Používáte okoukaný font?

Jsou jako trpaslíci. Skáčou na vás i z ledničky, a to doslova. Fonty, které můžete potkat na ceduli „párek v rohlíku“, na oznámení Českých drah i na vývěsním štítu Beauty salonu. Mluvíme o fontech, které používají miliony lidí na celém světě bezmyšlenkovitě a bez záměru.

Fontech okoukaných.

A takové nechcete. Pokud nemáte rádi trpaslíky.

Pozor, ve většině případů to nejsou fonty špatné, naopak. Až na skupinu fontů amatérských, které náhodou spadnou do aktuálního trendu a stanou se na pár týdnů slavnými. Okoukané fonty mají tu smůlu, že byly zajímavé, originální a snadno dostupné. A v té kombinaci je zakopaný pes.

Sáhnete po nich bezmyšlenkovitě, často jako první volbu, a vůbec netušíte, že se jejich použitím stáváte jedním z mnoha identických trpaslíků. V lepším případě. Protože v horším případě potkáte spoustu lidí, kteří jsou na trpaslíky alergičtí. A na okoukané fonty také.

To, že je font okoukaný, může mít různé důvody. Pojďme si je prozkoumat. A hlavně, pojďme se podívat na to, které fonty to jsou, ať se jim můžete vyhnout.

Upozornění:

Ano, okoukaných fontů je mnohem více, toto je výběr. Ano, je to výběr subjektivní, založený na 10leté praxi člověka, který denně analyzuje úplně každý font, který potká, ať online nebo offline.
Neberte si osobně, pokud v ukázkách najdete i váš font, ale vezměte to jako příležitost zase se o kousek posunout dál a vyměnit ho.

Pokud není u fotografií uvedený zdroj, jsou z mého archivu fotek, které fotím, kudy chodím.

1. Důvod – popularita

Jsou jako Mončičáci (pro pamětníky) nebo Labubu.

Každá doba má své fonty, které frčí. Možná prezentují energii doby, možná potřeby lidí a možná je to náhoda. Možná font použila nějaká celebrita, kterou kopírují tisíce obdivovatelů.

Průkopníkem tohoto trendu byl nešťastný Comic Sans, který doplatil na svou originalitu (ano, Comic Sans BYL ve své době originální!). První font z kategorie handwriting mezi patkovými a bezpatkovými fonty. Navržený Vincentem Connarem r. 1994, speciálně pro komiks o pejskovi Roverovi.

(Obrázek z článku: https://geobrand.co.uk/comic-sans-success-or-a-failure/)

A jak dopadl. Dopracoval to až ke vzniku celosvětového hnutí Ban Comic Sans, strhávání všech tiskovin, na kterých byl použitý z výloh a jejich ostentativní ničení. Stojí za nejedním nervovým tikem grafických designérů, kteří se snaží diplomaticky odmítnout nejoblíbenější font klienta.

A je mu nahouby, že je neformální, přátelský a velmi dobře čitelný. Že ho milují lidé s dyslexií, děti a lidé slabozrací, protože se jim opravdu dobře čte.

Ale pověst je pověst, abyste si nezadali a nespustili se s „persona ingrata“, nezbývá, než okoukané fonty nahradit jinými, které v sobě nemají negativní podtext „šmarjá už zase!“.

Třeba u hollywoodského trháku, který má rozpočet v miliardách, vám použití druhého nejvíce okoukaného fontu, který je pro grafiky noční můrou, hlava nebere…

Příklady některých z „populárních“ fontů, které vévodily v popularitě v posledních 10 letech:

Comic Sans, Papyrus, Segoe Script, Amatic SC, Algerian, Scriptina (Ze stejné škatulky jako Scriptina je okoukané Zapfino).

Stáhněte si přehledný seznam všech 40 fontů, použitých v článku (+dalších 30 neoriginálních fontů), přehledně v pdf souboru.

2. Důvod – líbivost

Jé, ten je hezký! Ten se mi líbí, ten chci taky!

Okoukané fonty jsou většinou velmi líbivé. Proč myslíte, že v první desítce jsou Scriptina a Zapfino! Když se zamyslíme, je to logické. Kdo by nechtěl mít na webu font, který se zdá většině lidí zajímavý a hezký! A tak do této kategorie spadají fonty, které jsou trendy a hrají na krásnou nebo romantickou notu.

Co se jim musí nechat, umí zaujmout a umí vzbudit emoce. Zvlášť u žen, muže až na výjimky odradí. Funguje to jako trendy v oblečení:

Klientka Soňa: „Chci ty šaty, které má XY, jsou božské!“

Ale už nevnímá, že paní XY má postavu typu přesýpací hodiny, zatímco Soňa je jako Twiggy, šaty mají rudou barvu, kterou Soňa nikdy nenosí, atd.

