3 povolání, pro které je výběr fontů kritický

Přemýšlíte, jestli má smysl dávat do výběru fontů energii a čas? Jestli patříte do jedné z těchto 3 skupin, tak rozhodně ano, rychle se vám to vrátí. Ve vztahu s klienty, se kterými bude radost pracovat, ve flow, ve kterém budete tvořit a nakonec i v penězích, které u vás opakovaně lidé rádi utratí.

O jaká povolání jde?

1. Psycholog, terapeut, kouč

Aby bylo sezení s klientem přínosné, musíte si navzájem sednout a musí být ve vašem vztahu důvěra.

Vaše podnikání stojí a padá na vaší osobnosti, energii i způsobu komunikace. Vaše největší konkurenční výhoda jste vy sami. A proto je zásadní s ní pracovat i na podvědomé úrovni a vyjádřit vaše hodnoty nejenom ve slovech, ale i ve formě textu. Ukažte, co od vás může klient čekat. Dejte mu nacítit vaši osobnost, váš způsob komunikace.

Čím otevřenější budete, tím spíše pojme důvěru, že právě s vámi chce pracovat.

Je vaší silnou stránkou laskavost a bezmezná trpělivost? Ukažte to! Křivky, plnost tvarů, širší písmo… Laskavost není strohá ani úderná, není ani zdobná a toužící po pozornosti.

Jste naopak kouč, kterého vyhledávají lidé, kteří potřebují cítit pevnou ruku, jasnou vizi a deadliny? Ukažte to! Jakmile si tady dáte do nadpisu emoční script nebo široké, neúsporné písmo (viz obrázek), nikdo vám to neuvěří.

Jste tichá síla, která se dostane s klienty do neuvěřitelných hloubek a dokáže je jimi bezpečně provést? Ukažte to! Kvalitní, ale vřelý patkový font, žádné zdobné detaily, žádná přílišná dynamika v silném kontrastu, prostě tichá síla, prověřená staletími.

A tak bychom mohli pokračovat dál. Je pro vás zásadní ženská energie? Ukažte ji. Jste natolik empatičtí, že si potřebujete od klienta držet odstup, abyste mu mohli nejlépe pomoci? Ukažte to!

Protože pouze a jenom pokud si dovolíte naplno ukázat hodnoty, které jsou součástí vaší osobnosti, budete důvěryhodní.

Pokud budete spoléhat pouze na slova a vyberete font, který půjde proti vašim vnitřním hodnotám, důvěru ztratíte.

Když lidské podvědomí vyhodnotí ve zprávě, kterou dostalo nesoulad (neverbální x verbální složka textu), je to jakoby tam byl červený vykřičník. Pozor! Tady něco nesedí.

A v momentě, kdy něco nesedí, je potřeba být ostražitý. A kde je ostražitost, tam není důvěra.

2. Tvůrci

První skupina potřebovala ukázat své nitro, aby získala důvěru, skupina tvůrců potřebuje ukázat něco úplně jiného.

Svou jedinečnost.

Každý tvůrce je jedinečný, nejhorší noční můrou je být zaměnitelný, nahraditelný. Generický, jak říkají mé děti.

Tvůrčí činnost je ohromně naplňující proces, plný energie, vášně a flow, při kterém ztrácíte pojem o čase.

A je úplně jedno, jestli tvoříte rukama nebo hlavou. Jestli šijete, píšete, malujete, natáčíte podcasty. Prostě musí to ven! A je obrovská škoda, když tu energii neukážete na první dobrou i v textu. Dřív, než se lidé začtou, musí ji cítit!

Nejste šediví, nejste průměrní, nespokojíte se s verzí: něco neutrálního, aby se to líbilo všem. Tvůrci potřebují nejenom tvořit ve vášni, ale i budit vášeň, nebo minimálně emoce. V určitém smyslu je dokonce jedno, jestli pozitivní nebo negativní, hlavně ne nudu a šeď!

Vy jste skupina, která se ve výběru fontu může nejvíce vyřádit, odvázat, nemáte hranice (kromě čitelnosti), které by vás blokovaly.

Ukažte, jestli je motorem vaší tvořivosti hravost, rebelie, láska anebo něco úplně jiného.

Tak jako si lidé vybírají psychology, terapeuty a kouče podle důvěry, kterou k nim mají, tak tvůrce si vybírají podle toho, jestli v nich dokáží rozeznít emoce.

