Prý jsou grafici zvláštní sorta lidí

Řekněte mi jméno té paní fontoložky, ať se na ní podívám,
  • a řeknu jí, že mám xy let praxe,
  • zeptám se, kde fontologii studovala, protože já jsem studoval na této (Xy) škole, přímo u profesora Yz,
  • zkritizuji, proč jsou všechny její návrhy úplně blbě,
  • jasně vysvětlím, proč byl můj návrh úplně dobře…
Tak jo. Jmenuju se Andrea Grigerová a psychologii fontů jsem nestudovala. Ono totiž není kde. Ano, studovala jsem sice výtvarné umění na PF Masarykově univerzity a École des Beaux Arts, Lorient (Francie). Ale vše co vím a předávám, je 7 let zkoumání a tisíce hodin konzultací, kdy jsem si lidi přes fonty osahávala. Četla zahraniční zdroje a dělala průzkumy.
Závěry sdílím s pokorou, jak je psychologie fontů úžasný obor, který nás všechny může hodně posunout dál.
A nemám chuť s nikým soupeřit ani se natahovat. Už ani nejsem naštvaná nebo dotčená. Je mi to jedno.
Následující řádky píšu pro grafiky, kterým nejde o posilování ega, ale o uspokojení z dobře odvedené práce, aby se nebáli ozvat a ptát se mne napřímo.

Soupeří lékař s fyzioterapeutem nebo uměleckým malířem?

Všichni pracují s lidským tělem, a každý má svůj odborný pohled. Velcí malíři v historii strávili spoustu času na pitevně, aby zjistili, jak jsou svaly, šlachy a klouby uspořádané, aby dokázali lidské tělo věrohodně namalovat. Ptali se lékařů, spolupracovali.

(olejomalba Lekce anatomie doktora Tulpa od Rembrandta van Rijna, zdroj Wikipedie)
Pohled fyzioterapeuta sportovců a lékaře se nemusí vždy shodovat, ale mohou se skvěle doplňovat, s jasným záměrem – aby konkrétní člověk fungoval bez bolesti a byl zdravý. Nejlepších výsledků dosáhnou, když spolupracují.

Podívejte se stejnou optikou na text

Stejně tak text může být doménou copywriterů, sazečů, typografů, grafiků, webdesignérů,… a všichni dělají svou práci, aby předali to, co textem má být předáno. V informacích i emocích.
A fontologie je další část, další pohled. Nenahrazuje ostatní. Přispívá. Doplňuje.
Se vší úctou k práci grafiků a webdesignérů, nikdo z nich nemůže mít takový ponor do psychologie fontů, aby věděl to, co člověk, který se zabývá pouze fontologií, fascinuje ho a roky je součástí jeho života.
„To jo, ale já nemůžu klientům ukázat, že si nechám poradit, výběr fontů je součástí mé práce, musím být profík…“.
Kdybych si pokaždé, když toto slyším hodila korunu do kasičky, mám předplacené kafe na celý rok.
Můžete. Klienti to jenom ocení, když uvidí, že péče o ně jde tak daleko, že se radíte a přizvete si další specialisty. Protože, když to neděláte, tak kontaktují oni mne napřímo, a vy se pak vztekáte, že vás obchází.

Prý jsou grafici zvláštní sorta lidí

Kreativci, kteří jsou citlivější na svůj status tvůrce mnohem více, než ostatní profese. Možná proto, že mají spoustu konkurence. Možná proto, že jejich práci lidé nejčastěji hodnotí jako líbí/nelíbí. Možná proto, že každé dílo berou za své dítě. Svého času mi můj mentor (director grafik ve velkém studiu) řekl: „naše ego nám bytostně brání ukázat, že něco nevíme, nebo že je někdo lepší“.

A možná, kdybyste místo boje vyzkoušeli spolupráci, ohromně by nás to všechny posouvalo. A nejvíce klienta.

Amatéři si konkurují, profesionálové si pomáhají. 
Michelle Loosekot

________________________
Pokud patříte mezi osvícené grafiky/webaře, kteří fandí spolupráci místo boje, zapište se mi sem. Moc by mne lákalo pro vás připravit bezpečný prostor pro sdílení a inspiraci, takový FontoKruh. Pokud jste se zapsali, budu na vás s informacemi myslet.
Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.