WEBINÁŘ PRO UČITELE A ŠKOLITELE

...aby vás lidé nejen slyšeli, ale i VNÍMALI.

  • 6. 5. v 18:00, živý webinář se záznamem

Psychologie fontů v praxi – návod pro REBELKY

Nekonvenční rebelky jsou to ženy často na první pohled nenápadné, ale s velmi bohatým vnitřním životem. Při konzultacích je s nimi zábava, zdají se neuchopitelné a samy se smějí, jak z toho jejich galimatyáše při výběru fontů můžu něco vyčíst. 

Fonty na vás prásknou hodně. Jak vnímáte sebe i ostatní, jakým způsobem komunikujete… Je to prostě taková moderní grafologie. Kdysi jsem přečetla knihu Táni Havlíčkové, kde rozděluje ženy do 8 typů. Je fajn, že spousta žen už tuto typologii pozná a proto si dovolím použít její termín NEKONVENČNÍ REBELKA, abych vám přiblížila ženy, které se v tomto článku najdou.

Takový malý chameleon

Rebelka nezapadá do žádné kategorie. Tak jako u většiny stylů můžeme říct, jestli je „víc na patky“ nebo „miluje ručně psaná písmenka“, tak u rebelky ani náhodou. Vybírá ze všech skupin fontů, neváže se na jednu, prolínají se jí a většina z nich tyto hranice mezi kategoriemi, skupinami a rodinami fontů ani nevnímá.

Proto je velmi těžké popsat „klasickou rebelku“, žádná taková neexistuje. Každá si vybere ty své fonty, ale pokusím se popsat, co mají při výběru společného. Přeneste se tedy tentokrát přes konkrétní příklady fontů, které v tomto stylu jsou čistě ilustrativní.

Vybrat jeden jediný font je pro rebelku nemožné. A ani se o to při konzultacích nesnažíme. Je poslední, kdo by respektoval nějakou šablonu nebo doporučený vzor.

Rebelka nepotřebuje vybrat font, který bude používat, potřebuje porozumět.

Pochopit, proč se jí nějaké fonty líbí a jiné ji provokují. Jestli správně vnímá svou intuicí jejich náboj a energii. A jak toho využít. Má k tomu veškeré předpoklady – silnou intuici, díky které má pro fonty cit. A jakmile POCHOPÍ, je schopná bravurně fonty vybírat sama a jejich pomocí zachytit svou náladu.

Nejdůležitější je kontext

Proč si nemůže vybrat jeden jediný font, ale pokaždé jiný? To je jednoduché, rebelka je také pokaždé jiná. Jednou tichá introvertka,

pozorující a nasávající neverbální signály a podruhé extrovertní ranařka,

která má silnou potřebu právě teď vybočit z řady a šedivé masy okolo. A stejným způsobem vybírá i fonty.

Fonty musí respektovat její momentální rozpoložení a zapadat do kontextu.

Už cítíte, jaké je to peklo? Vidím, jak ostatní styly nechápavě vrtí hlavou, co je toto za bordel, měnit si fonty (a všechno ostatní) jak se mi zachce a nemít žádné jistoty a jasného favorita. A vidím, jak se právě teď mnoha rebelkám ulevilo. Ano, je to normální. Rebelky nepotřebují řád a z jistoty jim naskakuje husí kůže. Tipla bych si, že nejvíce klientek na konzultace psychologie fontů mám právě z řad rebelek. Právě proto, že porozumění psychologii fontů jim dává křídla.

Při výběru písma rebelky nikdy nehodnotí font jako takový. Ano, jsou určitě takové, které se jim prostě nelíbí za každých okolností, ale je jich hodně málo. Třeba tento:

Jsou kreativní a vnímají velmi dobře charakter fontu. Jakou to má spojitost, kreativita a vnímání fontů?

Tvořivý a umělecky zaměřený člověk vnímá jemné nuance. U písma konkrétně tloušťku tahů, mezery, zaoblení, křivky, tvary, atd.

Zatímco Sportovní kamarádka rozliší sotva patkové a bezpatkové písmo, rebelka má tykadla na sebejemnější rozdíly. A právě proto se jim líbí vlastně všechny. U každého si dovedou představit kontext, ve kterém by se „jim tenhle font hodil“. Například: „Když budu mít skvělou náladu a chuť slavit“:

Volnost musí být

I ve fontech potřebuje svobodu a prostor! Žádné naňahňaná písmenka, jedno na druhém.

