LETNÍ LIMITKA - pro 20 lidí

Nabídka šitá na míru letnímu režimu, kdy máte čistou hlavu pro vylepšení vaší značky, ale nemáte chuť si domlouvat konzultace (ani peníze nazbyt). 

1. 7. - 31. 8. 2024

Jak vybrat font pro logo

Někdy musíte jít hodně pod povrch, abyste našli pravdu. A v momentě, když ji najdete, máte vyhráno.

Otázky typu „Líbí se vám mé nové logo?“, „Líbí se vám můj obal na knihu nebo e-book?“, „Líbí se vám písmo na mém webu?“, které pokládáte širokému publiku jsou úplně na nic. Odpovědi vás maximálně uvrhnou do pochybností (pokud jsou reakce negativní), nebo budete spokojení, jak jste to hezky vymysleli, že se web, obal, logo, líbí úplně každému.

Vždyť to je nesmysl posuzovat vás, vaší osobnost a váš charakter, na základě reakcí všech lidí, kterým to ukážete. Touhou po zalíbení se všem pouze kloužete po hladině, nejdete pod povrch a nepředáte svým dílem nic jiného, než povrchní dojem. Možná líbivý, ale stále povrchní.

Je velmi snadné vybírat font prvoplánově.

pexels-photo-48664Vybíráme font pro cukrárnu? Tak to dáme nějaký kudrlinkovaný, nadýchaný, ne? Líbí se mi, i Aničce se líbí a komu jsem ho ukázala se líbí, tak ho tam dám. A vám také paní, že? Vám se nelíbí? Tak mám dát raději tento? A nebo dám ten, co mi doporučila Pepina z facebooku. Ten prý teď letí.

A cukrárna má krásný, sladký font, který  se většině populace líbí. Ale co když je majitelem žena, která cítí své poslání úplně někde jinde, než ve výrobě sladkostí a dortíků? Třeba je její vášeň v přípravě lehkých raw zákusků a vymyká se úplně střednímu proudu zákazníků? Nezavítá do ní Anička, protože ta chce posedět u Sachra a kafíčka, ale zajde si tam ráda Pavla, která cvičí tai-chi a cukr jí ubírá energii.

A najednou font, kterého podvědomý vzkaz je „oslaď si život“, zcela zavádí a láká do cukrárny lidi, kteří si nenakoupí, nebude jim chutnat a ještě venku budou brblat „ani pořádnou šlehačku tam nemají“. A majitelka se nemůže divit. Přišli lidé, které oslovila zpráva, kterou vyslala svým nápisem na dveřích. Průšvih je, že ten krásný kudrlinkovaný nápis vůbec není v souladu s její filosofií, posláním a podnikáním.

Každý, kdo prezentuje své služby, produkt, nebo práci, by si měl v hlavě srovnat, co vlastně nabízí.

Jasně, že třeba boty, nebo zákusky. Ale jaké je jeho vnitřní nastavení, jeho filosofie. Co je pod povrchem? A pěkně hluboko se potopit, až na dno. Chce poskytovat bezpečí, nebo lidi posunovat dál? Chce být rebelem a provokovat, aby ukázal jiné stránky života, než chtějí lidé vidět, nebo je tvůrce a předává lidem také jiný pohled na svět, ale kreativní a barevný,…

Zkoumejte, co je ve vás. A až na dně najdete ten váš poklad, vaši esenci, tak potom se můžete vrátit zpět nahoru a vložit ji do všeho, co posíláte mezi lidi. Budete pro ně čitelní, autentičtí a silní.

A nebudete mít zapotřebí klást otázky typu „Líbí se vám to?“. Protože budete vědět, že jste to vy. A nemusíte se líbit každému. Tak jako v reálném životě.

A každý z vás si umí podvědomě vybrat ten svůj font, který bude mluvit jeho řečí. (V praxi si to můžete vyzkoušet ve fontohrátkách na Facebooku) Jak to funguje?

