Online databáze českých fontů

Místo, kde rychle a snadno vyberete takový font,
který osloví přímo vaše ideální klienty. 

S fonty je to jako s oblečením. Můžete je vybírat náhodně a s vědomím, že nikdy nesednou jako ulité, můžete je vybírat tak, že vypadají naoko dobře, ale budete se v nich cítit nesví. Anebo si můžete vybrat takové, které zdůrazní vaše přednosti a padnou do oka jen tomu typu lidí, se kterými chcete spolupracovat. 

Ale jak vybrat písmo na míru podnikání? 

  • Vybírat podle líbí se mi/nelíbí se mi anebo dát na názor ostatních? 
  • Jak poznat, jaký font odradí, a jaký přitáhne právě VAŠE IDEÁLNÍ KLIENTY?
  • Hledáte rady na internetu, ale žádný použitelný návod jste ještě nenašli.

A když se do výběru pustíte, za chvíli se cítíte totálně zahlceni desítkami fontů, které na vás skáčou. Vlastně už vůbec nevíte, co se vám líbí a co ne, takže to vzdáte a vyberete:

  1. první „hezký“ font, který vám padne do ruky,
  2. nějaký neutrální, který nikoho neurazí (a nikoho nenadchne),
  3. ten, který doporučí kamarádka (protože se jí líbí u té Aničky, kterou sleduje).
Ani jedna varianta vám nepřinese písmo, které vám padne jako ulité. Které ukáže, jaké hodnoty jsou pro vás důležité, jakým stylem komunikujete a co od vás mohou klienti čekat. 

Oblékli byste si na pracovní schůzku první hezké oblečení, které vám v obchodě padne do ruky? Nebo neutrální šedé kalhoty a bílou halenku, abyste nevyčnívali? Nebo oblečení, které vám doporučí kamarádka, protože sluší Aničce? Vybíráme si oblečení, které s námi ladí, proč ne i písmo na web?

Výběr písma je fascinující proces, kterým toho můžete na sebe tolik prozradit! Úplně stejně, jako výběrem barev. V roce 2015 jsem založila projekt Psychologie fontů®, který popisuje jak písmo ovlivňuje naše vnímání textů a rozhodování.

Přemýšlela jsem, jak by psychologii fontů mohli používat ke své prezentaci lidé bez toho, aby se museli učit její pravidla. A výsledkem je Fontotéka. 

„Jsem praktický a přímý člověk, zaměřený na výsledek, a chci, aby to bylo znát na první pohled i na mém webu. Díky Fontotéce se mi to podařilo jednoduchou a rychlou cestou, za co jsem maximálně vděčná. Během dne jsem vyřešila to, co mě trápilo měsíce. S výsledkem jsem maximálně spokojená!"
Zuzana VažanováTrenérka psů

Když potřebujete rychle vybrat font, který sedne
jak poklička na hrnec

Fontotéka je online katalog českých fontů, který má promyšlené filtrování podle hodnot značky, cílové skupiny i tématu podnikání. Vytvořila jsem ji na základě stovek konzultací, při kterých jsem  zkoumala, jak charakter člověka souvisí s tím, jak reaguje na různé typy písma. 

Zadáte jasná kritéria do filtru a vybíráte z výsledku. Nemusíte procházet stovky fontů a hledat ten pravý. V ušetřeném čase můžete vydělávat peníze.

Fontotéku vidím jako jedinečný a praktický webový nástroj — pravou ruku každého grafického designéra nebo markeťáka, ale třeba i kopíka, který chce správně porozumět tomu, jak k němu ten který font promlouvá a co mu o své povaze sděluje. Fontotéka je báječným labyrintem neskutečně užitečných informací o celé řadě jednotlivých a různorodých fontů, kterým vždy bezpečně dojdu k žádoucímu cíli a jež mi pomáhá v rozhodování, když při volbě fontu váhám.
Naďa MoyzesováGrafička, ilustrátorka

K čemu Fontotéka slouží?

