Zatím je pouze ve vaší mysli, skládají se vám kapitoly a možná už jsou i zaznamenané ve Wordu. Ani se vám tomu nechce věřit, že byste už za chvíli mohli ve společnosti jen tak nonšalantně prohodit :“ Ve své první knize jsem napsal(a)…“, ale už brzy to bude realita.
Zbývá už jen velmi málo a budete ji držet v ruce. Vonící tiskárnou a papírem. Daleko převyšující všechny e-booky a e-knihy. Protože v tom éčku si neodvezete zrnka písku z pláže, nebo s ním nepodložíte nohu od stolu.
Obsah knihy je plně ve vaší režii a nepochybuji, že skvělý, ale musíte ho umět i prodat. A jedním z důležitých „prodejců“ je font. Pojďte se podívat, jak taková drobnost jako je výběr písma může vaši knihu potopit anebo vyzdvihnout.
Jedna z prvních a základních otázek, kterou si musíte položit, pokud budete sami tvořit design vaší knihy, je: Jaký použiju font?
Joel Friedlander, book designer
Věřím tomu, že jako autor knihy si pokládáte daleko víc otázek, dokonce bych řekla, že z těch otázek, odpovědí a „TO DO listů“ nemůžete až do vydání knihy spát. Ale tato je fakt důležitá, i když se vám to nezdá a máte jí v seznamu někde na posledním místě.
Přečtete si následující větu pomalu a několikrát, protože to je alfa a omega tohoto článku.
A za to vše je zodpovědný font. Samozřejmě, ruku v ruce s kompletní typografickou a grafickou úpravou.
Když je nezaujme. Tečka. Teda, možná fungují tamtamy a kladné reference a je skupina lidí, která zamíří přímo k poličce, na které je vystavená a vezmou si ji, i když bude obálka z balicího papíru nadepsaná ručně. Ale předpokládám, že cílíte i na lidi, kteří o vás nikdy neslyšeli. Nebo slyšeli, ale neví úplně přesně, co čekat. A tady je médium, které jim tuto informace (co od vás čekat) zprostředkuje. Jmenuje se:
Obálka knihy má vyjadřovat esenci knihy. Podíváte se na ni a je vám vše jasné. Klid, stres, drama, romantika… ale někdy evokuje jen nudu a zmatek. Nudu, když je kýčovitá, obyčejná, bez nápadu. A zmatek, když spolu jednotlivé části obalu neladí.
Co jsou to ty jednotlivé části?
Každá tato část mluví jasnou řečí k podvědomí čtenářů a vypráví jim příběh, který v knize najdou. A je na vás, abyste vybrali takové, kteří mluví stejnou řečí.
Ale hledáte bílou, jednoduchou kompozici a uspořádaný font. Jinak neuvěříte. Fonty a ilustrace tuto neverbální komunikaci vědomě dotváří. Chcete předávat naději? Nepoužijete černou a font DJ Gross.
Patky, nepatky, tady hledáte písmo, které bude vyjadřovat přesně tu emoci, kterou předáváte knihou.
Samozřejmě, když bude jakékoli písmo příliš malé, velké, tenké, tlusté… Ale mimo to i když vyberete nevhodný font. Nejde o to, jestli bude hezký, ale o to, jestli čtenář nebude mít chuť po pěti minutách knihu zaklapnout. A nebude to z jeho strany nezájem o obsah, ale podvědomá reakce mozku „je mi to nepohodlné, moc se při čtení namáhám“.
Kniha nemá text ve sloupcích jako noviny a není to ani e-book, ve kterém máte velkým písmem pár řádků a hromadu obrázků.
Například většina knih má dlouhé odstavce, zarovnané do bloků. To je velký rozdíl v porovnání s textem, na který jste zvyklí v e-boocích, na webech nebo třeba na plakátech. Patkové písmo, které fungovalo velmi dobře od vynálezu Guttenberga, má v knize své opodstatnění – právě v takovýchto dlouhých pasážích textu vedly patky pohled čtenáře, aby se neztratil a oko neunavilo.
Dnešní doba není pro knihy jednoduchá.
Po staletí respektovala sazba knihy určitá pravidla, která jsou nyní s nástupem digitální éry, a s možností vydání knihy téměř kýmkoli z nás, zpochybňována.
Na rozdíl od textů v online světě se v knize se nesnažíte čtenáře rychle zaujmout a vzbudit jeho pozornost klíčovými slovy či myšlenkami. V knize je stejně důležité každé slovo, věta, odstavec i kapitola. A aby dlouhé bloky textu neunavovaly nejen oči čtenáře, ale i jeho mozek, dejte si práci s výběrem písma, které je pro dlouhé texty určené.
**********
Takže pokud si nezaplatíte grafika, nebo designera, který zná typografická pravidla a specifika knih a rozhodnete se upravit knihu k tisku sami, určitě se vám budou hodit podrobnější informace ke kapitolám:
1/ Kniha není e-book
Jaké jsou rozdíly mezi výběrem fontu pro e-book a pro knihu.
2/ Aby se kniha dobře četla
Jaká jsou kritéria výběru pro font uvnitř knihy.
3/ Obal prodává
Jak vybírat font na obálku.
A to vše najdete v novém e-booku, který si můžete stáhnout zdarma právě TADY. Tak na nic nečekejte a stahujte, nudit se určitě nebudete.
A pokud nehodláte publikovat knihu, ale pustili jste se do e-booku, tak TADY najdete skvělého průvodce, který vám pomůže se v džungli fontů rychle zorientovat.
Super, moc se těším, Andrejko :-).
To se mi bude brzy hodit, děkuji! A těším se na další články. Š.
Už hodně dlouho zpracovávám texty a věnuji pozornost fontů. Děkuji za to, co děláš, Andrejko, přináší mi to hlubší pohled na jejích význam a v podstatě je to pro mě jakýsi kompas. Těším se na každý tvůj článek a toto mi také přijde vhod.