové, ale také o vnímání charakteru a energie jednotlivých řezů a rodin, umění použít jedno jediné písmo tak, že hraje různými výrazy. Proto je poslední ukázka, teplý a plný odstín čokoládové barvy, tučný řez Laca Pro. Ano, písmo stejné rodiny, jako jemný Laca Text.
…z pokory a uzemněnosti na aspiraci a luxus.
Luxus. Jak rozporuplné slovo. Může znamenat Jaguáry v garáži, kabelky od Diora, diamanty v uších a luxusní apartmá v hotelech. Ale pozor, to se pohybujeme opět na úrovni šarlatové barvy. Dosycuje nám potřebu pozornosti a dodává sebedůvěru, která nám zřejmě bez cedulky „mám na to“, chybí.
My jsme zpět u Mocha Mousse, luxusu, který představuje nenápadnou eleganci, na hony vzdálenou okázalosti. Luxusu, který vyzařuje kvalitu a vnímavost. Vnímavost, která je mnohovrstevná – nevím, jestli se mi podaří ji správně popsat. Vnímavost ve smyslu „empatie“, kdy vás v ten pravý čas beze slov přikryje jemným hřejivým plédem. Vnímavost k tomu, co chci vlastnit, kdo to vyrobil a jakou péči výrobě i materiálu věnoval. Vnímavost ke všem souvislostem, které mne obklopují.
(zdroj obrázku: web Pantone)
Kabelka může být jednoduchá, svetr z kašmíru zdálky není ničím zvláštní a pravé hedvábí zaměníte snadno za umělé. Ale tento luxus, o kterém mluvím, poznáte v každém švu, v každém stehu.
A odstín Mocha Mousse kopíruje přesně trend „tichého luxusu“, který zdůrazňuje kvalitní materiály a nadčasový design bez okázalých log či značek.
(zdroj obrázku: Pinterest)
Myslím, že můžeme v klidu zůstat u sofistikovanosti popsané v první části, ale přidat jí dokonalé řemeslné zpracování a investici do placeného písma. Přidat úctu k práci typografů, a ocenit dokonalost a pracnost jejich řemesla. Nehledat pouze ve fontobankách zdarma, ale zabrousit do malých písmolijen. (A české písmolijny jsou opravdu světové, máme být na co pyšní.)
Třeba písmo Františka Štorma, St. Croce.
Prostě, zcela v souladu s myšlenkou promyšleného požitkářství:
Dokonale promyslet, co má font předávat za hodnoty,
a pak si s požitkem vychutnat nádherné písmo, které tyto hodnoty umí předat.
(Zdroj obrázku: https://creativemarket.com/harmonais.visual/5360879-Muse-Chic-Display-Serif)
___________________________________
Chcete se podívat na váš výběr fontů zvenku? Jak působí, co komunikuje, koho osloví?
Už 5 let pořádám 1x za rok osvětu zdarma, tento rok to je webinář, který se koná 20. 3. a má téma FONTY JAKO TAJNÝ MAGNET NA KLIENTY.
Přihlásit se můžete tady >>>
Pokud vám nestačí pohled zvenku, ale chcete se na výběr fontů podívat pěkně od podlahy, pojďme na to.
Pokud byste si rádi vybrali font jednoduše, rychle a bez konzultace, mrkněte do Fontotéky.
A když mi necháte váš e-mail, pošlu vám 1-2x do měsíce FONTánu, ve které najdete inspiraci, taháky a tipy na zajímavé české fonty.
__________________________
Použité fonty v ukázkách:
Candara
Newsreader
Mrs Saint Delafield
Spectral
Laca Text
Laca Pro
St Croce