A na tuto strunu opravdu nezabrnkáte fontem Open Sans.

Tvůrci jsou i jediná skupina (kromě profesionálních typografů), kteří si dokonce mohou navrhnout své písmo sami. Tak jako Eva Rybníčková pro své ilustrace, Lenka Blažejová pro svou knihu Cíťa, Jana Andrésková pro své fyzické produkty.

A Lenka Blažejová se svou knihou nám krásně staví oslí můstek ke třetí skupině.

3. HSP neboli vysoce citliví lidé

Důvod, proč jsou pro ně fonty důležité, je naprosto jiný, než u koučů, psychologů, terapeutů i tvůrců. Zatímco první skupina musí vzbudit důvěru, druhá musí zaujmout, HSP musí přežít.

Přeháním? Ne.

Pokud vysoce citlivý jedinec nežije a nevyjadřuje se plně ve své energii, nerespektuje své nastavení a není v souladu sám se sebou, stojí ho to tolik energie a životní síly, že dřív nebo později vyhoří.

Přestane úplně sdílet a uzavře se do sebe.

Pro Citlivky (jak je pojmenovala Alena Wehle) neboli Cíti (Lenka Blažejová) je životně důležité být sám sebou i v neosobní online formě.

Nebo naopak, tím spíš. Neosobitost, anonymita, nerespekt k jedinečnosti každé bytosti, to vše je ničí a odrazuje od publikování a zveřejňování své práce. A přitom mohou světu tolik dát.

Ilustrace z knihy Cíťa, Lenka Blažejová

Výběr písma je pro ně velmi důležitý, pro ten vnitřní pocit: To jsem já! Pro chvíle, kdy si sednou ke klávesnici, píšou ve SVÉM fontu, ve kterém se cítí jako v nejpohodlnějším oblečení.

Citlivky nedokážou zhmotnit své myšlenky ve formě, která by na ně křičela, tlačila je, drhla a škrábala. Nebo úplně jednoduše, nebyla by jejich. Stejně tak, jako nemohou být v upnutém, škrábajícím nebo jinak nepohodlném oblečení.

Při výběru fontu to mají těžké. Představte si, že se citlivost vnímat sebemenší detaily (nejen v písmu) dá nastavovat otočným ovladačem. Tak citlivky ho mají nastavené na maximum. Vnímají každé zakřivení, neznatelnou změnu struktury nebo linky. Od nich neuslyšíte nikdy: „Jaký je proboha rozdíl mezi Dosis a Nunitem, vždyť vypadají stejně!“

Ale právě proto, že tolik vnímají emoce skryté za fonty, zcela oprávněně se často bojí vybrané písmo použít.

Ukázat své niterní emoce celému světu? Co když přiletí nějaká nevhodná poznámka, která ublíží?

Bliká červená kontrolka – to je nebezpečné! Nedělat!

Naštěstí právě díky jejich ovladači nastavenému na maximum dokáží vložit nesmírné emoce do tak drobných detailů, že ne-citlivky nemají šanci je zaregistrovat. Písmo, které si HSP vybírají se pak často zdá ostatním obyčejné, jednoduché. Ale citlivky ví. A jsou spokojené ve své obyčejně neobyčejné jedinečnosti.

Jak font vybrat?

Našli jste se v jedné ze tří kategorií? Pak si dejte s výběrem fontů záležet!

A pokud s ním potřebujete podat pomocnou ruku, pojďte, podíváme se na to společně. Pro vás jsem tady na konzultacích, kde si projdeme vše do hloubky. Vaše značka bude pak cítit z každého písmenka a přitáhne si přesně takové klienty, kteří ji ocení. A přesně to koučové, terapeuti, tvůrci i citlivky potřebují.

A pokud jste se nenašli ani v jedné ze tří kategorií, a i když jste dočetli až na konec, říkáte si, že přeháním, budete podle FontoKvízu patřit nejspíš mezi lidi praktické a efektivní. Pro vás je pro výběr fontu skvělá volba Fontotéka – rychlá, efektivní, založená na faktech a důmyslně naprogramovaném filtrování. Nemusíte se nořit do hloubek a emocí, ale vybraný font bude sedět.

_______________________________________________________________

P. S.
Ve Fontotéce najdete i podrobný psychologický profil většiny fontů, které jsou použité v článku.

Náhledový obrázek: Photo by Marek Levák on Unsplash

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.