Proč psychologie fontů

Vstoupili jste právě na pole neprozkoumané. Ať jsem hledala, jak jsem hledala, nikde ve vodách českého internetu jsem nenašla ani zmínku o tom, že by se někdo zkoumal, jaký má vliv výběr fontů (písma) v textu na podvědomí čtenářů. Přitom je běžný pojem psychologie barev, nebo grafologie. Ano, na počítači  nepíšete vlastní rukou, ale vnímáte tvary písmen, mezery mezi nimi i vzájemné proporce čar a křivek. To vše na vás působí a vyvolává ve vás emoce.

Stalo se vám někdy, že jste nekoupili knihu, protože vás obálka nezaujala, nebo dokonce odpudila? Třeba to byl nevhodný obrázek, ale třeba to byl právě nevhodný font. Možná, kdybyste se nad tím zamysleli a analyzovali obálku, pojmenovali byste správně tu špatnou emoci, kterou ve vás vzbudil.

Phil Renaud, kanadský student na univerzitě, zkoumal, proč dostane z eseje jednou výrazně lepší známku než jindy, když úroveň zpracování je stejná. Zjistil, že jediná věc, která se výrazně změnila, byl font. Rozdělil eseje podle použitého fontu a průměrná známka za každou kopičku se výrazně lišila.

„ Možná, že font má mnohem větší význam, než si myslíme.“

Novinář E.Morris podnikl marketingový experiment, ve kterém sledoval, nakolik změna fontu ovlivní důvěryhodnost textu.

„ Můžeme oddělit formu a obsah textu?“

Zjistil, že vybraný font má obrovskou moc ovlivnit vnímání čtenářů. Vyberete seriózní font, věří vám. Vyberete Comic sans a důvěra v pravdivost informací v textu klesne o polovinu.


Tento úzký vztah mezi podvědomím lidí a fontem, který si vybírají, mne fascinuje. Po mnoha konzultacích mohu zodpovědně prohlásit, že font je jako oblečení. Dokonale popíše váš charakter. A je škoda, když vám nepadne.

A tak na svém webu učím lidi, jak neoblékat text pouze do riflí, nebo dokonce tepláků. Jak mu vybrat oblečení podle vlastního charakteru, a jak díky tomu vyniknout a působit autenticky. Že má svůj význam opustit Arial a Calibri a vybírat na různé příležitosti různé fonty.

Abych vám ukázala praktické příklady, zpracovala jsem e-book, pro který jsem vybrala jsem 5 fontů a popsala jejich charakter, kdy je vhodné je použít a jak budou působit na čtenáře. Jsou to velmi rozdílné fonty, nepočítejte s tím, že se vám budou líbit všechny. Naopak. Jsou vybrané tak, aby každý z nich oslovil jinou skupinu lidí. Font Mangnolia osloví zejména elegantní ženy s osobností, font Summer svou přátelskostí téměř každého a font Muller Narrow praktické duše a minimalisty. Mohou se vám líbit i dva z nich, třeba jste přátelský minimalista. 🙂

Možná se vám font Magnolia, který v něm najdete, nelíbí, je na vás moc kudrlinkatý, to je v pořádku. Možná také nenosíte sukně každý den. Ale když půjdete na svatbu, nebo ples, tak si sukni vezmete, že? Tak až příště budete psát článek určený ženám, které jsou elegantní a přitom něžné, použijte na nadpis tento font. Uvidíte, že je osloví daleko více, než Calibri.

magnolia

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.