Jak poznáte dobrou kombinaci fontů v textu?
- Text se vám dobře čte,
- snadno se v něm orientujete,
- máte příjemný pocit, jako když se díváte na podařené umělecké dílo.
Všimli jste si? Dobrá kombinace fontů způsobí, že ji vůbec neřešíte. Neanalyzujete, proč se vám líbí, ani si často neuvědomíte, že se vám líbí. Splní svůj účel, text se dobře čte, a je na něj i hezký pohled.
Zatímco pokud čtete text, ve kterém se fonty k sobě nehodí, hned vám letí hlavou:
- To nevýrazné je nadpis?
- Nějak to neladí.
- Každej pes, jiná ves.
- Kdo ty fonty vybíral?
A je to tady. Pokud se vám fonty (a jejich kombinace) líbí, vůbec o nich nepřemýšlíte. Zatímco pokud vám jejich výběr nesedí, irituje vás anebo nudí, hned vás napadne „kdo tyhle fonty vybíral…“.
Tak se pojďme podívat na pár jednoduchých zásad, které vám při kombinování fontů pomohou, aby čtenáři měli šanci věnovat se myšlenkám v textu a nemuseli přemýšlet, kdo vybíral fonty. ;-)
*****
Zaměříme se na dva principy, které platí nejen při výběru fontů, ale i v jiném umění i v životě:
1/ DYNAMIKA - protiklady se přitahují.
2/ HARMONIE - rovný rovného si hledá.
DYNAMIKA
V první skupině hraje prim kontrast. Ten je základem dynamiky kombinování fontů a je více způsobů, kterými ho můžeme docílit. Můžeme kombinovat různé skupiny fontů, můžeme kombinovat různý charakter fontů. A můžeme kombinovat různé skupiny a charakter fontů.
KONTRAST
1/ SKUPINY FONTŮ
nejvýraznějšího kontrastu dosáhneme kombinováním různých skupin. Kdo nevíte, o jakých skupinách mluvím, seznamte se s nimi .
Budeme se věnovat 4 základním skupinám. Fonty:
PATKOVÉ
BEZPATKOVÉ
RUČNĚ PSANÉ
NADPISOVÉ
A kombinovat je můžeme podle libosti. Patkové s bezpatkovými, ručně psané s patkovými, nadpisové s bezpatkovými, atd.
No, úplně podle libosti přece jenom ne.
Tip č.1 :
Pokud jste v kombinování fontů začátečníci, vyhněte se kombinaci dvou fontů ze stejné skupiny.
Jejich vzájemná kombinace může působit daleko rušivěji, než kombinace fontů z různých skupin. Každá skupina má úplně jinou energii a jejich vzájemné kombinace působí dobře. Podívejte se sami, jak může kombinace fontů různých skupin vypadat v porovnání s kombinací fontů ze stejné skupiny:
KOMBINACE STEJNÝCH SKUPIN
Kombinace dvou bezpatkových nebo dvou patkových fontů:
bezpatkový/bezpatkový font
patkový/patkový font
Kontrast úplně chybí a výsledek ani nepohorší, ani nenadchne. Pokud vyberete dva fonty ze stejné skupiny, které neladí svým charakterem, výsledkem je nuda nebo disharmonie. Samozřejmě, že můžete použít i dva bezpatkové nebo patkové fonty, které se podpoří, ale musíte správně nakombinovat jejich charakter (dočtete se ve druhé části).
bezpatkový/patkový font
patkový/bezpatkový font
U dalších dvou skupin (ručně psané nebo nadpisové fonty), dopadá kombinace fontů ze stejné skupiny o dost hůř.
Kombinace dvou ručně psaných fontů:
ručně psaný/ručně psaný font
ručně psaný/patkový font
Nejožehavější kombinace. Ručně psané fonty mají velmi výrazný charakter a většinou se spolu nesnesou. Uděláte lépe, pokud k ručně psanému fontu přidáte font patkový nebo bezpatkový.
Kombinace dvou nadpisových fontů:
nadpisový/nadpisový font
nadpisový/bezpatkový font
Napisové fonty jsou jako výrazný šperk. Každý na sebe poutá pozornost a navzájem jsou téměř nekombinovatelné. Opět je lepší doplnit je patkovým nebo bezpatkovým fontem.
