[WORKSHOP] FONTY JAKO NÁSTROJ V MARKETINGU: nový kurz pro grafiky, markeťáky a webdesignery v Praze a v Brně > více info

Fonty a zvěrokruh

Přiznávám, jsem Štír. Takže záliba v šťourání, objevování skrytých tajemství a souvislostí, je plně pochopitelná a ospravedlnitelná. A proto mám chuť štourat i do toho, jak jsou asi na tom s fonty jednotlivá znamení zvěrokruhu.

Nejsem astrolog, mé pojetí jednotlivých znamení vychází z toho, jak se v mém životě jejich zástupci projevili a jak je popisují věrohodní astrologové. Takže mě berte s rezervou. Co je ale má parketa, to jsou fonty. A tak mě nutně napadá, jestli tam nějaká ta souvislost je.

Samozřejmě, pokud odhlédneme od toho, že není Štír jako Štír, a že existuje ascendent a spousta aspektů, které z nás dělají jedinečné bytosti s jedinečným vkusem pro všechno, včetně fontů. Koneckonců mám doma dvojčata tak vím, co dokáže pouhých 5 minut v hodině narození.

Nemůžu si pomoci, ale úplně je vidím před očima. Raky, Vodnáře, Váhy,… Vidím znamení, které si nikdy nedá poradit, i takové, které mění vkus každý týden. Vidím Býka, který miluje krásno a Vodnáře, který potřebuje svobodu.

A tak vznikl FONTOVÝ HOROSKOP. Z dlouhé chvíle přes vánoční svátky, pro pobavení v novém roce.

*****

Beran

Vybere si font, kterému nechybí přímost, rozhodnost a sebedůvěra. I když je obyčejný, bezpatkový, není to žádné Calibri. Má v sobě i trošku malichernosti „nechci být jako druzí“, mrkněte na detaily. Krásná jednoduchá písmenka, že? Ale právě kvůli těm rohům a schopnosti jít hlavou proti zdi, postrádají pokoru, empatii a schopnost jen tak v klidu být a vnímat druhé. Beran nevybírá fonty, ve kterých jsou kličky, křivky, slabá místa. Slabosti se neukazují, a na emoce není čas.

Beran se o psychologii fontů buď nezajímá vůbec a tvrdě ji ignoruje: „Nepotřebuji jít na lidi oklikou přes psychologii, na to nemám čas a trpělivost, řeknu jim to hned a narovinu.“ Anebo ji pojme jako výzvu a s největším nadšením se do ní ponoří. Do doby, než ho přestane bavit, protože zjistí, že musí moc přemýšlet o druhých.

Font: Muller Narrow

*****

Býk

Font krásný, romantický, vřelý, ale přitom uzemněný. Nelítá ve vzduchu, není křehký, nebudí ve vás ochranitelské pudy, ale dokáže v sobě spojit dvě zdánlivě neslučitelné vlastnosti – praktičnost a smyslnost.  Je nádherný, ale zároveň dobře čitelný a má svůj řád.

Býky psychologie fontů magicky přitahuje. Mají vrozený smysl pro krásu a detail, proto se s radostí ponoří do hledání těch pravých písmenek. Je velká pravděpodobnost, že si budou jisti, že to zvládnou sami a nepotřebují od kohokoli radit.

Font: Magnolia Script

*****

Blíženec

Font společenský, zvídavý, hravý. Na nic si nehraje anebo naopak, má chuť hrát si, komunikovat a bavit se. Děsí ho řád a pravidla, vyhýbá se důslednosti patkových fontů a bezpatkové jsou pro něj nuda.

Psychologie fontů pro blížence? „Fajn kratochvíle, ale nemám na ní trpělivost“. Jejich přelétavost, neklid a netrpělivost jim nedovolí se zastavit a zkoumat věci do hloubky. Na chvilku je baví, dokud je to něco nového, ale pak si hledají zábavu o dům dál.

Font: Annie Use Your Telescope

*****

Rak

Citlivý font, který se raději schová do ochranné ulity. Všimněte si – ani jedna hrana, všechny předem zaoblí, aby se náhodou někoho nedotkl, všechny třecí plochy raději předem obrousí. I přes tloušťku nepůsobí vůbec agresivně nebo nátlakově. Naopak, dává (a potřebuje) pocit bezpečí. Nemůže si dovolit lehkost a frivolnost psacích fontů, ale klidně použije zaoblenější bezpatkové (hlavně ne ty ostré nebo nahuštěné!) nebo jemné patkové fonty s oblým nasazením patek.

Rak a psychologie fontů? Což o to, citlivost a vnímavost by byla, ale není důvod. Proč se šťourat v druhých, Rak se stará o své blízké a o sebe a je mu v tom dobře.

Font: Phenomena

*****

Lev

Zdobný font, který chce upoutat pozornost. Je v něm síla, ale i touha být vidět. Font, který září ve všech společenských rubrikách. Kontrast linek, křivky i kudrlinky. Obsahuje vše, aniž by se snížil ke slabosti ručně psaného fontu. Neukáže své emoce, je král. Drží si odstup patkového písma, které mu poskytuje potřebnou sílu a sebejistotu. Bezpatkové písmo toleruje, a když zrovna nemá chuť vládnout, klidně ho použije.

Lev nemá potřebu se psychologií fontů zabývat. Může ho na chvíli zaujmout, jako vtipná kratochvíle, ale nebere ji vážně. Má svou vlastní pravdu, a vezme na milost pouze silné argumenty a rovnocenného partnera.

Font: Playfair display

*****

Panna

Jednoduchý a uspořádaný font. Není v něm nic chaotického, nepředvídatelného, proměnlivého. Je přátelský ke všem a hodí se ke všemu. Jeho hlavní vlastnost je nekonfliktnost a čitelnost. Panny klidně použijí i jednoduchý bezpatkový font, klidně i Calibri, vyhovuje jim jeho praktičnost. U patkového jim občas právě ty patky narušují řád a vadí jim, je to něco navíc, něco zbytečného. Do ručně psaného se pouštět nebudou. Romantika? Brrr. Vnáší jim do práce chaos a narušuje řád. Maximálně použijí právě takovýto font, který je v ukázce, když mají touhu něco změnit.

Stejně tak se nepustí do psychologie fontů, dokud k ní nebudou jasná pravidla a popisky. Hodila by se jasně zpracovaná typologie s návodem k použití. Nebojte se, milé Panny, všechno bude.

Font: Summer font

*****

Váha

Krásný, noblesní font, který je dokonalý. Dýchá z něj harmonie a rovnováha, kterou Váhy při své nerozhodnosti tolik potřebují. Představuje jemnost tahů v kontrastu k pevností – patkami. Váhy mají problém s ručně psanými fonty – cítí z nich emoce a při své přelétavosti se nemohou rozhodnout, která je ta pravá. Navíc jim připadá neseriózní s nimi obtěžovat druhé. Raději si vyberou font, kterému není co vytknout, jistotu patkového písma, která je ukotví a s kterým ve společnosti zazáří.

Váha a psychologie fontů? Láká ji, láká, ale utopí se v ní. Díky své empatii vnímá velmi dobře charakter fontů, ale s nerozhodnosti sobě vlastní se bude tím víc trápit, jestli vybrala ten pravý. Raději si udělá zásobu svých oblíbených fontů a bude po nich sahat na jistotu. Ušetří jí to spoustu rozhodování.

Font: Cinzel

*****

Štír

Font nepředvídavý, stejně jako štír. Nemá pravidla, není „hezký“, nezapadá, ale má své kouzlo. Má v sobě empatii psacího fontu, ale každé písmenko stojí samo za sebe, má svůj život a svou pozici. Tak jako tisíc podob štíra. Tahy štětcem mají v sobě vášeň, ale nenajdete v něm žádné romantické kličky a jemné kudrlinky. A právě proto, že má tolik poloh a podob, Štír klidně použije i patkové a bezpatkové písmo, co se mu zrovna hodí do krámu, jenom se zdálky vyhne těm průměrným a obyčejným. Miluje hrát si na mága a tahat z rukávu překvapení.

Štír psychologii fontů vymyslí. Miluje šťourání v lidské psychice a má tykadla, kterými vnímá neviditelné souvislosti. Stane se pro něj vášní, která ho může vyzvednout na výsluní nebo zničit. Ale rád to riziko podstoupí, program sebedestrukce je jeho oblíbený.

