Stojíte si za hodnotami svého brandu tak, že byste si nechali vytetovat své logo? Četla jsem nedávno v diskuzi na FB.
Jasně, protože chci být autentický. Chci takový font (vizuál, web, grafiku…), který ukáže lidem mé hodnoty na první dobrou.
Autenticita se teď skloňuje ve všech pádech. Stejně tak jako slovo hodnoty. Ale o jakých hodnotách se bavíme? Nemáte jako volnonožec strach, že odkrytím svých niterných hodnot oslabíte svou pozici profesionála, emočně se vyčerpáte anebo klienta zmatete?
Je fajn si uvědomit, nakolik se naše hodnoty osobní a podnikatelské prolínají. Anebo neprolínají.
Jsou podnikatelé, kteří si klidně logo nechají vytetovat, natolik jsou se značkou propojení. Nedovedou si představit, že by to bylo jinak, vždyť jejich podnikání, to jsou oni. V drtivé většině se jedná o služby, podnikatelé pracují s konkrétním klientem, v přímém kontaktu a intenzivně. Jejich největší deviza a prodejní argument je způsob komunikace, um a dovednosti, know-how a… jejich hodnoty.
Díky nim si s klientem sednou a spolupráce bude plodná, anebo nesednou a spolupráce bude v nejlepším případě nemastná neslaná. Pokud se rozhodnou svému vizuálnímu stylu dát nějaký řád, výběr fontů i barev je pro ně velmi osobní záležitost. Výsledek jim musí sednout jak poklička na hrnec a konzultují ho s kamarády, sousedy, facebookovou skupinou i s večerními spoluvenčiteli psů, na které útočí stejnou otázkou: „Vidíš mě v tom? Jsem to já?“
Ve fontech je to skupina, která je nejvíce „ohrožená“ výběrem profláknutých nebo trendy fontů. Protože jsou osobité, zajímavé, má je na stránkách jejich mentor/idol a všem se líbí. A určitě víte, že právě v tom „všem se líbí“ je zakopaný pes. Lepší je vybrat font, který není prvoplánově trendy, ale pasuje jim. Může být úplně jednoduchý, nebo mít boží detaily, na tom tolik nezáleží.
Pak jsou lidé, kteří nechtějí své osobní hodnoty manifestovat v podnikání na první dobrou. Proč?
Vybírám si klienty
Často mají na prvním místě hodnoty jako ohleduplnost a empatický přístup, které vnímají jako slabost. Vysoká senzitivita jim nebrání být zároveň efektivní, logicky myslící a mají jasno v tom, že si potřebují přitáhnout lidi, kteří na sobě budou makat.
Pokud by manifestovali jako první hodnotu ohleduplnost a empatii, přitáhnou si zejména lidi, kteří budou vyžadovat více péče a vnější motivace. A to nepotřebují. Navíc si tak udržují hranice, kam lidi pustí, aby je emočně nevyčerpávali.
Ve fontech v tomto případě stačí ubrat na křivkách, zaobleních a šířce mezer mezi písmeny. A myslím tím ubrat, ne sebrat. Tím dáme (při zachování vlídnosti) textu tah na branku a efektivitu.
Nechci klienty mást
Nebo jiný příklad. Potkávám lidi, jejichž primární hodnota je volnost, svoboda, nezávislost a přitom jejich ideální klient je manažer v korporátu. Proč by mu na první dobrou měli ukazovat volnost a nezávislost, když mu předávají know-how ve finanční analýze nebo projektovém managementu? Ukazovat niterné osobní hodnoty by jejich podnikání jen zkomplikovalo.
Ve fontech tady skvěle funguje neutralita a čistota. Jednoduchý, bezpatkový font, ale s nějakým zajímavým, sotva postřehnutelným detailem. To si nezávisláci nenechají ujít.
Hlídám si priority
A do třetice. Dnešní doba nahrává lidem multipotenciálním, kteří mají více témat v podnikání. Vždy se mi vybaví klientka (s malými dětmi a dlouholetou praxí v korporátu), která nabízela své služby jako kariérní poradkyně pro ženy na mateřské, a zároveň spravovala e-shop s kvalitní kosmetikou pro kojence. Na e-shopu byla primárně komunikovanou hodnotou péče a jemnost, na webu poradenském pak profesionalita. Obě značky přitom měli spoustu dalších hodnot stejných, změnila se pouze priorita. A dovedete si představit, jak by mátlo klienty, kdyby byla priorita v obou případech stejná?
Ve fontech pro multipotenciály dobře funguje vybrat si jeden nosný font pro body text (text v odstavcích, kterého je všude nejvíc) a vybrat si pro každý projekt jiný nadpisový font. Ten dodá první dojem a esenci tématu, body text pak zachová konzistentnost v osobních hodnotách.
Potkávám také často lidi, kteří nemají potřebu dávat do podnikání cokoli ze své osobnosti. Nejčastěji jsou to muži, kteří mají e-shop s fyzickými produkty. Nemají na webu nebo e-shopu své fotky a často ani jméno, a pokud mají sociální sítě, spravuje jim je někdo jiný. Přesto mohou mít velmi úspěšné podnikání.
Ve fontech tady nejlépe funguje Calibri, Arial, Open Sans. Neutrální, defaultní font ze šablony.
Problém nastává, pokud jste od svých osobních hodnot odpojení. Typicky jsou to lidé, kteří podnikají delší dobu, mají za sebou spoustu online kurzů a školení a v ruce sepsaný seznam hodnot své značky. Přesto mají problém konzistentně hodnoty používat, v komunikaci slovní i vizuální.
Fonty v tomto případě jsou nezastupitelné zrcadlo, které je schopné vytáhnout informace z podvědomí. Pracně vytvořený seznam hodnot tak přecedíme za pomoci fontů přes podvědomí, zjišťujeme, že rozumem úplně potlačili své niterní hodnoty. Proto pořád hledají další a další rady, protože se jim nedaří se s těmito rozumově definovanými hodnotami ztotožnit.
Při hodnocení, jestli se jim líbí nebo nelíbí font z testovací sady intuitivně vyhodnocují jeho charakter a reagují na něj líbí/nelíbí. V momentě, kdy jim dokážu slovy odzrcadlit, na co a jak reagují, je velmi jednoduché se v hodnotách zorientovat. Však si vyzkoušejte FontoKvíz, tam to nejlépe poznáte na vlastní kůži.
Na otázku: „Musí se osobní hodnoty prolínat s těmi v podnikání na 100 %?“ neexistuje jedna jediná správná odpověď. Nemusíte je ukazovat vůbec, nebo si můžete vybírat, jaké své osobní hodnoty v podnikání ukážete.
Ale na to, abyste si mohli vybrat:
Klidně můžeme osobní hodnoty od podnikatelských od sebe oddělit.
Každopádně stojí za to se nad tím zamyslet a vybrat si, jaké hodnoty chcete ukazovat navenek klientům. Ono to úzce souvisí s tím, jaké klienty si přitáhnete. Takže pokud vám stále chodí takoví, se kterými spolupráce drhne, možná je zakopaný pes právě v hodnotách, které jim svým brandem komunikujete. Pokud máte ve svých hodnotách jasno, můžete se pustit do výběru fontů sami.
A pokud jste se do hodnot zamotali a nevíte, jak odlišit soukromou a podnikatelskou sféru, můžeme se na to spolu podívat při konzultaci.
___________________________
Autor fotografie: Cristian Ismael Martínez Nieto