Jak zjistit název fontu?

„Jé, ten font se mi líbí, jak se jmenuje?“

Taky vás někdy napadly podobná otázka? A tápali jste, jak název zjistit, když vám majitel webu (PDFka, plakátu, časopisu, atd.) nebyl ochotný své tajemství prozradit?

Pamatuji si, že jsem asi před 10 lety psala do redakce časopisu Kreativ otázku, jaký font použili na obálce. Neodpověděli mi. A nedivím se. Teď už bych psát nemusela, zjistila bych si to za 2 minuty. 

Ono to  zase takové tajemství není, a prozradím vám 4 cesty, jak název fontu velmi jednoduše zjistit. Na webu, v pdf i v obrázku.

Jak zjistit název fontu na webu

1. Plugin v prohlížeči

Já používám v Chromu WhatFontTool, existuje ale mnoho dalších možností, například Fonts Ninja, který funguje pro Safari, Chrome i Firefox.

Použití je velmi jednoduché:

  • plugin nainstalujete do prohlížeče
  • v momentě, kdy potřebujete zjistit, o jaký font se jedná, ho aktivujete přes ikonu v liště prohlížeče

U většiny pluginů pak už stačí jen najet šipkou na jakýkoliv nápis a zobrazí se vám informace o fontu.

U pluginu Fonts Ninja platí to samé, navíc se vám zobrazí v pravém horním rohu souhrnná tabulka s použitými fonty a můžete si k nim dokonce zobrazit přes tlačítko Info další podrobnosti, jako licence a dostupné řezy.

Podrobnosti k fontu přes tlačítko Info:

2. Přes developerské rozhraní ve Firefoxu

  • Dostanete se do něj přes menu v pravém horním rohu, zvolíte More Tools – Web Developer Tools.
  • Objeví se vám ve spodní pravé části okno s informacemi o vybraných fontech.

 

Jak zjistit název fontu v PDF

  • Otevřete si PDF v Acrobat Readeru
  • V menu vyberete Soubor – Vlastnosti
  • Na záložce Písmo (Fonts) se dozvíte, jaké fonty jsou v PDF použité

 

Jak zjistit název fontu z obrázku

Na internetu najdete vícero stránek a aplikací, které podobnou službu zdarma nabízí. Například:

Princip je víceméně stejný – nahrajete obrázek, na kterém je záhadný font a aplikace vám najde fonty, které jsou mu nejvíce podobné. Někdy odhalí i přímo daný font.

Existují i mobilní aplikace, jedno i druhé jsem testovala mnohokrát, a abych se přiznala, spokojená jsem nebyla. Málokdy se mi podařilo font opravdu identifikovat, většinou mi aplikace zobrazily jen fonty více či méně podobné.

Abyste měli alespoň šanci dostat obstojný výsledek, obrázek si předem připravte tak, aby písmena v textu byla:

  • čitelná
  • nezdeformovaná
  • na jednobarevném pozadí
  • optimálního kontrastu (písmo nesplývá s pozadím)
  • bez efektů, natočení nebo zakřivení

 

Jak najít podobný font?

Pokud zjistíte, že font na webu, obrázku v PDF je sice krásný, ale pro vás nedostupný (cena, licence…), můžete si najít jiný, který je mu co nejvíce podobný, pomocí webové aplikace Identifont.com. Na záložce Fonts by Similarity napíšete váš ideální font, a v levém sloupečku se vám zobrazí všechny jemu podobné, v detailu pak uvidíte podmínky stažení i licence.

 

Tak, už víte všechny fígle, jak zjistit, jaký font se vám to líbí.

Ale dřív, než si ho nasadíte na web, nebo použijete do loga, možná byste se měli zamyslet nad tím, jestli to, že se vám líbí, znamená, že se k vám opravdu hodí.

Víte, s fonty je to jako s oblečením. Často se nám líbí sukně, kterou má kamarádka, pídíme se, kde jí koupila, ale když si jí pak pořídíme, tak se v ní necítíme. Anebo nám i sluší, ale zjistíme, že nás v ní lidé považují za někoho jiného. A přitahuje k nám tím pádem úplně jinou sortu lidí. Se kterou si nerozumíme. A tak, i když se nám moc líbí, je lepší si pořídit jinou. Takovou, která padne přímo nám.

A s fonty je to úplně stejné. Náš výběr o nás vypovídá mnohem víc, než si myslíte. No schválně, pojďte si to vyzkoušet. Připravila jsem pro vás v lednu 2022 zážitkový 4denní minikurz zdarma Jak ovlivňují fonty rozhodování klientů.

 

Pokud vás zajímají další podobné praktické články o fontech, přihlašte se k odběru novinek, budu vám posílat 1x do měsíce Fontánu – studnici inspirace, taháků a praktických tipů na české fonty.

 

 

 

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.