  • 1
    Místo pochybností, komu kromě vás se líbí, si vyberete font, který osloví přesně ideálního klienta. Bonusem bude, že se nebude líbit všem a odradí lidi, se kterými si nesednete.  
  • 2
     Místo nejistoty, co na něj řeknou ostatní, získáte sebejistotu a konkrétní argumenty pro nerozhodné kolegy, klienty nebo vnitřního kritika. 
  • 3
    Místo rozhodovací paralýzy budete mít jistotu, že jste vybrali správně. Pochopíte, jaké hodnoty font komunikuje a budete vědět, proč jste si ho vybrali.
  • 4
    Místo hodin strávených hledáním s nejistým výsledkem si vyberete font za 30 minut. (Pokud nepropadnete kouzlu psychologie fontů a nezačtete se do dalších a dalších stránek.)
„Naiviac mňa bavilo, že výber ve Fontotéke odo mňa chce minimum zapojenia emócii a myslenia. Čisté fakty, krása!!"
Zuzana VažanováTrenérka psů

Mgr. Andrea Grigerová

 

Co dělá takový fontolog? Ukazuje lidem, jakým způsobem fonty ovlivňují každé
jejich rozhodnutí, většinou na bázi podvědomých reakcí.

Od roku 2015, v rámci projektu Psychologie fontů® mapuji  možnosti a využití tohoto
úžasného nástroje neverbální komunikace. Hledám souvislosti mezi typografií,
grafikou, webdesignem a marketingem. K tomu vybírám fonty pro klienty, školím,
přednáším, píšu články.

Vyberte si font přesně na míru,
podle rozumu i intuice

Zapojíte rozum (při nastavování kritérií) i intuici (při čtení psychologického profilu písma) a v případě potřeby si necháte poradit (FontoKvíz). To by bylo, abyste nenašli ten pravý. 

Navíc:

  • Budete přesně vědět, proč jste si font vybrali a pomůže vám to i při výběru barev nebo psaní textů na web i do reklamy. 
  • Budete mít jistotu, že používáte fonty správně a legálně.
  • Díky psychologickým profilům u různých písem proniknete do psychologie fontů, bude pro vás pak snažší vybírat i písmo z jiných zdrojů. 
„Fontotéka ma milo prekvapila. Naučila som sa veľa nového, veľmi užitočný nástroj je najmä filtrovanie. Na základe mojich hodnôt, osobnosti a témy mi obmedzilo počet fontov na prijateľný počet, z ktorého je možné si oveľa jednoduchšie vybrať vhodný font. Po prejdení každého vyfiltrovaného fontu som zistila rozdiely a mohla sa tak rozhodnúť, ako veľmi sa zhoduje s tým, čo potrebujem. A navyše som si vyhľadala súčasný font, ktorý na webe používam a zistila som, že to nie je práve to, čo by som chcela. To bolo pre mňa veľmi zaujímavé zistenie. Netuším, prečo som si ho práve vtedy vybrala :)."
Ivana Gálová

PŘÍSTUP DO FONTOTÉKY

Přístup do Fontotéky si můžete zakoupit na 3 měsíce s licencí pro osobní použití nebo na 1 rok s licencí pro komerční použití. (Je to stejné, jako při nákupu fontů: osobní použití = vybíráte fonty pouze pro sebe, komerční použití = vybíráte fonty pro klienty).

JSEM PODNIKATEL

Vybírám fonty pro sebe

  • Chci si vybrat font na web, do e-booku, na offline materiály, který osloví ideální klienty a odradí ty problémové.
  • Takový, který jasně ukáže  hodnoty mého podnikání
  • Chci vybrat rychle, nejen rozumem, ale i srdcem. 
  • Baví mě ladit si texty do posledního detailu a přivítám katalog různých zajímavých fontů na jednom místě. 

JSEM PROFESIONÁL

Vybírám fonty pro klienty

  • Chci si ušetřit hodiny časum zjednodušit a zrychlit si práci pro jednotlivé klienty a zakázky.
  • Přivítám promyšlené filtrování podle tématu, hodnot i cílové skupiny podle zakázky. 
  • Potřebuji argumenty pro výběr fontu, abych se s klientem nemusel hádat o "líbí/nelíbí".
  • Chci pochopit na příkladech, jak psychologie fontů funguje

CO VE FONTOTÉCE NAJDETE?

