LETNÍ LIMITKA - pro 20 lidí

Nabídka šitá na míru letnímu režimu, kdy máte čistou hlavu pro vylepšení vaší značky, ale nemáte chuť si domlouvat konzultace (ani peníze nazbyt). 

1. 7. - 31. 8. 2024

Veni, vidi, ale nenakoupí?

Kdybych to měla shrnout v jedné větě:

Na fontu záleží, jestli lidé u vás nakoupí.

Tak jednoduché to může být. (Samozřejmě za předpokladu, že máte něco kvalitního na prodej.) Ale protože takovému lakonické vyjádření nemusíte věřit, pojďme se na to podívat zblízka.

V čem vám font pomůže?

Zaujmete

Je neoddiskutovatelný fakt, že písmo vyvolává ve čtenáři emocionální odezvu. A to často ještě předtím, než se začte do textu. A velmi často rozhoduje o tom, jestli se do toho textu začte. Vyzkoušejte si to (pánové zapojí fantazii :-)):

S kým byste určitě nešli?

Je to jako pozvánka na rande. Vybíráme si, s kým na to rande půjdeme a vybíráme si i to, jaké texty budeme číst, na jakém webu se zdržíme o trošku déle. A forma, jakou je text prezentovaný, v tomto hraje zásadní roli. Co si budeme povídat, všichni na formu dáme. Záleží nám na tom s kým se bavíme, jak vypadá, jak se chová. A v textu si vybíráme úplně stejně.

*****

Co s tím?
Přečtěte si výsledky průzkumu „Charakter písma – vnímáme ho všichni stejně?“. Při výběru fontu nespoléhejte pouze na subjektivní pocit „líbí /nelíbí“, ale zamyslete se i nad tématem a cílovým zákazníkem. Jestli potřebujete inspiraci, mrkněte do Fontotéky. 

*****

Nematete nepřítele ani klienta

Fonty vám pomohou vést čtenáře tak, aby se v každém okamžiku orientoval kde je, a nezahlcovalo ho spousta balastu, přes který nenajde to důležité.

Je to jako v obchodě. Pokud je přehledný, regály jasně označené, produkty logicky uspořádané, tak je daleko větší pravděpodobnost, že si odnesete to, pro co jste přišli. A pravděpodobně i něco navíc. Na rozdíl od večerky, kde jsou ponožky hned vedle těstovin, využívá se každého volného místa a o označení regálů si můžete nechat jenom zdát. (Proti večerkám jinak vůbec nic nemám, naopak. :-)) Tam schmatnete jenom to, co nutně potřebujete, ovšem za předpokladu, že to najdete.

Co s tím mají společného fonty? Díky fontům je váš web:

Čitelný

Písmo má obrovský vliv na to, jestli se vám bude chtít číst. Tedy, jestli na to nebudete líní. Protože my lidé jsme pohodlní a jakmile větříme námahu, tak hledáme okliku. A když na webu použijete:

  • příliš malé písmo
    Kdo má ty blechy číst?
  • příliš komplikované písmo v textu
    Jako kudrlinky dobré, ale po jedné dlouhé větě mi splývají do souvislé kudrnaté čáry.
  • příliš zhuštěné písmo
    Nemůžu dýchat!
  • příliš široké písmo nebo velké mezery
    To se táhne jak med, konec v nedohlednu, na to nemám čas…
  • malé řádkování
    Splývá mi to do jedné kompaktní hmoty…
  • velké řádkování
    Tenhle řádek taky patří k tomu odstavci? To mi uniklo, musím si to přečíst znovu dohromady.
  • příliš tučné nebo tenké písmo v malé velikosti
    Obvyklá chyba, pokud se zamilujete do nadpisového fontu a chcete ho napasovat i do odstavců.

tak nás čtení prostě namáhat bude.

Strukturovaný

Prostě musí mít nějakou štábní kulturu. V každé chvíli by měl čtenář a potencionální klient vědět, kde se nachází a kde najde to, co hledá. Takže nezbytností je, ideálně ještě předtím, než se pustíte do psaní, definovat si hierarchii nadpisů a textu a tu pak dodržovat.

Co to znamená definovat si hierarchii nadpisů?

  1. Napíšete si, jaký font (včetně řezu, velikosti a popřípadě barvy) zvolíte pro H1 nadpisy, jaký pro H2 a jaký pro H3. A to dodržujete. Všude a bez kompromisů.
  2. Vyberete font a zvolíte velikost písma do textu (hlavní kritérium je čitelnost, aby vám pasoval charakterem a ladil s nadpisy, nad ničím dalším moc nešpekulujte). A to dodržujte. Výjimkou jsou texty jako:
      • perex (můžete použít kurzívu, nebo větší písmo)
      • citáty, motta (můžete použít kurzívu nebo jiný font)
      • medailonky, poznámky pod čarou (můžete použít menší velikost písma)
  • Tímto si pojistíte, že text bude přehledný, jasně definovaná hierarchie dá čtenáři záchytné body při skenování textu a pomůže mu najít co nejrychleji informace, které potřebuje. Navíc to bude vypadat vizuálně přitažlivě.

Uživatelsky přívětivý

Nabízí další záchytné body pro orientaci – nemluvím teď o UX, hierarchii textů nebo stránce s kontakty, ale o tom, že je skvělé používat jednotný systém při zvýrazňování hlavních myšlenek a záchytných bodů v textu. Nejde tedy o nadpisy a členění textu, ale o práci s textem v odstavcích. Když chceme zvýraznit hlavní myšlenku, nemícháme dohromady v jednom odstavci podtržení, tučné písmo a ještě to pro jistotu hodíme do kurzívy… To se pak chováte jako hokynář nebo ukřičený prodejce na trhu.

Jo, a když zvýrazníte v jednom krátkém odstavci 4 hlavní myšlenky, tak se vám může stát, že vynikne právě to, co považujete za nedůležité.  Protože čeho je moc, toho je příliš.

*****

Co s tím?
Čitelnost je věda a jestli nechcete, aby vám z webu utíkali dřív, než dočtou první odstavec, tak si přečtěte tento článek.

******

3. Máte důvěru

Tady se spojují všechny tři body.

  1. Lidé vám nebudou věřit, pokud si vyberete na web Comic Sans nebo se budete snažit zaujmout nevhodným způsobem.
  2. Nebudou vám věřit ani v případě, že budou texty působit nečitelně, chaoticky, neuspořádaně a dlouhé minuty se budou snažit zorientovat, aby našli co potřebují.
  3. Ale hlavně vám nebudou věřit, pokud jim v hlavě zabliká kontrolka „Tady něco nesedí“. Neladí, neštymuje, protiřečí si.

Lidé jsou ochotní odpustit vám cokoli, pokud vám to věří. I chaotický umělec má svého ideálního klienta, i když jeho web způsobí finančnímu analytikovi osypky. Spousta lidí přivítá účetního, který je suchý nezáživný pedant a klidně používá Times New Roman, jednu úroveň nadpisů a příliš malé písmo.

Ale jakmile se pedant bude na webu snažit o kreativitu třeba výběrem velmi ležérního fontu, ve kterém se obzvlášť budou vyjímat slova jako „ze zákona“ nebo „daně“, tak tady mu to věřit nebudeme.

A těch příkladů může být daleko víc. Rozhlédněte se kolem sebe, třeba jenom až půjdete po ulici. U jakého květinářství se zastavíte? (Bavíme se teď o písmu, ale často lidé, kteří řeší výběr fontu vnímají potřebu mít vše sladěné a dotažené do detailu, a to se projeví i na další prezentaci.)

Fonty by měly být v souladu se zbytkem vizuální identity, vycházet ze stejných hodnot jako:

  • claim
  • barevná paleta
  • způsob psaní, stylistika, slovní zásoba
  • fotky
  • ikony, odrážky, oddělovače, atd.

Jakmile nejsou, je to právě ten impuls, kdy víme, že nám tam něco neladí, ale nenapadá nás na první dobrou co. Fonty jsou totiž většinou to poslední, na co lidé myslí. Přitom jsou vstupní bránou do čtenářova podvědomí a mohou být prvním impulsem, který spustí chuť se dozvědět víc. Anebo kliknout na křížek v pravém horním rohu.

*****

Co s tím? 

Vyberte si font, který bude vycházet ze základních hodnot, přes které ve vašem podnikání nejede vlak. Je to důvěra? Nebo hravost? Anebo minimalismus? Font, který bude jako vaše druhá kůže nebo nejoblíbenější oblečení. Vybírejte takový font, který má šanci oslovit ideálního zákazníka, nebo ho minimálně neodradí. 

*****

Můžete si zdarma vyzkoušet kvíz, co vypoví o vaší osobnosti výběr fontů:

Anebo se přihlašte k odběru novinek, tam se také hodně dozvíte.

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.