Vždy mě překvapuje, že i přes tuto esenciální potřebu svobody se rebelka nevyhýbá ani patkovým fontům. Jako by ji přitahovaly myšlenky základních (ne uměle vytvořených) tradic. Často si ty své tradice tvoří sama. Pupínky jí naskakují z fontů „takhle to má být, lidi to chtějí“.

Možná proto se někdy ve své introvertní a hloubavé fázi uchýlí i k patkovým fontům, ale takovým, které mají v sobě lehkost a nesvazují.

Často pozoruji, že u rebelky převládá na první dobrou mužský princip. Je v podvědomí nahoře, ovládá první reakci výběru fontu. Tak jak konzultace pokračuje a rebelka ztrácí rozumovou kontrolu (od dvacátého fontu si ji uchovávají pouze velmi odolní jedinci 🙂 ), začíná se vynořovat ženský princip, který je schovaný uvnitř a je stejně silný, jako ten mužský navenek. Až této fázi si začne vybírat ručně psané fonty. Představují pro ni emoce, u kterých si není jistá, jestli je pustit ven.

Rebelka je prostě často uvnitř jiná, než navenek. Má velmi bohatý vnitřní svět. Uvnitř je divoká, nespoutaná, ženská a vybírá si fonty se stejnou energií, libuje si v nich a nadšeně je komentuje. Navenek se často omezuje, přejímá mužský postoj a sklouzává k bezpatkovým a patkovým fontům.

Originální tečka

Ale i u těch si prosadí nějakou originální tečku. Nevybírá fonty na první pohled zdobné, ale užívá si detaily. Oceňuje u lidí i u fontů osobitost, kterou dodávají takové drobnosti, kterých by si ostatní styly ani nevšimly. Jestli sedí všechna písmenka přesně na lince, nebo poskakují. Jestli jsou háčky nad písmeny jako ptáci na obloze. Užívá si netradiční proporce a jenom rebelka mi řekne „ten font má tak vtipné „R“, že ho musím mít“.

Rebelka nemá zábrany vybírat výrazné fonty. „Co by tomu lidi řekli“ ignoruje. V takové chvíli sahá po fontech, na které ostatní nemají odvahu.

Jakým fontům se obloukem vyhne?

Takovým, u kterých cítí nátlak a nemůže volně dýchat

Které mají příliš ženské energie

Fontům zprofanovaným, které jsou v módě

To pravé ořechové:

Potřebuje jasné informace, jasnou komunikaci bez postranních cílů a úmyslů, zkreslování faktů.

A hlavně, potřebuje originalitu! Být sama sebou. Proto každá rebelka hledá dlouho, dokud necítí, že kápla na font, ve kterém se cítí dobře. Potřebuje být autentická a je jí v tu chvíli jedno, jestli porušuje nějaká nepsaná (nebo i psaná) pravidla.

 

Takže milé rebelky, je úplně v pořádku, že se vám nelíbí žádný z fontů, které jsou v tomto článku. Je úplně v pořádku, že pořád hledáte a stále nenacházíte. A je úplně v pořádku, že měníte fonty jako náušnice. Vy to tak prostě máte.

A jestli tomu přece jenom chcete přijít na kloub a hrát si s fonty stejně jako s doplňky, vybírat si je podle nálady, období, fáze cyklu a jestli chcete být sama sebou i online a leze vám na nervy používat stejné fonty jako kupa dalších lidí, pojďte se mnou zažít dobrodružství.

Návod pro LEŽÉRKY najdete TADY.

Chcete posílat novinky z webu Psychologie fontů? Nechte mi Váš e-mail. 🙂

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře
  1. Bo napsal:

    Pořád je těžké vybrat si ze všech možných fontů, které mě něčím zaujaly, ale přesto díky 🙂

  2. Lucie napsal:

    Sedí to nejen ve fontech. Nejsem s to si vybrat oblíbený styl, třeba v oblečení jsem schopná jít od padesátkového new looku až po gothic s černou kůží, ale nikdo mě nedostane do business kostýmku. A nevím, jestli má být moje domácnost spíš do prvorepublikového kubismu nebo romantických anglických růžiček. Chci všechno a každý den jinak 😀

  3. Martina napsal:

    Andreo, to je neuveritelné. Vidíte mi do hlavy?A vďaka za pocit, že som OK. Lebo, áno, nejde vybrať 1 naj z ničoho (fonty, nefonty). Proste každý deň, každú chvílu je to inak. Ste naozaj inšpiratívna v tom, ako ste to uchopili, klobúk dole?

Napsat komentář: Martina Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.