Představte si Fontotéku jako knihovnu. Popíšete knihovníkovi, co potřebujete a on vás nasměruje k poličce, kde leží knihy, které vám mohou pomoci. Můžete si je prolistovat, začíst se do té, která vás zaujme a vybrat si přesně tu pravou, kterou si chcete odnést domů. Nebo se vrátíte ke knihovníkovi a upřesníte své zadání. 

Aktuálně je ve Fontotéce 100 fontů, každý měsíc přibývají nové. Každý font má jednu obsáhlou stránku s informacemi a ukázkami. Důležitou součástí Fontotéky jsou i promyšlené a na míru naprogramované filtry, díky kterým najdete ten pravý.

 

Tvořím weby na zakázku. Snažím se s klienty pracovat tak, aby jejich web vystihl jejich jedinečnost a oslovil přesně ty zákazníky, které by si přáli mít. Jedním z důležitých rysů webu jsou i fonty.
Zoufale jsem bloudila nekonečnými databázemi fontů dostupných na internetu, abych po několika hodinách zjistila, že font, který mě konečně zaujal, nepodporuje češtinu. Zároveň uvnitř mě hlodal červíček pochybností, co když se font, který se zalíbí mě, vlastně vůbec nebude hodit k mému klientovi?
Z tohoto marného boje mě vysvobodila až Fontotéka. Je pro mě jako zjevení. Pomocí filtrů si během pár minut můžu omezit výběr fontů na snesitelnou mez. Ale to není všechno. Každý font je tak neuvěřitelně podrobně popsán (od charakteru, přes hodnoty až po konkrétní témata, kam se hodí), že je mi hned jasné, jestli se pro konkrétní web hodí a nebo ne. Konečně fonty můžu vybírat objektivně. A ještě k tomu mě to baví. Občas se přistihnu, že si fonty procházím "jen tak" a podle charakteristik si představuju, kde bych je použila. A nakonec bych ráda vyzdvihla filtr Hodnoty - díky němu se s klientem dostáváme do větších hloubek a mnohdy i sami klienti si poprvé své hlavní hodnoty uvědomí a zvědomí.
Fontotéka je zkrátka velmi jedinečný nástroj, díky kterému fonty začnete brát jako osobnosti a velmi rychle si zde dokážete vybrat tu pravou osobnost pro váš projekt.
Tereza KutínováWebdesignérka

CENA FONTOTÉKY

Vyberte si licenci na Fontotéku, podle toho, k jakému účelu ji budete využívat. 

FONTOTÉKA PRO VLASTNÍ ZNAČKU

Pro podnikatele a malé firmy, kteří si vybírají
fonty pro osobní účely.

  • Přístup do Fontotéky na 3 měsíce
    Můžete vybírat neomezený počet fontů pro vlastní projekty.
  • e-book Jak vybírat fonty
    Ve kterém najdete jednoduše a přehledně zpracovaných 10 nejdůležitějších otázek, které byste si měli položit při každém výběru fontu. Jeho cílem není vás vyčerpat informacemi, ale upozornit, na co si dát při výběru pozor, abyste se nedostali do průšvihu.
  • video Pyramida výběru fontů
    Které skvěle doplní e-book tak, že budete přesně vědět, co je při výběru fontů důležité a co není.

1 290 Kč

Podle čeho můžete fonty filtrovat?

 

  • 1
    Licence k použití
    Google fonty jsou speciálně označené.
  • 2
    Skupiny fontů
    serif/patkové, sans serif/bezpatkové, script/psací, handwriting/ručně psané, display/nadpisové.
  • 3
    Osobnost člověka
    Jste osoba praktická, přemýšlivá, autentická nebo citlivá?
  • 4
    Hodnoty, které font v sobě nese
    Míru kreativity, svědomitosti a sounáležitosti.
  • 5
    Téma
    Hledáte font pro minimalismus, svatbu nebo čistě ženské téma?

CO NAJDETE U KAŽDÉHO FONTU:

1. POPIS FONTU

Jak působí na lidi? Jaké jsou jeho silné stránky a jeho slabiny? Nemůžete podle něj filtrovat, ale skvěle poslouží vaší intuici při finálním rozhodování.

