LETNÍ LIMITKA - pro 20 lidí

Nabídka šitá na míru letnímu režimu, kdy máte čistou hlavu pro vylepšení vaší značky, ale nemáte chuť si domlouvat konzultace (ani peníze nazbyt). 

1. 7. - 31. 8. 2024

Barva roku je známá, ale co takhle font roku?

Barvu roku vybírá každý rok společnost Pantone, a to velmi pečlivě, na základě analýzy trendů v designu, módním průmyslu, umění a kultuře. Je to móda, je to byznys, je to nesmysl, vybrat jednu barvu, která se bude objevovat další rok na všem, od krytů na mobil, přes pánská saka až po držáky na kuchyňské utěrky…

Ale je to boží! Líbí se mi, jaký význam přikládají při výběru symbolice barev, zvažují nejjemnější odstíny, na fotce si hrají i se strukturou barvy, aby zapojili další rozměr jejího vnímání.

Líbí se mi myšlenka doplnit světu energii, kterou by v následujícím roce mohl potřebovat.

A tak zatímco v roce 2022 to byl klid, odpočinek a spočinutí v měkkém kožíšku barvy Very Peri, v roce 2023 podporovaly experimentování tóny růžové, červené a fuchsiové barvy Viva magenta.

Barva roku 2024 – Peach Fuzz

A rok 2024? Paradoxně v nadcházejícím roce dynamického Draka (podle čínské astrologie), podle Pantone svět více než kdy jindy potřebuje jemnost, hřejivý pocit a útulno.

Jemně smyslná a procítěná, taková má být barva roku 2024. Pokrytá chmýřím, jako broskev, tvářičky dětí, nebo odkvetlá pampeliška. Peach Fuzzy, odstín tlumené broskvové barvy, která má v sobě odstíny oranžové i růžové.

Font roku 2024 ?

Dobře, pojďme se podívat na rok 2024 stejnou optikou, ale přes fonty. Najdeme font roku, který má v sobě vše, co je v předchozím odstavci popsané?

Jdeme na to. Nejdříve parafrázujeme vyjádření výkonné ředitelky Pantone, Leatrice Eiseman.

Hledáme font, který je „jemný, hřejivý a útulný, jemně smyslný a procítěný. Který odráží naši vrozenou touhu po blízkosti a spojení, vyzařuje teplo a moderní eleganci. Který odráží soucit, nabízí vřelou náruč a nenásilně spojuje mladistvé s nadčasovým. V době zmatků v mnoha oblastech našeho života je naše potřeba péče, empatie a soucitu stále silnější, stejně jako naše představy o mírumilovnější budoucnosti.“

Pokud hledáte jeden jediný tip na font, který nejlépe splní vše řečené, který má v sobě jemnost, sofistikovanou smyslnost, teplo i moderní eleganci, najdete ho na konci článku. A ne, není to ten, který vidíte v náhledu článku (použití vybraného fontu podléhá autorským právům). Pokud se ale chcete se mnou vydat cestou hledání a užít si ho, jste zváni:

______

Hledáme font, který je jemný,…

Jemnost je v tenkých liniích, v dostatečném prostoru, které tvoří protipól síly a nátlaku. Bez ostrých hran, které jemnosti škodí, bez usazenosti, která ji zatěžuje. Může mít v sobě křivky, jako League Script, nebo čisté a jednoduché tvary New Farm.

…hřejivý a útulný,…

Hřeje vlněný svetr, huňatá deka, do kterých se zachumláme v zimě. V útulném interiéru nesmí chybět teplo, oheň. V tom všem je síla a plnost. Rochester to v sobě má, a navíc i pečlivost, která dodává pocit útulně uklizeného pokoje.  I plné tvary a zaoblené křivky Praise zahřejí.

A pokračujeme:

…jemně smyslný a procítěný.

Ó, emoce na druhou, ženská energie, jemnost a smyslnost, to nemůže zavánět ani zdálky neutralitou nebo spořádaností teplé deky u krbu. Procítěnost v sobě nese spoustu emocí, jemných nuancí, citlivosti na drobnosti a proměnlivosti, kdy se naše pocity mění během vteřiny! Takže rozhodně script a ne ledajaký, vítané jsou detaily, které jsou zajímavé, ale nepřehání to se sebevědomím, stále je důležitý pocit jemnosti a zranitelnosti, nehledáme smyslnost femme fatale. Třeba křivky v Gwendolyn, nebo doplňkové svislé tahy u Ruthie nebo Lavishly Yours.   

Smyslnost a ženskost bychom měli, co tam je dál?

Font, který odráží naši vrozenou touhu po blízkosti a spojení,…

Blízkost a spojení nemá lepšího zástupce v říši fontů, než psací písma. Nemusíme si tam spojení domýšlet, prostě tam je, i vizuálně. Je to skupina, která má v sobě nejvíce emocí, a co jiného tvoří mezi lidmi atmosféru blízkosti a porozumění? Takže pro tento bod můžeme použít všechny ukázky, které jsme viděli.

