PSYCHOLOGIE FONTŮ®


Jak se dostat pod slupku

Dobrý personalista by měl (stejně jako psycholog nebo kouč a mentor) být schopen vidět pod hladinu povrchní konverzace, vnímat spodní proudy, které sem tam napovrch vyplaví tu pravou podstatu člověka, a které definují jeho charakter a potřeby.  U otevřených, komunikativních lidí to jde lehce, oříškem bývá člověk málomluvný, uzavřený, introvertní, ze kterého jen těžko dostáváte tři souvislé věty najednou. A personalista má velmi omezený čas, aby zjistil:

  • jeho potenciál, který by mu umožnil ten nejpřímější a nejrychlejší osobní i profesní růst,
  • jaké potřeby, které by mu měla firma naplnit, aby se cítil ohodnocený a loajální,
  • jestli má ambice růst, nebo mu ke štěstí úplně stačí pravidelnost a zázemí,
  • jestli potřebuje motivaci zvenku nebo jenom podpořit tu vnitřní,
  • jak zapadne nový člověk do kolektivu, do kterého vstoupí.

Když jsem před pár lety nabírala lidi do mého oddělení, říkala jsem si, co by mi pomohlo dostat se snadněji pod slupku těch, kteří si drželi odstup. Stejně tak při ročních hodnotících pohovorech by ch přivítala pomocníka, který by  odlehčil situaci hodnotím/jsem hodnocený a přispěl k tvůrčímu dialogu. Odpovědi jsem našla až za hodně dalších let, v době, kdy jsem začala studovat neverbální řeč fontů a byla jsem fascinovaná tím, kolik výběr písma o člověku prozradí. Stejně jako grafologie. A tak jsem se o to rozhodla podělit. Vytvořila jsem speciální karty. Nemyslím tarotové karty, ale karty, které otevírají díky fontům lidské podvědomí a vytvoří most k pochopení. Pochopení, koho máte před vámi, jaké má váš partner potřeby, touhy a nastavení a jestli se potkává s tím, co mu můžete nabídnout.

Jak karty Fontohrátky pomáhají personalistům, koučům nebo psychologům?

V balíčku karet je 8 témat, které jsou prostředkem k odstranění bariér v komunikaci.

  • Důvěra
  • Čekání
  • Kreativita
  • Naděje
  • Domov
  • Láska
  • Smutek
  • Radost

Každé téma je zastoupené 4 kartami se stejnou ilustrací, ale jiným fontem.

Jak s kartami přesně pracovat?

1/ Vyberte si jedno z osmi témat, které vás zajímá.
Pokud potřebujete jenom prolomit ledy, můžete nechat téma vybrat člověka, se kterým pohovor (mentoring, hodnocení,…) děláte.

2/ Nechejte člověka vybrat jeden ze čtyř fontů daného tématu a zeptejte se, proč ho přitáhlo právě toto písmo.
Tím, že se bavíte o písmenkách, používáte zkratky k podvědomí člověka. V hodnocení písmen se odráží jeho vztah k tématu.
Například: líbí se mi rozházená písmenka, protože potřebuji různorodost a změnu.

3/ Použijte myšlenky z textu na zadní straně karty, abyste rozvinuli diskuzi.
Text na zadní straně každé karty popisuje dané téma z pohledu energie fontu, který je z čelní strany.  Pokud si člověka přitáhne font extrovertů, bude mu blízký i text, ve kterém se odrazí způsob, jak vnímá kreativitu právě člověk otevřený a komunikativní.  Anebo ho naopak bude iritovat. „To vůbec nejsem já“.  Obojí je skvělá příležitost, jak rozvinout hovor na velmi osobní úrovni, která vám umožní poznat během pár minut vnitřní svět člověka před vámi, i když ho možná u pohovoru velmi dobře skrývá.

Můžeme si to ukázat např. na tématu kreativity.

Na co nám téma kreativity pomůže odpovědět?

  • Jakým způsobem rád pracuje, v čem má flow?
  • Potřebuje, aby jeho práci ocenili druzí a využívali ji anebo mu plně stačí ponořit se do ní a nevnímat svět?
  • Tvoří systematicky a dokáže výsledky srozumitelně prezentovat anebo je jeho práci vlastní tvůrčí chaos?
  • Potřebuje být členem teamu anebo tvoří raději sám?