Mohla bych vám tu popisovat, že pravá hemisféra vnímá tvar, sílu, poměry a strukturu písmen a reaguje na ně emocemi, úplně stejně, jako levá hemisféra na obsah slova. Hodiny byl zabralo rozebírání, jaké reakce na font má na starosti vědomí, jaké předvědomí a jaké nevědomí. (Odborník je pan Freud.) Jaké naše reakce jsou archetypální, založené na hodnotách a vzorech společenských, historických, nebo kulturních. Prostě lidský mozek je natolik zázračný a komplikovaný, že nám nezbývá, než tušit, jak to vlastně je.

Čím jsem si na základě toho všeho ale jistá je, že než si vyberete ten váš font, tak musíte vědět, co z vašich hlubin jím chcete předat.

Neplavat na povrchu „ten je zábavný“, „ten je pro ženy“, „ten je kreativní“, ale dát do něj vaší esenci. Ne každý umí vytvářet loga, obaly e-booků, nebo weby. To je v pořádku. Nechte si poradit od odborníků, svěřte výrobu lidem, kteří vám pomohou. (A dobře si je vyberte.) Ale měli byste si uvědomit, že ten, kdo do toho dává tu svou esenci, jste jenom a pouze vy. Nenechte vybírat druhé, nebo rozhodovat za vás. Naciťte se na výsledek a pozorujte, jak na vás působí. Máte pochybnosti? Tak se neptejte ostatních, ale požádejte o další verzi. A až pochybnosti mít nebudete, až budete cítit, že ve výsledku jste vy, tak potom požádejte o zpětnou vazbu. Ale ptejte se lidí, kteří jsou vaše cílová skupina.

Co se stane, pokud půjdete pod povrch a vyberete si font, který bude váš a budete v něm cítit všechny vaše hodnoty?

  • Budete vysílat jasný vzkaz co jste zač a co nabízíte
  • Budete cítit v duši klid a sebejistotu
  • Budete přitahovat lidi, kteří vaše služby potřebují
  • Budete občas terčem kritiky

Ano, i ten poslední bod je zcela v pořádku.

„Chceš-li se zalíbit všem, nebudeš se nikomu líbit hluboce.“
Stendhal

Tím, že budete autentičtí, budete k sobě přitahovat lidi, kteří vám budou věřit a sdílet stejné hodnoty.

Na druhou stranu najdete kritiky v těch, kteří budou mít hodnoty jiné. Říká se tomu „cílová skupina“, já tomu říkám, že oslovíte lidi, kterým máte co dát. A nevadí, že lidem, kterým nemáte co dát, se to líbit nebude. Ale právě tyto negativní reakce vás mohou uklidnit, že jste se našli správně. Jsou ti lidé vašimi potencionálními klienty? Dali by si raw zákusek, nebo by si zatančili tanec, který vyučujete? Ne? Tak to je super, že se jim to nelíbí! Protože je velká šance, že se to líbí těm, kteří vašimi klienty jsou a nebo budou. Není potřeba, aby se nadpis líbil všem a pokud se o to budete snažit, tak jste na nejlepší cestě do pekel.

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře
  1. Martina Benáčková napsal:

    Super článek, Andrejko!!!

  2. Vladi napsal:

    Moc pěkně napsáno. S radostí, co jsem se tu dozvěděla, jsem článek sdílela do skupinky Placen za svou existenci. Před přečtením tohoto článku jsem si myslela, že jsem asi divná, když nerada žádám o zpětné vazby všech co se namanou…:). Tak teď už vím, že jsem normální..:). Díky Andreo..:) Vladi

  3. Díky moc za skvělý článek. Jsem citilivá na takovéhle věci a podle mě je podvědomé, jak nás ostatní vnímají, nejen z fontů, obrázků a článků, ale i z ostatních věcí, jak se projevujeme.

    Už se moc těším, až využiju vašich služeb :). Díky za to, co děláte.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.