A tak pokud ke mně někdo přijde na konzultaci, kde vybíráme font na web, s touhou „mít font, který má XY, protože je boží“, usměju se a vím, že to bude zajímavý proces hledání vlastní identity značky.

Líbivost má totiž bohužel i druhou stránku. Je povrchní, nepředává žádné hlubší a niternější hodnoty a je nevyhnutelné, že časem vyjde z módy.

Proto použít takový font na webu nebo ve vizuální identitě je podnikatelská sebevražda.

  • Kdo vám zaručí, že zrovna tenhle líbivý font komunikuje přesně ty hodnoty, které jsou pro vás důležité?
    Kdo vám zaručí, že vám nebude za měsíc, dva, rok lézt na nervy?
  • Kdo vám zaručí, že bude IN a líbit se lidem za rok?

Nikdo.

Takže pokud nechcete módní doplněk na jednu sezonu, líbivé fonty nebrat.

A hlavně, to, že vám líbivý font přitáhne spoustu lidí, kterým se bude líbit, může přitáhnout i spoustu problémů.

Pokud nebudou vaše cílová skupina, stejně si nic nekoupí a ke článkům a příspěvkům budou mít nerelevantní připomínky.

Pokud nebude ladit s vámi, lidé budou při osobním kontaktu překvapení, zmatení a možná i zklamaní. Font je hravý, zábavný, kreativní, a pak potkají uzavřeného introverta?

Nefunguje to.

Vždy má smysl vyměnit líbivost za opravdovost.

Jaké jsou líbivé fonty posledních let?

Romantické fonty: Dancing Script, Great Vibes, Allura. Handlettering fonty typu Buttercup Sample pro kreativní duše. A samozřejmě předchozí Scriptina, a také téměř všechny fonty z kategorie „snadno dostupné“, o kterých se dočtete dál.

Speciální kategorií je moderní kaligrafie a kategorie elegantních patkových fontů určené pro ženy toužící po eleganci a šarmu. Ty do okoukaných fontů nepřidávám, protože v této skupině mohou být fonty neokoukané i okoukané, záleží na výběru fontu a kontextu, nezatracovala bych ji celou.


3. Důvod – dostupnost

Tady narážíme na zásadní bod, který určuje míru okoukanosti. Existují tisíce krásných a řemeslně mnohem profesionálnějších fontů, které se nikdy nestanou tak populárními.

Protože jsou placené.

Zjednodušeně se dá říct, že míra okoukanosti roste přímo úměrně tím, jak klesá pořizovací cena fontu.

Ty nejvíce používané jsou většinou zdarma. Bývají součástí základní nabídky MS Office nebo nejpoužívanějších webových a e-shopových šablon.

A protože se toto týká většinou levnějších řešení, pracují s nimi často lidé bez grafického vzdělání, samouci a amatéři (bez negativního kontextu) a ti sáhnou po čem… No po fontu, který se jim LÍBÍ, nebo který mají v podvědomí, protože ho často vídají.  

A jsme zpátky u líbivosti a popularity.  Je to nešťastné začarované kolečko, ze kterého vede jenom důsledná vlídná osvěta – proto to pro vás píšu a klidně článek sdílejte!

Jaké fonty zdarma vedly v posledních desetiletích v okoukanosti? (Vedle líbivých psacích fontů z bodu č. 2.)

Courgette, Cinzel, Lemon Tuesday, Kaushan Script, Caveat, Playfair Display, Sacramento, Caveat Brush, Parisienne.

Stáhněte si přehledný seznam všech 40 fontů, použitých v článku (+dalších 30 neoriginálních fontů), přehledně v pdf souboru.

4. A co jednoduché patkové a bezpatkové fonty, jsou mezi nimi také okoukané?  

BEZPATKOVÉ (SANS SERIF) FONTY

I některé bezpatkové a patkové fonty jsou velmi populární a používají je miliony lidí po celém světě. Většinou jsou to fonty dostupné, zdarma, s komerční licencí, tedy Adobe nebo Google fonty.

Nejsou tak prvoplánově líbivé jako psací nebo nadpisové fonty, spousta lidí je od sebe nerozezná a díky jednoduchosti nevyjdou tak rychle z módy. Ale je to taková nuda, když vidíte na stopadesátém webu Montserrat!

Jaké fonty z kategorie patkových a bezpatkových jsou okoukané?

Z bezpatkových fontů vede Open Sans, defaultní font většiny šablon. Není na něm nic špatného, až na to, že je… úplně všude. V různých kontextech existuje spousta vhodnějších bezpatkových fontů.