KOMBINACE RŮZNÝCH SKUPIN
Fonty z různých skupin můžete párovat podle libosti. Opatrnost doporučuji pouze u kombinování nadpisové/ručně psané fonty.
Ručně psaný/patkový nebo bezpatkový font
Skvělá kombinace! Ručně psaný font si žádá partnera, který dá vyznít jeho energii a náboji. A tím je jednoznačně jednoduché patkové nebo bezpatkové písmo.
Bezpatkový/patkový font
Kombinace patkový/bezpatkový font. Klasická kombinace, při které je nejmenší šance udělat chybu. Patková a bezpatková písma se dobře doplňují, kontrast je jasný, ale ne do očí bijící, je to decentní varianta vhodná pro většinu příležitostí.
Tady nuda nemá šanci. Kontrast dvou skupin vnáší do textu dynamiku a vypadá to daleko lépe. Samozřejmě, že existují i dobré kombinace patkový/patkový a bezpatkový/bezpatkový font. Najdete je, pokud se budete inspirovat v části 2 – kombinování různých charakterů písma.
Nadpisový/ručně psaný font
Kombinaci ručně psaný/nadpisový font můžete použít maximálně jako nadpis a podnadpis. Pokud vybíráte fonty pro nadpis a text do odstavců, u toho druhého zapomeňte na ručně psaný nebo nadpisový font. Text v odstavcích musí být hlavně dobře čitelný i v menších velikostech a to nadpisové a ručně psané fonty nesplňují. Víc o hierarchii v textu si přečtěte tady.
2/ CHARAKTER
druhý způsob jak dosáhnout kontrastu, je vhodná kombinace různých charakterů písma.
Co tvoří charakter písma?
Síla tahů (tenký/tučný)
Střední výška (malá/velká)
Šířka písmen (úzké/široké)
Křivky (oblé/hranaté)
To pro začátek, časem můžeme jít víc do hloubky. ;-)
U charakteru platí "protiklady se přitahují". Pokud zkombinujete dva úzké a tenké fonty, nebude to vypadat dobře. Stejně tak nebude příjemná kombinace dvou tučných (bold) fontů. Dva fonty s křivkami se budou přebíjet a kombinace dvou fontů s nízkou střední výškou nebude mít šmrnc. Mrkněte sami:
No jo, ale ona to není úplně tak jednoduché, jak to vypadá. Když zkombinujete dva tenké, bude to vypadat špatně. Když zkombinujete dva tučné, bude to vypadat také špatně. Ale když vezmete tenký a tlustý, bude to vypadat… taky špatně.
U kombinací charakterů je třeba odstíny vážit na lékárnických vážkách.
K super tučnému fontu nemůžete vybrat úplně tenký, velký kontrast příliš přitahuje pozornost a budí dojem disharmonie. Vyberte raději takový normální, ani tenký ani tučný. On v porovnání se super tučným nadpisem bude vypadat tenký. ;-) Vracíme se zase k tomu, že není důležité, kdo jste, ale s kým jste. Když půjde průměrně hezká dívka vedle krásné, bude vypadat jako šedá myška. Ale když půjde vedle ošklivky Betty, bude z ní najednou zajímavá kráska.
K tenkému fontu nevybírejte tučný font, stačí semi-light font, který bude v dostatečném ale ne přehnaném kontrastu s tenkým fontem.
Pokud máte text psaným fontem s křivkami, nevybírejte do kombinace hranaté písmo. Stačí neutrální bezpatkové nebo patkové, které v sobě nemá jinovou energii.
Pokud máte chuť experimentovat, klidně porušujte všechny tyto zásady, může to vypadat skvěle. :-D
Tip č.2:
Oblý font neznamená, že musí být romantický ručně psaný. Křivky najdete i v zaoblení písmen, navázání patek na kolmé tahy či zakončení tahů.
Souhrn toho, jak vytvořit v textu díky fontům kontrast, dynamiku napětí jste právě dočetli. Další díl tohoto článku - Jak vytvořit harmonii - bude brzy následovat. Jestli ho nechcete promeškat, můžete se přihlásit k odběru novinek na mém webu.