Tápete v tom, jestli má momentálně smysl investovat čas a peníze do výběru fontu na web nebo e-shop? Jsou chvíle, kdy to nemá cenu, jsou chvíle, kdy to jde odsunout, a pak jsou chvíle, kdy vám dobře vybraný font může pomoci dostat se v podnikání na mnohem vyšší level. Pojďme se na to podívat.
1. Podnikáte anonymně
Co tím myslím?
Takové podnikatele znám, uniformita a univerzálnost je jejich strategie, a v tomto případě je úplně jedno, jaký font na webu nebo e-shopu máte.
2. Máte šablonu, ve které je velmi omezený výběr fontů
Většinou se jedná o balíčková řešení na e-shopech, v nabídce je pouze pár fontů, najdete tam zaručeně Georgii, Tahomu, Open Sans nebo Verdanu. Co s tím?
3. Nevěříte na Psychologii fontů
Přesvědčovat vás nebudu, ale zkuste se zamyslet, jestli stejně šmahem zavrhnete psychologii barev? Klidně půjdete na webu do šablony, která má jako defaultní růžovou nebo khaki barvu? Nebo si udělejte FontoKvíz, třeba vás přesvědčí.
1. S podnikáním teprve začínáte.
Jasně, pokud jste se právě rozhodli, že se vrhnete na podnikání a hlava vám jde kolem z toho, co dřív, výběr fontu klidně odložte. O pár měsíců nebo klidně i rok. Až se v podnikání hezky usadíte a budete vědět co a komu chcete nabízet.
Pokud v tom ale máte naprosto jasno, máte už zkušenosti a praxi, jenom se teď chcete na volnou nohu vydat „jako doopravdy“, tak to je jiná.
Konzultace na výběr fontu velký význam, když:
Nejenže jsme na konzultaci vybrali fonty, které se mnou ladí, ale navíc mně svými otázkami donutila se zamyslet nad mojí cílovkou, hodnotami a hlavním přínosem pro moje klientky.
Lucie Václavková
2. Chci web jako má pán/paní XYZ.
Není špatné se inspirovat u konkurence nebo mentorů, našich i zahraničních. Ale pokud máte jasno v tom, že chcete přesně takové ručně psané písmo, jako má ON/ONA, bez ohledu na to, jestli se k vám hodí anebo jestli je čitelné, tak tam není rady ani pomoci.
3. Vím, že je na spadnutí změna v podnikání.
Pak si počkejte, až změna uzraje. Ať se jedná o to, že se chcete zaměřit na jiný typ klientů, jiný produkt, nebo jen zúžit záběr. Nemá cenu si nechat šít kostýmek, když vyměníte korporátní klienty za ezo žínky.
Výběr fontu je výběr neverbální komunikace směrem ke klientovi.
Je to silný nástroj a je velmi pravděpodobné, že každá větší změna si bude žádat jeho revizi.
1. Máte jasno v tom, koho chcete oslovit a koho odradit.
Já vím, že pokud podnikáte, slovo persona nebo ideální klient na vás skáče už i z ledničky. Pracujete s ním při psaní textů, nastavování reklam, výběru šat a doplňků při focení na web…
Ale je to tak, mít jasno v tom, pro koho jste největším přínosem a s kým chcete pracovat je alfou a omegou. I při výběru fontů. Když si vyberete font, který poskakuje na účaří a je rozevlátý, oslovíte vizionáře, snílky, lidi, kteří potřebují přijímat a dostávat spoustu emocí. Ale odradíte racionálně smýšlející logiky, kteří potřebují fakta a nohy na zemi, aby vám dali svou důvěru. A tak dále.
A pokud si stále přitahujete problémové klienty, zakopaný pes může být právě v této neverbální komunikaci. Vědět, koho chci odradit je totiž v podnikání stejně důležité jako to, koho chci oslovit. Šetří to čas i nervy.
2. Máte potřebu ukázat co jste zač.
Slyšíte na autentický marketing, nemáte chuť přejímat šablony a vzory. Prostě chcete být sami sebou a působit v onlinu stejným dojmem, jako vás vnímají lidé offline. Budujete si svůj vlastní byznys založený na vašich hodnotách, které jsou pro vás důležité. Proto se vám zdá důležité je viditelně komunikovat, a co jiného než font vidí lidé na první dobrou?
3. Chcete se vyhranit vůči konkurenci.
Ne, není to o zviditelňování se za každou cenu. Je to o tom, vytvořit si svůj otisk, který pro vás bude tak charakteristický, že vás lidé poznají kdekoliv. Neztratíte se v šedém davu konkurence nabízející stejné služby nebo produkty, ani v záplavě reklam na sociálních sítích.
Positioning je klíčovým prvkem marketingové strategie a marketingové komunikace. Má za cíl, aby značka zaujala odlišný postoj v mysli zákazníka, vzhledem ke konkurenčním značkám. (zdroj: Wikipedie)
Nemusíte se kvůli tomu převlékat za kanárka, úplně stačí, když budete vědět co komunikujete a budete v tom konzistentní.
P.S. Vybavíte si bez nápovědy font Kofoly nebo Coca-Coly? Ať je jím napsané cokoliv?
Tak vidíte.
*****
Už víte, jestli se na výběr fontů vykašlete, odložíte ho na později, nebo si objednáte konzultaci? Jenom pozor, změna fontu může být i slušná lekce osobního seberozvoje a podnikatelského sebevědomí. 😉
Zrovna nedávno jsem došla k názoru, že jako si já sama s věkem zasloužím designové oblečení, zaslouží si můj web facelift v podobě padnoucího fontu. A s Andreou jsme ho vybíraly. Úžasná, zábavná konzultace, hluboký psychologický vhled, profesionalitu a znalosti ani nezmiňuji, to jsem očekávala, ale to ostatní, včetně následné psychické podpory a zákaznické péče, mi vyrazilo dech. Zejména proto, jakou smršť názorů tato zdánlivě nenápadná změna mezi čtenáři mého blogu vyvolala, a jak to zpětně rozkopalo mě samotnou … prostě, změna fontu, který reflektuje vaše vnitřní nastavení, nezůstane nepovšimnuta, a rozhodně podpoří běžící osobní transformaci 😀 Za mě top, doporučuju!
Klára Konicarová
Pomohl vám článek?