2.OSOBNOST

Jakému typu osobnosti bude sedět? Praktické, přemýšlivé, autentické nebo citlivé? Pokud váháte a nevíte, do jaké skupiny patříte, pomůže vám FontoKvíz. Podle skupiny fontů se dají písma filtrovat.

3. HODNOTY

Jaké hodnoty chcete primárně komunikovat klientům? Je to kreativita nebo tradice? Přátelský přístup nebo profesionální odstup? Hodnoty si můžete volit na osách a dá se podle nich výběr fontů filtrovat.

4. TÉMA

Pro jaké téma a lidi se hodí, a pro jaké se nehodí? Příklady obsahující klíčová slova, podle kterých se opět dá filtrovat.

5. VZHLED

Jak vypadá, jaké má znaky a řezy, je použitelný v dlouhém textu? Pokud potřebujete, aby měl váš font kurzívu, tučný řez či kapitálky, můžete opět použít filtr.

6. PRAKTICKÉ INFORMACE

Způsob použití, rizika, licence, autor a odkaz kde stáhnout. Doplňující informace, které potřebujete vědět, abyste se nedopustili uživatelského, typografického nebo licenčního faux-pas.
Fontotéka je geniálny nápad, dlho u nás niečo také chýbalo. Pri mojej práci mi to šetrí hodiny práce plus sa učím jednotlivým fontom rozumieť viac. Fontotéka je prínosom pre každého markeťáka, grafika, či brand špecialistu. A malý podnikateľ si tam zase vie pre seba nájsť a "ušiť" font na mieru, aby bol s ním v súlade.
Ludmila HoosováPersonal branding

MÁTE OTÁZKY?

JAK SE DO FONTOTÉKY DOSTANU

Po zaplacení Vám přijde na e-mail přístup do Fontotéky.

CO SE STANE PO UPLYNUTÍ DOBY, NA KTEROU SI FONTOTÉKU ZAPLATÍM?

Vašim přístupovým údajům v ten den skončí platnost, můžete si samozřejmě předplatné prodloužit. Pár dní před koncem Vám pošlu e-mail, abyste se mohli rozhodnout.

BUDOU PŘIBÝVAT NOVÉ FONTY?

Ano. Fontotéka bude živý organismus, který bude neustále růst. Mám v plánu přidávat fonty stále a doufám, že jich tam budou postupně stovky.

KDYŽ SI FONT VYBERU, STÁHNU SI HO PŘÍMO Z FONTOTÉKY?

Ve Fontotéce najdete odkaz na stránku, na které font nabízí jeho autor nebo fontobanka. Fontotéka je takový katalog, ze kterého si vybíráte, ale nakupujete jinde.

BUDOU VŠECHNY FONTY ZDARMA?

Ne. Zpočátku budu vybírat fonty zdarma, ale ráda bych do Fontotéky začlenila i krásné placené fonty pro náročnější klienty. Kategorie ZDARMA / PLACENÉ budou jasně označené, uvidíte je na první pohled.

CO KDYŽ POTŘEBUJI VYBÍRAT POUZE Z GOOGLE FONTŮ?

I Google fonty budou jasně a zřetelně označené, nebudete muset otevírat každý font, uvidíte to na první pohled.

KDY SI FONTOTÉKU POŘÍDIT?

  • Hledáte font, který sedne jako poklička na hrnec k vaší osobnosti. 
  • Chcete si ověřit, jaké klienty přitáhne a jaké odradí.
  • Chcete ušetřit hodiny času, které ztrácíte výběrem fontu. 
  • Chcete vystupovat jako profík a mít v rukávu argumenty pro klienty, proč je jaký font ten pravý.
  • Chcete se vzdělávat a kochat krásnými fonty.

 

Fontotéku vidím jako jedinečný a praktický webový nástroj — pravou ruku každého grafického designéra nebo markeťáka, ale třeba i kopíka, který chce správně porozumět tomu, jak k němu ten který font promlouvá a co mu o své povaze sděluje. Fontotéka je báječným labyrintem neskutečně užitečných informací o celé řadě jednotlivých a různorodých fontů, kterým vždy bezpečně dojdu k žádoucímu cíli a jež mi pomáhá v rozhodování, když při volbě fontu váhám.
Naďa MoyzesováGrafička, ilustrátorka