PSYCHOLOGIE FONTŮ®


Kdy vám jsou fonty úplně na houby…

Zbytečná paráda. Ruší mě a odvádí pozornost. Nedá se to číst. Z ozdobných fontů mi naskakuje kopřivka…

Protože podobných argumentů slýchám hodně, rozhodla jsem se vám sepsat případy, kdy se do výběru fontů nemá ani cenu pouštět. Naděláte tím méně škody, než kdybyste se rozčilovali, že si už půldne hrajete s fonty a výsledek horší než předtím.

Takže pokud se najdete v následujících možnostech, nechte fonty plavat a zůstaňte u Calibri.

 

Jste racionální logický typ. Prostě fakta jsou fakta a k čemu do textu tahat emoce.

Jasně. Ze špatného textu fonty trhák neudělají. Ale milí logici, mozek má svá neměnná pravidla. A pokud se má rozhodovat mezi emocí a faktem, hádejte, co si vybere? Ano, správně, vždy a za každých okolností právě emoci. A vůbec rozum nepustí ke slovu. Tomu se to nebude líbit, nastoupí hned vzápětí a bude se snažit dokázat, že je emoce úplně nemožná. Ale pokud font vyberete dobře, nemá šanci.

Tip: zkuste jednou vyměnit Calibri třeba za Segoe UI Semilight. Obojí je bezpatkové, jednoduché písmo. Uvidíte tu změnu.

 

Nevíte, co vlastně chcete

Romantika, nebo výzva k akci? Chcete oslovit ženy na mateřské, nebo „nakopnout“ do akce manažery? Tak jako cílíte na lidi výběrem slovní zásoby a volbou slovních obratů v textu, úplně stejně cílové skupině musíte přizpůsobit volbu fontu. Rozevlátý ručně psaný font v úderném textu nadělá víc paseky, než užitku. V tomto případě samozřejmě neplatí, že emoce vítězí, protože jakmile font a obsah nejsou v harmonii, prohrajete válku vy. Nevybíráme font, který se líbí, ale font, který přesně zacílí.

Tip: prostě se to naučte. Žádný učený z nebe nespadl. Ráda vám s tím pomůžu.

 

Stačí vám jet na půl plynu

I racionální týpci jsou nuceni připustit existenci pravé a levé hemisféry. K levé hemisféře jsou kanálem slova. K pravé fonty. Pokud si vyberete jen jeden kanál, dobře vám tak. Ti, co pojedou na plný plyn vás prostě předjedou. Jo, třeba to doženete nasazením a perfektním obsahem. Ale pořád můžete být o hodně lepší.

Tip: Vyzkoušejte to nejdříve na sobě – až budete psát další článek, vyberte pro nadpis ve Wordu nějaký pro vás nezvyklý font. Uvidíte, jestli se změní i vaše slovní obraty, výrazy a slovník.

 

Hlavně aby to bylo hezké

Tak z této věty mám už kopřivku. Pokud „krásu“ textu postavíte nad čitelnost, tak vám uteče většina čtenářů a zůstanou fakt jen ti skalní fanoušci. To pak musíte psát hodně dobré texty. Font neslouží k tomu, aby dělal parádu. Ale aby naladil čtenáře na stejnou notu, jako obsah textu. A často si čtenář ani neuvědomí, z čeho že má tak příjemný pocit.

Tip: Když už vybíráte neobvyklé „hezké“ fonty, tak se ujistěte, že znají českou diakritiku. Pokud pracujete v Canvě, stáhněte si tahák, který vám s tím pomůže.

 

Mícháte jablka s hruškami

V tom lepším případě, někdy i s ledasčím dalším. Prostě nemáte pro fonty, a vůbec grafickou úpravu, cit. I to se stává. Když už vyberete dobrý pro nadpis, vyberete mu font pro text, který se k němu ale vůbec nehodí. Divili byste se, co všechno mohou pokazit i mezery a odsazení. A to už nemluvím o tom, kolik se dá pokazit přehnaným nebo žádným zvýrazněním hlavních myšlenek.  Nic si z toho nedělejte. Určitě tím nejste menší odborník. Ale než udělat z textu nepřehledný guláš, raději zůstaňte u klasiky.

Tip: Pro začátek si přečtěte Učebnici neverbální  komunikace pro texty. Jestli jste začátečník, povede vás. 

 

Nemáte rádi změny

A vůbec, fonty jsou ztráta času. Tečka.

Tady žádný tip nemám.

 

 

Našli jste se? Tak se nebojte pustit do něčeho neprobádaného, zkoušet nové věci a opustit vyjeté koleje. Je skupina lidí, kteří si kupují stejný pár bot několikrát, protože jsou na něj zvyklí. Ale vy takoví být nemusíte. Fonty nejsou nezbytné pro vaši práci a můžete s nimi i hodně pokazit. Ale krůček po krůčku můžete díky nim i mnohé získat. Třeba příjemný pocit, že jste sami sebou. Nebo zpětnou vazbu čtenářů, že vaše články se dobře čtou a vypadají profi. A to vám nenapíšou, pokud zůstanete jen u Calibri.

 

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení. Autorka e-booku Ať to vašim textům sekne aneb Učebnice neverbální komunikace pro texty.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *