Kdo jsem?

Jsem Andrea. Pomáhám lidem CÍTIT, co písmo říká. 
Dřív, než si přečtou slova. 

Kdy porozumíme řeči fontů, stává se z ní most mezi tím, co cítíme
a tím, co vyjadřujeme slovy.

Mgr. Andrea Grigerová, 

autorka projektu Psychologie fontů®

Jak vznikla Psychologie fontů

Od dětství jsem si fotila písmenka, vývěsní štíty, nápisy na zdech i na obalech od čokolád. Fascinovalo mne, jak písmo dokáže ovlivnit to, jak se cítíme, aniž si to uvědomujeme. Jak dokáže měnit význam napsaného slova. NIkde jsem ale nenašla relevantní výzkumy a studie o působení fontů na podvědomí a tak jsem se do nich pustila sama. 

Ve stovkách rozhovorů a konzultací jsem studovala, jak naše reakce změní tvar malého "a", patky, sklon písma... Později jsem testovala, že se tyto reakce dají spolehlivě předvídat, podle toho, jaký typ osobnosti jsme. Čím více jsem to zkoumala, tím jistější jsem si byla, že psychologie fontů je šedá zóna mezi typografií, grafikou, webdesignem a marketingem.

A z té zvědavosti vznikla v roce 2015 Psychologie fontů. Propojení typografie a psychologie. “

Pomáhám lidem cítit se sebejistě v komunikaci.
Aby jejich texty i neverbální komunikace byly v souladu. Přirozeně a důvěryhodně.

Co mě baví na fontologii

To, kolik toho výběr písma na vás prozradí. Z (malou) nadsázkou říkám:

"Vyberte si 3 fonty a já vám řeknu, jací jste".  

Prozradí na vás, jestli jste introvert nebo extrovert, jestli mluvíte pomalu nebo rychle, jestli máte tah na branku nebo jste snílek. Prozradí, jestli třídíte odpad, jestli dáváte pod kafe podtácek, jestli raději cestujete sami nebo v partě. 

A baví mne i to, že i když se tváříme, že žádná psychologie fontů neexistuje, tak tady s námi je a ovlivňuje úplně každého. Stále. 

To nejdůležitější o mně

Miluju Bretaň, megality, náhodný déšť a vítr od oceánu. Studovala jsem umění a francouzštinu, pracovala dlouhá léta jako IT manažer a manažer vzdělávání v korporátu, vedla týmy lidí, porady, otevírala nové hypermarkety, proškolila stovky lidí. Ráda kreslím rudkou, maluju čínskou tušovou malbou a miluju svou práci - fontologii. Je pro mne mostem do říše podvědomí a nevědomí lidí, a jako správný Štír si to užívám.

Čemu věřím

Že spolupráce s grafiky, webaři a markeťáky je víc, než dokazování si vlastní pravdy. 

Že psychologie fontů má stejný význam, jako psychologie barev. 

Že  písmo má moc předat jakoukoli emoci nebo asociaci.

Že emoce řídí naše jednání mnohem víc, než rozum.

Že není špatný font. Je jen špatně použitý font. 

Nejsem ani grafik, ani webdesignér, ani markeťák. 

Jsem FONTOLOG

  • 1
    ZKOUMÁM REAKCE LIDÍ
    Psychologii fontů zkoumám od roku 2015, "osahala" jsem si přes fonty stovky lidí, vím přesně, který font komu zabrnká na jakou strunu.
  • 2
    ŠKOLÍM, PŘEDNÁŠÍM
    Na vysokých školách i na konferencích. Masarykova Univerzita, Newton University, Barcamp, Mensa Academy, atd.
  • 3
    PÍŠU A MLUVÍM O FONTECH
    Píšu nejen na blog, ale také do novin (Deník N, Hospodářské noviny), časopisů (FONT). Můžete si mne poslechnout i v podcastech .
  • 4
    VYDÁVÁM KNIHU
    Napsala jsem knihu o Psychologii fontů, aktuálně jí má v péči nakladatelství, vyjde v roce 2026.
  • 5
    FASCINUJÍ MNE SOUVISLOSTI
    Už 10 let se pohybuji v šedé zóně mezi typografií, grafikou, webdesignem a marketingem. Nejsem ani grafik, ani webař, ani marketér. Ale vím, jak funguje písmo z pohledu všech těchto profesí.

Články, podcasty a rozhovory pro média

Článek pro DENÍK N, 27. 1. 2023 : Co o kandidátech prozrazuje písmo, které si vybrali na své billboardy? A může jim pomoci vyhrát volby?

Článek pro časopis FONT, odborné periodikum pro grafiky a typografy, 12. 6. 2023 Psychologie fontů

Rozhovor s René Nekudou na téma Psychologie fontů a tvůrčí psaní.

Rozhovor s Martinem Kavkou, autorem podcastu TVŮRCAST na téma Fonty jsou jako oblečení, vybírejte si je pečlivě.

Článek pro Mladého podnikatele Na fontu záleží, jestli u vás lidé nakoupí.

Rozhovor s Madlou Čevelovou na téma Psychologie fontů a marketing. 

Články pro Creative Handles na téma Jak písmo ovlivňuje vaše zákazníkyJak správně vybrat font pro váš web.

Rozhovor pro Tyinternety na téma Příručka marketéra: Jak cíleně (vy)užívat fonty v marketingu?

Přednášky, podcasty, rozhovory