Ženské weby a vizuály milují Montserrat a Josefin Sans, které doplňují většinou rozevláté psací fonty, jemné a citlivé ženy milují Alegreyu Sans pro její křivky. Poppins milují grafici, protože má univerzální poměry, které působí dobře všude, Roboto zase praktičtí a efektivní lidé, kteří hledají stejně efektivní font. Nunito zase lidé nekonfliktní a neformální. A Raleway použijí ti, kteří hledají něco „jiného“. 🙂

PATKOVÉ (SERIF) FONTY

Patkové fonty jsou méně okoukané, méně používané, protože stále je silně zakořeněná fáma, že do online světa se nehodí. Tady je pětice nejpoužívanějších.

I tady mají lidé, kteří je používají, čitelný profil. Alegreyu milují ženy s terapeutickým přesahem. Georgia je osobnost, kterou zvládnou i citliví muži. Garamond je pro romantiky a romantičky, obzvlášť pokud použijí jeho kurzívu. Merriweather a Roboto Slab pro profesionály, kteří chtějí ukázat stabilitu a sílu, pak už záleží jestli jsou spíše minimalisté nebo tradicionalisté.

A pak je zvláštní kategorie defaultních fontů ze šablon (Calibri, Times New Roman, Open Sans, Arial). Každý font v sobě nese nějaké emoce, ale ty u defaultních fontů jsou vyčpělé a zvětralé. Defaultní fonty (přednastavené jako výchozí v dokumentu nebo v šabloně) mají ten dar, že udělají z každého dokumentu, z každého webu, z každé značky, stejnou šedou hmotu bez vůně a bez zápachu.

Stáhněte si přehledný seznam všech 40 fontů, použitých v článku (+dalších 30 neoriginálních fontů), přehledně v pdf souboru.

5. Důvod – ikonické fonty

Poslední kategorie jsou fonty, které zná úplně každý (minimálně od pohledu, i když nezná název) a staly se legendami. Mohlo by se zdát, že je terno použít legendu, ale ne, není. Legendy seberou vaší značce veškerou osobitost a nahradí ji svou vlastní. Právě proto, že se jedná o ikonické fonty s výrazným charakterem.

FUTURA

Tak třeba Futura, ta dokonce letěla na Měsíc. Byla použita na nápise desky na lunárním modulu během mise Apollo 11, hned vedle podpisu Neila Armstronga. Má i svou vlastní knihu a jsem si jista, že ji potkáváte každý den, i na místech, kde nějaký font vůbec neanalyzujete…

(zdroj obrázků: fontsinuse.com, „The historical plaque on the Apollo 11 lunar module „Eagle“ by NASA is in the Public Domain.)

HELVETICA

A Helvetica, ta nemá konkurenta. Její čistý, korporátní vzhled je natolik nadčasový, že je snad nejpoužívanějším fontem na planetě. Cyrus Highsmith popsal (ale nerealizoval) zajímavý experiment: jeden den v New Yorku se vyhnout jakémukoliv kontaktu s Helveticou. Zjistil, že by nesměl vylézt z postele a otevřít oči, aby toho byl schopný. Je všude, i tam, kde písmo vůbec neregistrujeme. Na štítcích s návodem na praní svého oblečení, na dálkovém ovladači od televize, na jízdním řádu autobusu nebo na burzovních tabulkách v New York Times. Všude tam, kde si jí ani nevšimnete (na růžovém obrázku z ukázky je na přístroji na označování lístků v Calgary).

A hodně mne baví vtipný parfém, který tuto její absolutní univerzálnost shrnul v parfému „Vůně ničeho“.

Dokonalá moderní vůně, destilovaná pouze z nejčistších a nejdůležitějších prvků, aby vám umožnila sdělit vaše poselství s maximální jasností. Vzduch. Voda. Vy.
(https://gutsgloryand.us/proj-helvetica.php)

IMPACT

Dalším ikonickým fontem je Impact, který dominuje všem memes, zná ho tedy i generace teeneagerů.

Chudák Impact, nejenom, že je použitý na všech rádoby vtipných memes, ale už si z něj kvůli tomu dělají legraci v dalších memes.

TRAJAN

A co teprve Trajan, který je označován jako „the most popular movie poster font“ – nejpopulárnější font filmových plakátů. Pokud jdete do multikina, je obrovská šance, že ho na některém z plakátů uvidíte. Vždy. Můžete si dělat čárky.

Mohla bych pokračovat dál, ale nebudu. Myslím, že už přesně chápete, co jsou ikonické fonty.  

