„Trendy“ v použití písma 2022

Aneb co bych chtěla letos vyzkoušet.

Trendy jsou věc ošemetná. Sama mám osypky z toho, když vidím, jak se slepě přejímají, jednou to jsou sofistikované, štíhlé bezpatkové fonty s kontrastem, jindy stejný typ scriptu… Takové weby a grafiky pak jsou trendy, líbivé, ukazují „co právě letí“, ale často jsou prázdné, nenesou v sobě žádný otisk majitele a nekorespondují s jeho dalším projevem (fotky, styl psaní…).

Na druhou stranu mne neskutečně baví se trendy inspirovat tam, kde sednou jak poklička na hrnec. A tak vám tady sepíšu 3 tipy, které bych chtěla letos na nějakém klientovi vyzkoušet. Až se objeví příležitost, ke které bude některý z nich pasovat. Nejsou to horké novinky, stejné tendence se objevují poslední 1-2 roky, berte následující řádky spíš jako inspiraci než snahu o predikci trendů. A chuť chvilku si hrát, bez vážnějšího podtextu.

Trend č. 1

Mix různých šířek a tučnosti písma

Tak tohle mě baví moc. Kombinování stejného písma nejenom v různé tučnosti, od nejtenčího ultra-thin až po megatučné ultra-black, ale i různých šířek. Skvělé jsou na to písma, která mají více rodin, mohou se kombinovat napříč skupinami fontů serif, sans serif, monospace, ale i napříč rodinami určenými zejména výraznou šířkou – od od extra-condensed až po extra-extended.

Aby to vyšlo, vybírejte z písem, které mají velké množství řezů a jsou součástí široké rodiny. Například písmo Right Gothic.

7 rodin a v každé má velmi osobitý charakter. Od rebelsky elegantní, velmi úzké Tall family až po prostorově výraznou Spatial family, která díky zajímavé práci i přes tu prostorovou výraznost  s kontrastem linek nepůsobí vůbec hřmotně.

Jaké další fonty můžete vyzkoušet? Nemusíte vůbec chodit daleko, sáhněte do Google fonts, můžete si vyhrát například s:

  • Roboto – můžete míchat i skupiny Slab serif + Sans serif,
  • Saira – 9 řezů různé tučnosti, 4 rodiny různého stupně zhuštěnosti,
  • Ubuntu – klasika pro ty, kteří chtějí zkoušet, ale ne příliš nahlas,

anebo se dívat po mixed with fonts (popřípadě po kolekcích jednoho písma):

A určitě najdete i další.

Do hraní můžete zapojit i vaše barvy, ideálně vyberte kontrastní, dodají variabilitě další rozměr.

(zdroj fotek)

Trend č. 2

Animovaná typografie

Mohou to být GIFy, animovaná loga, reels, krátká videa – animovaná typografie zaručeně upoutá pozornost (nejen) ve světě rychlých sociálních sítí, kde právě o toto jde. Připomíná mi to naše studentské práce v ateliéru na VŠ, kdy jsme se snažili zachytit obsah jednoho slova jeho formou. Tady máte daleko širší možnosti, včetně 3D efektů a zachycení pohybu.

Pokud si myslíte, že je to věda, videa typu slaďák Eda Sheerana zvládnete i v Canvě. (Už vidím, že mám playlist na dopoledne…). Jde vlastně jenom o animaci psaného textu, písmenka naskakují společně se zpěvem a žádné velké umění v tom nehledejte. Pokud to chcete vyzkoušet, existují i jednoduché aplikace, které vám s tím pomohou.

Pokud jste techničtější typ anebo přímo grafik, troufnete si na sofistikovanější videa. Video Emotions – A kinetic typography má zřejmě stejné zadání, jako naše studentské práce. 🙂 Zachytit s minimem prostředků to nejdůležitější. Emoci a obsah sdělení.

Vysoká škola je pak animace loga, aby dávala smysl v jeho celkové koncepci a hodnotách brandu. Na to si troufnou zřejmě jen profíci, ale hrát a inspirovat se může kdokoliv.

Kinetic typography můžete používat v krátkých příbězích v kombinaci s kreslenou animací nebo s grafikou, abyste podpořili emocionální dopad sdělení. Anebo písmo najmete přímo jako herce. (Mimo téma: taky v ukázce slyšíte Gluma?)

Můžete používat 3D text, texty s různou strukturou písma a pokud máte rádi hipsterský styl a netrpíte na tiky v oku, zadejte si do vyhledávače „jittery text“.

U něj se vám písmenka před očima vlní, jako ve starém animovaném filmu.

9 dalších příkladů super cool kinetic typography najdete v tomto článku (v AJ). A pokud to bude málo, dalších 42 příkladů najdete v dalším.

Já chci rozhodně zkusit minimálně animovaný podpis. Jak to dopadne, uvidíme. 🙂

Trend č. 3

Hra na schovávanou

Kombinování fontů i kinetická  typografie je pro drsňáky a extroverty, poslední tip může být zajímavý i pro romantické duše. Zatím jsem ho zachytila hlavně na obálkách velkých časopisů a lifestylových magazínů. Proč hra na schovávanou? Část textu hlavního nadpisu je skryta za (většinou) oříznutou fotkou postavy, tváře, hlavy.

Používá se u nadpisů, v menších velikostech to moc fungovat nebude. Princip je, že je zakrytá část slova, ne několik slov nebo celá věta. Pokud si čtenář nemá šanci domyslet zakrytý text, nebo ho to stojí velké úsilí, je to problém. Proto si tento trend mohou dovolit:

  • velké značky (např. názvy velkých firem nebo názvy časopisů)
  • hesla, která jsou obecně velmi známá a mozek si rychle doplní chybějící části písma.

Zároveň je potřeba vyvažovat plochu, kterou ukážete a plochu, kterou schováte, aby design nepůsobil dojmem, že překrytí není nedopatření, ale záměr.

Písmo nemusí zakrývat pouze fotka, může být zakryté i jiným textem, nebo vizuálními prvky.

Zdroj obrázku: www.waaterkant.com

Hra na schovávanou může být i v jiném duchu, kdy písmo nezakrýváte, ale prostě neukážete.

A to je z mých únorových nápadů vše. Snad se mi podaří, alespoň některý z nich vyzkoušet.

Pokud vás inspirace na typografické hrátky zaujala, přihlaste se k odběru newsletteru FONTána, tam vám servíruji každý měsíc spoustu informací z oblasti psychologie a používání fontů.

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.