[Fonty Pro:] Elzéard Bouffier

Elzéard Bouffier byl muž, který sázel stromy.

Postava z pera Jeana Giono, která si žije svým životem už přes 70 let. Kdo jste nečetl knihu, přečtěte si ji. Zvládnete to za 30 minut a přemýšlet o ní budete po celý zbytek života.

Ilustrace z animovaného filmu L´homme qui plantait des arbres, Frédéricka Backa.

Písmo a kniha tvoří neoddělitelný celek, dva elementy, které když do sebe zapadnou, dokáží vtáhnout člověka do jiných světů. Dopřejí mu únik od reality, úlevu od monotónních myšlenek. Když čtu knihu, vidím postavy oblečené do jednotlivých fontů. Určitě to znáte také, vaše mysl postavám vykreslí nějaké oblečení, vlasy, tváře… A má mysl vidí jejich charakter v písmu. Chcete si přečíst, jak to může vypadat? Tak pro vás je tu nová rubrika [Fonty Pro…].

A protože popsat jenom font, který pro mne má stejný charakter jako postava, by bylo moc jednoduché, uděláme si to zajímavější. Poslepu jsem vybrala z hromádky 50 fontů 3 lístky s názvy fontů.

Tentokrát jsem ponechala jediné kritérium, a to podmínku, že to bude patkový font. Hloubka, sepětí s přírodou a ukotvená obyčejnost, to najdeme pouze u serif fontů. Ale hodí se opravdu každý patkový font?

Font pro Muže, který sázel stromy

Jaký font má v sobě charakter a energii postavy, která je tak skutečná, že samotní úředníci města Digne, poblíž kterého se děj knihy odehrává, hledali v archivech jeho jméno?

Font č. 1, Merriweather

První náhodný výběr, Merriweather, který je oblíbenou volbou designérů webů. S Elzéardem by se ale těžko potkali. Každý v jiné časové rovině, každý z jiné společnosti.

Merriweather jako seriózní vzdělaný profesionál, oblečení jde s módou, žádné výstřelky, ale sympatická profesionalita a dokonalost. Vedle něj obyčejný vesničan z alpských hor před první světovou válkou.

Přesto něco společného mají. Možná heslo, „když něco dělám, dělám to pořádně“. Možná čistotu a péči, kterou svému oděvu věnují, ať je to sako nebo pečlivě vyspravený pastevecký kabát. Možná neochvějnou jistotu, kterou v sobě mají. Pevnost, která pomáhá překlenout doby, kdy se nedaří.

A i když mám Merriweather moc ráda, chybí mu v tomto případě skromnost, obyčejnost a sepětí s přírodou.

Font č. 2, Judson

Hm, Judson je oříšek. Na první pohled obyčejný patkový font, který sedí k obyčejnosti každodenního života. Jistota a ukotvenost patek, žádné módní výstřelky.

A přesto mi k charakteru Elzéarda nesedí. Nic mu nepřebývá, snad jenom zbytečně zdobné kuličky na výběhu písmene „y“ a malého „a“, anebo příliš ostré horní patky u písmen „k“ a „l“.

Ale něco mu chybí.

Základní esence, která je v knize přímo hmatatelná. Skromnost, obyčejnost, nedokonalost, přirozenost…

Těžko to zachytit do slov, ale zatímco Judson je font, kterým by mohly být vysázené noviny, pro Elzéarda lidská gramotnost nehrála roli, uměl číst v mracích, v půdě, ve vodě. Věděl, že břízy potřebují údolíčka, ve kterých je podzemní voda a duby zvládnou i planiny na větrných vrcholcích.

Vítr, voda, příroda, nejsou předvídatelné. Judson ano. Proto, i když není vůbec špatná volba, nesedí.

Font č. 3, BioRhyme

Poslední náhodný výběr, patkový font z kategorie Slab serif. Zajímavý, moderní, nadpisový font. Efektní detaily, velmi široké písmo, které bude v každém kontextu nepřehlédnutelné.

Ať hledám jak hledám, těžko nacházím, co by mohli mít BioRhyme a Elzéard společného. Lidé srostlí s přírodou nehrají na efekt, nesledují trendy a nemají snahu být nepřehlédnutelní. Snad jenom absence kontrastu tenkých a tučných linek by jim mohla sedět oběma. Kontrast vnáší do písma složitost, která patková písma odlišuje tak zásadním způsobem od jednoduchých bezpatkových fontů (samozřejmě, i bezpatkové fonty mohou mít v sobě kontrast, ale to bych se rozepsala na další článek, pojďme klouzat poeticky po povrchu).

Elzéard nedělal nic složitého. Byl jednoduchý, nemluvný pastevec, který naplňoval svůj každodenní život velmi obyčejnými skutky, tak jednoduchými, že by je zvládl úplně každý. Skutky, které nepotřebují nic jiného, než to, co nabízí příroda kolem nás. A přitom dokázal změnit životy stovek lidí a tisíců živých bytostí.