Proč se vyhnout okoukaným fontům

Nezaujmete

Okoukané fonty ztrácí emocionální význam, stává se z nich neutrální šedá výplň, kterou nikdo neregistruje. Připravujete se tak o jeden z nejúčinnějších nástrojů, jak oslovit klienty – o emoce.

A pozor, nemyslím tím, že musíte zaujmout výrazným fontem, který budí nějaké emoce. I jednoduché patkové nebo bezpatkové fonty, pokud je vyberete v souladu s hodnotami značky, mohou podprahově kopat za váš tým. Třeba u kosmetiky Cottage Witch Apothecary, tam ty hloubky magie a dávných věků cítíte z každého písmenka.

Ztratíte osobitost i osobnost
Okoukaný font se nikdy nestane hlasem vaší značky, a to je škoda. Nikdy vás podle něj nepoznají při scrolování příspěvků na FB. Nikdy vás neodliší od konkurence. Nikdy nebude součástí vaší osobnosti.

Tak jako je součástí image Karla Novotného a je hlavní hrdinou všech jeho prezentací.

(Zdroj: FB Mindless)

Tak jako je součástí veškeré komunikace markeťačky Ingrid Dach, natolik, že jí lidé posílají fotky „Hele, tady používají TVŮJ font!“

(Zdroj: FB Ingrid Dach)

Tak jako je nepřehlédnutelný font Havlíkovy apotéky v rybníčku dalších kosmetických firem.

Nebudete důvěryhodní
Fonty, které jsou „IN“ působí povrchně a budí u přemýšlivých lidí nedůvěru někdy dokonce odpor. Nenabízí originální řešení a důvěryhodné informace, nabízí stádovost a slepé sledování módních trendů.

A k důvěryhodnosti nepřispívají i problémy s českou diakritikou.

Mnoho líbivých a trendy fontů, převzatých z anglicky mluvících zemí, nemá správnou českou diakritiku. Prostě háčky a čárky vypadají divně, jako by tam nepatřily, u psacího písma nemají stejnou dynamiku, u nadpisových fontů nemají stejnou tloušťku tahu jako zbytek písmen, prostě jsou divné. Možná detail, maličkost, ale víte, jak to je. Ďábel se skrývá v detailu.

Co s tím, když jste našli mezi okoukanými fonty i ten váš?

V žádném případě podobný výběr fontů nekritizuji, ani neshazuji.

Jak vybírat fonty, to je disciplína, která se na základní škole neučí a není tedy ostuda, že to neumíte. Naopak, často je přirozená volba vybrat takové písmo, které vidíte všude kolem sebe.

Od toho jsou tady profesionálové, kteří vám poradí, nebo přímo font vyberou, a od toho píšu podobné články.

Co můžete s takovým okoukaným fontem dělat?

  1. Pokud je to font 1-20, vyměnit. Bez milosti. Ráda vám s tím pomůžu. Vybereme font na míru podle hodnot značky, cílové skupiny a tématu podnikání. Můžeme i doplnit symboly na míru (třeba knoflík místo „O“.)
  2. Pokud je to font 20-40, položte si otázku, jestli máte 3 pádné argumenty, proč ho používáte. Racionální, objektivní, jasně pojmenované. Můžeme si ty otázky i položit spolu, na oťukávací konzultaci zdarma. Pokud ano, klidně ho používejte dál. Pokud ne, vybereme lepší.
  3. Na této stránce najdete kalendář pro oťukávací konzultaci zdarma, trvá 20 minut, a k ničemu vás ani mne nezavazuje.

Prostě pokud jste zjistili, že rozhodně nechcete mít na webu font, který má na výloze večerka na rohu i oznámení v místní knihovně, tak vybereme takový, který vám bude sedět jako poklička na hrnec.

A co je na tom nejlepší? Zabere vám to hodinu a půl.

To je čas, během kterého dostanu při online setkání všechny důležité informace z vašeho vědomí i podvědomí, a pak už budu pracovat sama. Vytáhnu z našeho rozhovoru zásadní hodnoty, promyslím, na jaký typ fontů bude nejlépe reagovat vaše cílová skupina, a pak už budu jenom hledat ve stovkách fontů, procházet mé soukromé databáze, kombinovat nadpisové a textové písmo… Tak, abyste si vy v klidu vybrali jednu ze 2-3 variant, které vám pošlu ve zprávě.

Mám v tom 10ti letou praxi a řeknu vám, psychologie fontů je vždy dobrodružství a alchymie.

Chcete posílat 1-2x do měsíce FONTánu, ve které najdete inspiraci a zajímavosti o fontech? Nechte mi na vás e-mail.

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.