Písmo, které letělo do vesmíru

Já prostě miluju ty příběhy za oponou…
Nejenom lidi, ale i písma mají své příběhy. A často tak dobrodružné, že by vydaly na román. Pojďte, vezmu vás teď na jednu takovou procházku historií jednoho fontu.
*****

FUTURA

Písmo, které má v sobě geometrii Bauhausu

jedné z nejvýznamnějších škol umění, designu a architektury moderní doby. Po staletích patek a klasických tvarů písma najednou přichází Paul Renner a navrhne písmo, které je úplně jiné. Jednoduché a čisté tahy, tvary vycházející z geometrických útvarů – kruh, čtverec, trojúhelník.
Na první místo řadí funkčnost, žádné serepetičky, vlnky a dekorativní detaily v něm nenajdete. Byla to úžasná škola, ve které každá vlastnost měla svůj účel. Každý výrobek, ať to byla stavba, klika u dveří, nebo písmo, byla dokonale řemeslně zpracovaná.

Písmo jako vzdor

Škola Bauhaus byla v Německu v roce 1933 z ideologických důvodů zrušena, ale Futura, které vznikla pár let předtím, si svými geometrickými tvary vysmívala komplikovanosti chudáka fraktury, kterou si oblíbila fašistická propaganda.

Název fontů: Tannenberg Halbfett, Zentenar-Fraktur, Futura.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:FontSamples1930sGermany1.png

Nejenom, že z tohoto souboje vyšla vítězně, ale pokračovala dál ve vítězném tažení.

The Typeface of the Future

  •  V roce 1960 letěla na měsíc v Apollu 11 (na nápise desky připevněné na lunárním modulu Armstronga).
  • V roce 1980 stála na Olympijských hrách v Moskvě po boku ruského Médi Bédi.
  • Spolupracovala s módními guru typu Calvin Klein, Louis Vuitton and Dolce & Gabbana.
  • Stala se tváří plakátu k filmu 2001: Vesmírná Odyssea.
  • Byla na teniskách Nike, uměleckých dílech Barbary Krugerové, Eda Ruschy a Jenny Holzerové.
Z výstavy Barbary Kruger
  • Byla na krabicích Domino’s Pizza, na lahvi Absolut Vodky a plechovky Red Bull.
  •  Byla tváří mnohých politických i prezidentských kampaní, například Richarda Nixona.

Písmo FUTURA.

„The Typeface of the Future”
Myslím, že Paul Renner ani netušil, jak příznačně ho pojmenoval.
  • Napsali o něm knihu se zlatou obálkou
    FUTURA.
  • Napsali o něm knihu s černou obálkou
    NEVER USE FUTURA.
  • Strhla se kvůli němu obrovská mela ve chvíli, kdy si IKEA dovolila ho ve své vizuální identitě nahradit „obyčejnou“ Verdanou.

Futura v současnosti

A budoucnosti se opravdu bát nemusí, drží krok se všemi nároky moderní doby, parťák do nepohody.

  1. Dokáže být jemná i drsná.
    (Stále se rozšiřující nabídka řezů)
  2. Přizpůsobí se každému.
    (Je variable – na webu si můžete nastavit libovolnou šířku a tučnost.)

  3. Je polyglot, domluví se téměř všude:

A aktuálně vyslalo Monotype Studio do světa novou verzi Futury – Futura Now, která má 107 řezů – 2 z nich si můžete stáhnout zdarma na vyzkoušení.

*****

Proč má Futura takový úspěch?

  • Je bezpečná – nese v sobě odkaz na základní geometrické tvary, které jsou pro naší mysl velmi dobře srozumitelné a jsou nám povědomé. Vždy, když se potkáme s něčím, co známe, tvoří to pro nás bezpečnou půdu. Přijmeme to lépe, než novinky, ke kterým přistupujeme obezřetně.
  • Je čitelná – tahy jsou velmi dobře čitelné ve všech velikostech a řezech. Navíc obrovská nabídka z řezů, takže se dají skvěle kombinovat v hierarchii textu.
  • Je nadčasová – čistota tvarů a tahů, kterou nenarušují žádné zdobné prvky, kontrast ani nezvyklé detaily – to vše z ní dělá neutrální font, který může doplnit jak parfém od Dolce & Gabana, tak plakát k filmu Vesmírná Odysea od Stanley Kubricka.

Má jenom jednu nevýhodu.

Je všude. 🙂

Jestli vás zajímají další články o písmenkách a psychologii fontů, můžete se přihlásit k odběru článků a novinek, budu vám posílat další zajímavosti:

Nebo si zdarma vyzkoušejte kvíz, co vypoví o vaší osobnosti výběr fontů:
________________________________________
Zdroje:
https://medium.com/cdf-s19/type-hierarchy-explorations-with-futura-eb7181ec9e
http://www.neverusefutura.com/
https://www.monotype.com/fonts/futura-now
https://www.font.cz/design/ikea-nahrazuje-futuru-verdanou.html
Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.