Cítíte občas bezmoc, když u prezentovaných návrhů intuicí vnímáte, že „to není ono“, nebo „to tam nemůžeme dát, i když to klient chce“, ale chybí vám argumenty? A takové to „protože to tak cítím, protože se mi to líbí/nelíbí“ nepůsobí profesionálně a nikoho nepřesvědčí? Situace kolem výběru fontu, nebo návrhu vizuální identity pro značku, se často podobá zmatení jazyků při stavbě Babylónské věže.
→ Klient cítí, co chce, ale neumí to vyjádřit. A ve fontech se vůbec nevyzná.
→ Grafik má to, co klient chce, přeložit do řeči barev a fontů, přes filtr vlastních preferencí líbí/nelíbí.
→ Marketér musí z návrhů grafika vybrat ty nejlepší a obhájit je jasnými argumenty před kolegy i klientem.
Ve výběru fontů, stejně jako v jiných oblastech platí, že klient je spokojený, když s ním komunikujete tak, že vám rozumí a chápe vaše volby. Nestačí, když vyberete skvělý font. Pokud neumíte svou volbu racionálně vysvětlit a zasadit ji do rámce cílové skupiny i ostatních částí vizuální identity značky, může se stát, že klient odejde nespokojený. Anebo si prosadí změny, které budete (opět pouze intuitivně) cítit, jako nevhodné.
Co s tím? Naučte se intuici a emoce přeložit do racionálních argumentů. Je to dovednost jako každá jiná, dá se naučit.
Jediný tlumočník do řeči fontů, který opravdu funguje, je naše intuice + znalost zákonitostí psychologie fontů. Pojďte si to vyzkoušet.
Klikněte na obrázek, aby se zvětšil. Přečtěte si požadavek klienta, jaké emoce chce vyvolat na webu, a vyberte, jaká forma (font a, b, c), je v souladu s obsahem textu. Jaký font vzbudí emoce, které odpovídají přání klienta.
Soustřeďte se pouze na toto zadání, jakékoliv další parametry (čitelnost, použití, atd.), pro tuto chvíli vytěsněte, jakkoliv se vám zdají důležité.
Správné odpovědi a stručné odůvodnění najdete na konci článku.
Pokud máte skvělou intuici a praxi, určitě jste vybrali správně. A teď si představte, že klient s vaším výběrem nesouhlasí. Umíte si ho obhájit? Prezentovat jasné a nezpochybnitelné argumenty, se kterými se i problémový klient ztotožní? Jestli ne, pojďte se to naučit. Za 1 den.
Pokud jste profesionál, je důležité umět svou intuici převést do slov. Abyste se vyhnuli Babylónské věži a měli z každé zakázky dobrý pocit, že si s klientem rozumíte.
Na konzultacích často slýchám od klientů povzdech, že grafik/markeťák jim nerozumí. Na školeních pro profesionály slýchám, že klienti neví, co chtějí, a navíc to neumí popsat.
Proto se na školení Psychologie fontů v marketingu se naučíte nejenom jak rychle a cíleně vybírat fonty pro konkrétní značku, ale hlavně typologii, která vám dá do ruky racionální argumenty.
Chytněte si židli. Celodenní živé školení se koná 27. 11. v Praze.
ŘEŠENÍ: Správně jsou odpovědi 1b, 2b, 3a, 4c
Proč? Velmi stručné shrnutí, proč ostatní varianty neodpovídají zadání (pro podrobné si přijďte na školení):
1a je příliš obyčejný, nevybočuje z mainstreamu. 1c vybočuje, ale nepůsobí profesionálně.
Jedině 2b odradí ženy, které odmítají „nadvládu“ racionálního myšlení.
3b postrádá útulnost a pohodlí, 3c si nevybere knihomol.
4a je elegantní a vzletný, 4b nevede k akci.
Jak vím, že je řešení správné? Protože 9 z 10 lidí, kteří by položili podobnou otázku, jako je na obrázku, by vybralo stejný font. Věřte mi. Lidé vybírají písmo v souladu se svými hodnotami. A na vás, na profesionálech, kteří tvoří marketingovou strategii a vizuální identitu, je, abyste uměli přetlumočit jejich hodnoty do písma.