Ilustrace z animovaného filmu L´homme qui plantait des arbres, Frédéricka Backa.

…tak jaký?

Písmo, které v mé mysli nejlépe ztělesňuje podstatu charakteru takového člověka, má v sobě něco obyčejného a něco neobyčejného.

Něco nelpějícího na dokonalosti a přitom dokonalé tím, že vše podstatné má a nic nepřebývá.

Písmo, které nechce zapůsobit ani překvapit, ale má svůj charakter.

Písmo, ve kterém se potkávají věky, výkyvy počasí. Malicherné lidské války přichází a odchází a zůstává podstata, která ztělesňuje střed, průměr obyčejných dnů. S vědomím, že den, týden, rok, nehrají v přírodě žádnou roli.

Vybrala bych písmo Averia Serif Libre.

Vznik písma Averia je fascinující. Vzniklo jako průměr všech písem v počítači jeho autora, Dana Sayerse. Všechny parametry písma, výška, šířka, tučnost, tvar, jsou výsledkem procesu průměrování. Každý detail existoval ve všech písmech, která v ten moment měl nainstalované.

Obrázek: Dan Sayers, http://iotic.com/averia/

Slovo průměrování zavání degradací, ale když se na to podíváte pohledem, že každé písmeno z tisíců nainstalovaných měl v ruce, pečlivě studoval, vkládal do vrstev k dalším, zarovnával středy, vyrovnával výšky, dělil obvod každého písmena do desítek bodů, aby dokázal oddělit to, co je navíc, ale ne nezbytné…

Waw. Fascinující.

Možná to mi připomínalo práci muže, který každý den s největší pečlivostí studoval žaludy a odděloval špatné od dobrých. S největší pečlivostí a zaměřením na detail. Aby z každých 100 000 zasazených žaludů zůstalo průměrně 10 000, ze kterých se stanou stromy. 10 000 stromů, které přežijí. Průměr, který zahrnuje doby sucha i povodní, okousané stromky od zvěře i zásah bleskem.

Průměr je vždy nedokonalý, ale přitom dokonalý tím, že vše podstatné má, a nic nepřebývá.

Jediná nevýhoda písma Averia je, že nemá českou diakritiku. Bohužel. Až najdu stejně dobrý font, který ji bude mít, dopíšu ho sem.

A to je konec mé cesty za hledáním fontu pro Elzéarda Bouffiera.

Andrea

P.S. Jestli máte také nějakého svého hrdinu, ke kterému byste rádi našli font, který ponese jeho energii, napište mi. Třeba bude příští článek z rubriky [Fonty pro…] právě o něm.

_________________________________

Letní nabídka:

Chcete se podívat na váš výběr fontů zvenku? Jak působí, co komunikuje, koho osloví? Léto přeje svobodě a volnosti, miniAudit probíhá jako asynchronní konzultace bez nutnosti domlouvat si termíny setkání. Místo mám pro 20 lidí.

Pokud vám nestačí pohled zvenku, ale chcete se na výběr fontů podívat pěkně od podlahy, pojďme na to.

Kde si můžete počíst o fontech celoročně:

Pokud byste si rádi vybrali font jednoduše, rychle a bez konzultace, mrkněte do Fontotéky.

A když mi necháte váš e-mail, pošlu vám 1-2x do měsíce FONTánu, ve které najdete inspiraci, taháky a tipy na zajímavé české fonty.


Zdroje informací a obrázků:

Použité fonty v ukázkách: https://fonts.google.com/
Obrázek k písmu Averia: http://iotic.com/averia/
Obrázky z videa: https://youtu.be/W2oOaA2aqZQ

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře
  1. Jana napsal:

    Milá Andrea, po prečítaní článku som bola zvedavá na komentáre a zaskočilo ma, že po takmer 150 „návštevách“ som žiadny nenašla. Váš článok je totiž dokonalý od začiatku po koniec – náhodný výber 3 fontov (nečakala som taký postup :D), nulová zhoda (nečakala som taký vysledok) a nakoniec neuveriteľná charakteristika a citlivo vystihnuté spoločné rysy s tým vyvolenym… Majstrovské!!

    • Andrea Grigerová napsal:

      Milá Jano, moc děkuji za to, že už pod článkem první komentář je a navíc povzbuzující! Krásné léto.

  2. Mo napsal:

    Milá Andreo,
    také Vás už sleduju delší dobu a moc se mi líbí, jak s těmi fonty pracujete — jako by každý z nich měl opravdu duši a osobnost – – a asi i má, podle toho, jak jste to v článku krásně popsala. 🙂

    Díky za milé čtení.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.