Nové offline školení PSYCHOLOGIE FONTŮ® V MARKETINGU
v Praze, max. 14 účastníků
Kdybych to měla shrnout v jedné větě:
Na fontu záleží, jestli lidé u vás nakoupí.
Tak jednoduché to může být. (Samozřejmě za předpokladu, že máte něco kvalitního na prodej.) Ale protože takovému lakonické vyjádření nemusíte věřit, pojďme se na to podívat zblízka.
V čem vám font pomůže?
Je neoddiskutovatelný fakt, že písmo vyvolává ve čtenáři emocionální odezvu. A to často ještě předtím, než se začte do textu. A velmi často rozhoduje o tom, jestli se do toho textu začte. Vyzkoušejte si to (pánové zapojí fantazii :-)):
S kým byste určitě nešli?
Je to jako pozvánka na rande. Vybíráme si, s kým na to rande půjdeme a vybíráme si i to, jaké texty budeme číst, na jakém webu se zdržíme o trošku déle. A forma, jakou je text prezentovaný, v tomto hraje zásadní roli. Co si budeme povídat, všichni na formu dáme. Záleží nám na tom s kým se bavíme, jak vypadá, jak se chová. A v textu si vybíráme úplně stejně.
*****
Co s tím?
Přečtěte si výsledky průzkumu „Charakter písma – vnímáme ho všichni stejně?“. Při výběru fontu nespoléhejte pouze na subjektivní pocit „líbí /nelíbí“, ale zamyslete se i nad tématem a cílovým zákazníkem. Jestli potřebujete inspiraci, mrkněte do Fontotéky.
*****
Fonty vám pomohou vést čtenáře tak, aby se v každém okamžiku orientoval kde je, a nezahlcovalo ho spousta balastu, přes který nenajde to důležité.
Je to jako v obchodě. Pokud je přehledný, regály jasně označené, produkty logicky uspořádané, tak je daleko větší pravděpodobnost, že si odnesete to, pro co jste přišli. A pravděpodobně i něco navíc. Na rozdíl od večerky, kde jsou ponožky hned vedle těstovin, využívá se každého volného místa a o označení regálů si můžete nechat jenom zdát. (Proti večerkám jinak vůbec nic nemám, naopak. :-)) Tam schmatnete jenom to, co nutně potřebujete, ovšem za předpokladu, že to najdete.
Co s tím mají společného fonty? Díky fontům je váš web:
Písmo má obrovský vliv na to, jestli se vám bude chtít číst. Tedy, jestli na to nebudete líní. Protože my lidé jsme pohodlní a jakmile větříme námahu, tak hledáme okliku. A když na webu použijete:
tak nás čtení prostě namáhat bude.
Prostě musí mít nějakou štábní kulturu. V každé chvíli by měl čtenář a potencionální klient vědět, kde se nachází a kde najde to, co hledá. Takže nezbytností je, ideálně ještě předtím, než se pustíte do psaní, definovat si hierarchii nadpisů a textu a tu pak dodržovat.
Co to znamená definovat si hierarchii nadpisů?
Nabízí další záchytné body pro orientaci – nemluvím teď o UX, hierarchii textů nebo stránce s kontakty, ale o tom, že je skvělé používat jednotný systém při zvýrazňování hlavních myšlenek a záchytných bodů v textu. Nejde tedy o nadpisy a členění textu, ale o práci s textem v odstavcích. Když chceme zvýraznit hlavní myšlenku, nemícháme dohromady v jednom odstavci podtržení, tučné písmo a ještě to pro jistotu hodíme do kurzívy… To se pak chováte jako hokynář nebo ukřičený prodejce na trhu.
Jo, a když zvýrazníte v jednom krátkém odstavci 4 hlavní myšlenky, tak se vám může stát, že vynikne právě to, co považujete za nedůležité. Protože čeho je moc, toho je příliš.
*****
Co s tím?
Čitelnost je věda a jestli nechcete, aby vám z webu utíkali dřív, než dočtou první odstavec, tak si přečtěte tento článek.
******
Tady se spojují všechny tři body.
Lidé jsou ochotní odpustit vám cokoli, pokud vám to věří. I chaotický umělec má svého ideálního klienta, i když jeho web způsobí finančnímu analytikovi osypky. Spousta lidí přivítá účetního, který je suchý nezáživný pedant a klidně používá Times New Roman, jednu úroveň nadpisů a příliš malé písmo.
Ale jakmile se pedant bude na webu snažit o kreativitu třeba výběrem velmi ležérního fontu, ve kterém se obzvlášť budou vyjímat slova jako „ze zákona“ nebo „daně“, tak tady mu to věřit nebudeme.
A těch příkladů může být daleko víc. Rozhlédněte se kolem sebe, třeba jenom až půjdete po ulici. U jakého květinářství se zastavíte? (Bavíme se teď o písmu, ale často lidé, kteří řeší výběr fontu vnímají potřebu mít vše sladěné a dotažené do detailu, a to se projeví i na další prezentaci.)
Fonty by měly být v souladu se zbytkem vizuální identity, vycházet ze stejných hodnot jako:
Jakmile nejsou, je to právě ten impuls, kdy víme, že nám tam něco neladí, ale nenapadá nás na první dobrou co. Fonty jsou totiž většinou to poslední, na co lidé myslí. Přitom jsou vstupní bránou do čtenářova podvědomí a mohou být prvním impulsem, který spustí chuť se dozvědět víc. Anebo kliknout na křížek v pravém horním rohu.
*****
Co s tím?
Vyberte si font, který bude vycházet ze základních hodnot, přes které ve vašem podnikání nejede vlak. Je to důvěra? Nebo hravost? Anebo minimalismus? Font, který bude jako vaše druhá kůže nebo nejoblíbenější oblečení. Vybírejte takový font, který má šanci oslovit ideálního zákazníka, nebo ho minimálně neodradí.
*****
Anebo se přihlašte k odběru novinek, tam se také hodně dozvíte.