…vyzařuje teplo a moderní eleganci.

Ha, tady je chyták. Teplo a moderní eleganci. Co si představíte, pod moderní elegancí?

Když si zadám výraz moderní elegance do vyhledávače, například v Pinterestu, zaplní mi obrazovku decentní barvy, interiéry s hranatými pohovkami geometrických tvarů a lesklými policemi. Ženy s dokonalými, štíhlými postavami a oblečení jednoduchých střihů v odstínech bílé, šedé a neutrální béžové barvy. Vidíte a cítíte tam někde teplo?

Zdroj obrázku: Pinterest

No, zkusíme ho najít alespoň ve fontech. Propojit nepropojitelné. Štíhlou odtažitost s vřelostí a teplem. Co třeba Ephesis? Je štíhlý, ale ne příliš, má elegantní švih a tučnější linky, ve kterých bychom při dobré vůli mohli najít špetku vřelosti. Anebo WindSong, který má v sobě jemnou eleganci, a vřelost tušíme v zaoblených křivkách a starosvětském písmenu „z“?

No, trošku to skřípe. Čím víc přidáváme na teplu a vřelosti, křivkách a plnosti, tím více ubíráme na studené a odtažité moderní eleganci.

Jdeme dál, třeba to bude jednodušší…

Font, který odráží soucit, nabízí vřelou náruč…

Tak toto je jednoduché, vřelá náruč, soucit, to jsou silné, všeobjímající emoce, které potřebují opět plnost a oblé křivky. Snad jen, když je tentokrát navíc soucit, je výběr jemnější než u hřejivosti a útulnosti na začátku. Jemná a empatická Corinthia, nebo starostlivý a pečující Updock by mohly sedět.

…a nenásilně spojuje mladistvé s nadčasovým,”

Ajaj. Spojení mladistvého s nadčasovým. Asi se shodneme, že obojí, jak mladistvé, tak nadčasové, si nepotrpí na balast v podobě efektních detailů a přehnaných emocí. Kloní se spíše k jednoduchosti a nekomplikovaným tvarům.

Ale zatímco mladistvé v sobě nese pohyb, dynamiku, svěžest, jako třeba font Inspiration, tak nadčasové jsou fonty, které v sobě mají stabilitu. Protože když chcete běžet na hodně dlouhou trať, tak musíte vyrovnaným tempem, žádné extrémní výkyvy. Kdybychom měli zůstat v kategorii scriptů, tak například Imperial Script je snad věčný, i když může působit pateticky.

Tak jaký je ten ideální „Font roku 2024“?

Ne nadarmo se říká, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. Pokud má v sobě text protichůdné emoce, obrázek nás zachrání. Nese v sobě jednoznačnou energii, jemnost, soucit, neokázalost a touhou dovolit si být zranitelný.  

Zdroj obrázku: web Pantone.com

A nemusíme hledat jenom ve scriptech. Všechny kategorie mají potenciál naplnit tyto emoce. Jemná a čistá bezpatková Grandiflora One, plné křivky vřelé kurzívy patkové Ibarry Real Nova, jemná kurzíva Taviraj, který má v sobě čistotu bezpatkového a jemné ukotvení patkového fontu.

Nadpisový font Laila, který má v sobě teplo, péči a útulno, stejně jako přátelský a vřelý Corben.

Pokud bychom potřebovali vnést více nadčasovosti ve smyslu propojení minulosti a budoucnosti, poslouží jemná Simonetta. Pokud naopak zdůraznit mladistvého ducha, jednoduchost a čistotu, poslouží skvěle tenký řez Knedle z české písmolijny Sudetype.

Kdybych ale měla vybrat jeden jediný, který má v sobě stabilitu i křehkost, jemnost a zranitelnost, náznak smyslnosti a procítěnost, tak by to byl Jannon Sans od Františka Štorma.

Má v sobě vše, co cítím z obrázku pro barvu Peach Fuzzy. I propojení mladistvého ducha (písmeno „z“ v kurzívě, ztenčené konce tahů u „a“, „u“ a rozšířené u „y“, „z“) s nadčasovostí (archaický tvar „a“ v Regular řezu, dokonale zvládnuté typografické řemeslo).

Tento článek není ale návodem, na výběr jednoho jediného Fontu roku. Věřím, že výběr fontu má být promyšlený a osobní. Protože fonty jsou stejné osobnosti, jako lidé.

Měl by v sobě zahrnovat nejenom líbivost, nebo trendovost roku, ale i téma, které prezentuje, hodnoty značky a potenciál oslovit úzkou cílovou skupinu.

Držím pěsti, ať se vám podaří takový váš osobní font najít. A kdybyste potřebovali pomoci, můžeme ho najít společně při konzultaci nebo si ho vyberete sami v kurzu Font&Brand (začíná 29. 1. 2024).

Pokud chcete dostávat měsíčně novinky do mailu, ve kterých najdete inspiraci, taháky a tipy na zajímavé české fonty, nechte mi na vás adresu:

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.