Font: Cherry Cordial Alternates

*****

Střelec

Font, kterému je vlastní lehkost a šarm. Svobodný, nezávislý, je pro každé dobrodružství. Je přátelský a společenský, vyhýbá se nudě patek, držely by ho na místě a nenechaly podnikat nová dobrodružství. Ale ať vybere jakýkoli, je velká šance, že ho za pár dní bude už nudit a půjde dál. To raději stereotyp Calibri, aby nad fonty nemusel vůbec přemýšlet

V povaze Střelce je svoboda a lehkomyslnost, možná nějakou psychologii fontů vůbec nezaregistruje a pokud ano, hlavu si s ní lámat nebude. Jsou mnohem zajímavější věci k prozkoumání a zážitky k prožití, než se nořit do hlubin podvědomí.

Font: Nothing You Could Do

*****

Kozoroh

Důsledný font, seriózní a pragmatický. Malé mezery mezi písmeny mají tu výhodu, že je pěkně skladný a vejde se na řádek mnohem víc slov! Tíhne k perfekcionismu, a potřebuje mít vše pod kontrolou. To vše mu poskytuje patkový font. Bere život s respektem a nepotřebuje emoce a spontaneitu ručně psaného fontu. To by ho nikdo nebral vážně!

Psychologie fontů? Dejte pokoj s takovými výstřednostmi. Až se objeví v mém seznamu „k prostudování“, možná se jí budu zabývat, ale to bych musel mít sakra praktický důvod.

Font: Slabo 27px

*****

Vodnář

Font idealista, duchem nepřítomný, vzduchem poletující. Je nezávislý a jedinečný, jemu podobný nenajdete (a fakt jsem se snažila). Nejvíc ze všeho evokuje svobodu a odpor ke všemu svazujícímu. I když je ručně psaný, city v něm nehledejte, ty mistrně skrývá. Zdálky i v malých velikostech je nečitelný, tak jako povaha Vodnáře. Jestli on si na té nečitelnosti nezakládá. 😉

Pustí se Vodnář do psychologie fontů? Pochybuji. I když jsou obětaví a velmi tolerantní, nestojí o to vžívat se do druhých nebo objevovat jejich vnitřní světy. City si drží daleko od těla, a pokud někdo z písma nepozná, co jsou zač, tím lépe!

*****

Ryby

Přátelský, empatický font. Jemný, užívá si kličky i nepravidelnosti psacího písma. Potřebuje jeho linku, aby ho vedla do světa fantazie a říše za zrcadlem, kam často utíká. A navíc je krásný a romantický! Patky by pro ryby byly jako okovy, které je stahují do reality a pokud si vyberou bezpatkové písmo, tak proto, aby skryly svou výjimečnou citlivost. Bezpatkové přece nikoho neurazí a nikdo se nedostane k mým pocitům.

Psychologie fontů a ryby? Jasně! Milují tajemno (jak to asi funguje?), emoce a zajímají se o druhé. Navíc mají silnou intuici, která jim ve výběru fontů může pomoci.

*****

Tak co, našli jste se anebo jste se alespoň pobavili? Pokud chcete vědět, kde fonty najít, podrobný psychologický profil a odkazy ke stažení pěti z nich najdete TADY. Včetně odkazů na fontobanky, kde najdete určitě ty ostatní.  Je mi jasné, že některá znamení ani nenapadne na obrázek kliknout, ale jsem si jistá, že pár z nich neodolá. A nebudou litovat. 

 

Tagy:
Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení. Autorka e-booku Ať to vašim textům sekne aneb Učebnice neverbální komunikace pro texty.
Komentáře
  1. Bo napsal:

    Děkuji za pobavení i inspiraci. Jsem Šířka, takže psychologické propojení astrologie a fontů je pro mě naprostá pochoutka 🙂

  2. Alex napsal:

    Koukám, že je tu štíří sjezd 🙂 Jsem narozená 7. listopadu, takže je to asi jasný. Horoskop mě pobavil, ale uvedené písmo bych si nikdy nevybrala. Vadí mi „rukopisná“ písma obecně, stal se z toho mainstream. Mám moc ráda font Papyrus, ale snesu i Georgii a pro méně formální styly mě baví Poor Richard. Tož tak 😉

    • Andrea Grigerová napsal:

      Tak jasně, co Štír, to vyhraněný výběr, to znám. 🙂 Ale tuším, že na Georgii by se shodlo hodně z nás.

  3. Radka napsal:

    Milé, krásné obrázky. Ale za Vodnářky protestuji proti potapěčovi. A Vodnář a Ryby nemají pojmenování fontu. A fakt se vám povedl vybrat:-)

    • Andrea Grigerová napsal:

      Děkuji, doplním! Potápěč mě také moc neuchvátil, ale když to byla taková hezká sada. 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.