Zkuste si sami vybrat jeden ze 4 fontů pro kartu kreativity a poté si přečíst, jestli vzkaz na druhé straně sedí:

1/ Kreativita jedinečnosti – cokoli dělá, dělá po svém, ale za výsledky se může zaručit. Nepustí ven nic nedokonalého, bude vše ladit do posledního detailu. Většinou má velké znalosti, inteligenci a talent. To vše dokáže spojit dohromady, ale občas mu chybí sebedůvěra a průbojnost. Pokud ji podpoříte, a necháte mu volnou ruku, máte ve firmě poklad.

2/ Kreativita extrovertů – miluje komunikaci, je akční a málokdy je introvert. Nestojí o jedinečnost, potřebuje pracovat pro lidi a s lidmi a vědět, že to, co tvoří, jim pomůže. Pak je schopný pracovat 24 hodin, aniž by si toho všimnul. Potřebuje nutně práci v kolektivu, zavřete ho někam o samotě a zblázní se.

3/ Kreativita umělců – je náladový, někdy nevypočitatelný, v kolektivu oblíbený i nenáviděný. Je schopen pětkrát zadání přepracovat, dokud s ním nebude vnitřně spokojený. Výsledek bude osobitý, nekopírovatelný a přesvědčivý. Nutně potřebuje kreativní profesi, posaďte ho k tabulkám a grafům a buď vám je předělá do barev anebo uteče.

4/ Kreativita řízená – skvěle dokáže skloubit kreativitu, rozum a svědomitost. Nestrpí chaos a nepořádek, budou mít vždy dokonale uklizený stůl a mají úžasný smysl pro detail. Na rozdíl od ostatních většinou přesně ví, jak se dopracovali k výsledku a dokáží tuto cestu popsat a výsledek zopakovat. Ideální rekruti pro školitele, lektory, mistry, všude, kde mají učit druhé.

Jaká další z témat vám mohou posloužit?

Důvěra – Vztahy k druhým
Jak moc mu můžete věřit a jak moc důvěřuje on druhým? Je nevěřící Tomáš anebo naivní Maruška? Zlomový moment při volbě manažera. Bude umět delegovat a dávat důvěru anebo si všechno raději udělá sám nebo bude vyžadovat bezmezné dodržování předpisů?

 

 

Domov – jak ho můžete motivovat?
Co je pro něj důležité? Je pro něj důležitý lidský kontakt – dávejte mu zpětnou vazbu osobně, popovídejte si s ním sem tam. Pro někoho má takováto zpětná vazba větší cenu, než finanční prémie. Nebo ocení spíš ohodnocení formou péče o jeho pohodlí? Zajištění dobrých obědů, masáží na pracovišti… Anebo je to člověk, který nutně potřebuje mít pocit, že to, co dělá má smysl, jinak jde o dům dál? Dobré vědět, dejte mu ho, jinak o něj přijdete.

Čekám – jak zachází v práci s časem?
Nevadí mu nekonečná mravenčí práce anebo by se z ní zbláznil? Je schopen rychlých řešení pod tlakem anebo potřebuje mít na rozhodování svůj čas? Ukáže vám i, jestli stojí o kariérní růst anebo naopak mu vyhovuje klidné, teplé místečko.

Další čtyři témata vám pomohou odkrýt osobní charakter člověka – Radost, Smutek, Láska a Naděje.

Za těch pár týdnů, co jsou karty na světě, se osvědčily jako skvělý nástroj pro hlubší komunikaci. Nejsou všemohoucí, neukážou vám budoucnost nebo charakter člověka, jsou pouze nástroj.

A jako každý nástroj, i lopata nebo kolo, karty jsou užitečné pouze v rukách člověka, který je umí správně použít.

 

Tento článek vznikl při kafi s Martinou Koláčkovou, skvělou personalistkou, která pod slupku vidí, Marti, děkuji za inspiraci i připomínky!

Pokud vás karty zaujaly, víc se o nich dočtete TADY.

 

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení. Autorka e-booku Ať to vašim textům sekne aneb Učebnice neverbální komunikace pro texty.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *