PSYCHOLOGIE FONTŮ®


Jak vybrat font pro vaši novou knihu

Jste hrdým autorem knihy.

Zatím je pouze ve vaší mysli, skládají se vám kapitoly a možná už jsou i zaznamenané ve Wordu. Ani se vám tomu nechce věřit, že byste už za chvíli mohli ve společnosti jen tak nonšalantně prohodit :“ Ve své první knize jsem napsal(a)…“, ale už brzy to bude realita.

 

 

Zbývá už jen velmi málo a budete ji držet v ruce. Vonící tiskárnou a papírem. Daleko převyšující všechny e-booky a e-knihy. Protože v tom éčku si neodvezete zrnka písku z pláže, nebo s ním nepodložíte nohu od stolu.

Obsah knihy je plně ve vaší režii a nepochybuji, že skvělý,  ale musíte ho umět i prodat. A jedním z důležitých „prodejců“ je font. Pojďte se podívat, jak taková drobnost jako je výběr písma může vaši knihu potopit anebo vyzdvihnout.

Jedna z prvních a základních otázek, kterou si musíte položit, pokud budete sami tvořit design vaší knihy, je: Jaký použiju font?

Joel Friedlander, book designer

Věřím tomu, že jako autor knihy si pokládáte daleko víc otázek, dokonce bych řekla, že z těch otázek, odpovědí a „TO DO listů“ nemůžete až do vydání knihy spát. Ale tato je fakt důležitá, i když se vám to nezdá a máte jí v seznamu někde na posledním místě.

Proč vás má taková maličkost, jako je FONT zajímat?

Přečtete si následující větu pomalu a několikrát, protože to je alfa a omega tohoto článku.

Protože VAŠÍ KNIHU (pokud to není netrpělivě očekávaný bestseller typu Harry Potter X.díl) si lidé NEKOUPÍ, pokud je obálka nezaujme, zmate, odradí a nebo JI ODLOŽÍ nedočtenou, když se jim bude špatně číst.

A za to vše je zodpovědný font. Samozřejmě, ruku v ruce s kompletní typografickou a grafickou úpravou.

Kdy si knihu lidé nekoupí?

Když je nezaujme. Tečka. Teda, možná fungují tamtamy a kladné reference a je skupina lidí, která zamíří přímo k poličce, na které je vystavená a vezmou si ji, i když bude obálka z balicího papíru nadepsaná ručně. Ale předpokládám, že cílíte i na lidi, kteří o vás nikdy neslyšeli. Nebo slyšeli, ale neví úplně přesně, co čekat. A tady je médium, které jim tuto informace (co od vás čekat) zprostředkuje. Jmenuje se:

OBÁLKA

 

Obálka knihy má vyjadřovat esenci knihy. Podíváte se na ni a je vám vše jasné. Klid, stres, drama, romantika… ale někdy evokuje jen nudu a zmatek. Nudu, když je kýčovitá, obyčejná, bez nápadu. A zmatek, když spolu jednotlivé části obalu neladí.

Co jsou to ty jednotlivé části?

  • Barva
  • Font
  • Kompozice
  • Ilustrace, fotka

Každá tato část mluví jasnou řečí k podvědomí čtenářů a vypráví jim příběh, který v knize najdou. A je na vás, abyste vybrali takové, kteří mluví stejnou řečí.

Prostě když potřebujete knihu o tom, jak uklidit v duchu minimalismu, pohledem ani nezavadíte o divoké barvy a rozhárané fonty.

Ale hledáte bílou, jednoduchou kompozici a uspořádaný font. Jinak neuvěříte. Fonty a ilustrace tuto neverbální komunikaci vědomě dotváří. Chcete předávat naději? Nepoužijete černou a font DJ Gross.

Patky, nepatky, tady hledáte písmo, které bude vyjadřovat přesně tu emoci, kterou předáváte knihou.

Kdy se kniha bude špatně číst?

Samozřejmě, když bude jakékoli písmo příliš malé, velké, tenké, tlusté… Ale mimo to i když vyberete nevhodný font. Nejde o to, jestli bude hezký, ale o to, jestli čtenář nebude mít chuť po pěti minutách knihu zaklapnout. A nebude to z jeho strany nezájem o obsah, ale podvědomá reakce mozku „je mi to nepohodlné, moc se při čtení namáhám“.

Kniha nemá text ve sloupcích jako noviny a není to ani e-book, ve kterém máte velkým písmem pár řádků a hromadu obrázků.

Má svá specifika a vyplatí se na ně myslet.

Například většina knih má dlouhé odstavce, zarovnané do bloků. To je velký rozdíl v porovnání s textem, na který jste zvyklí v e-boocích, na webech nebo třeba na plakátech. Patkové písmo, které fungovalo velmi dobře od vynálezu Guttenberga, má v knize své opodstatnění – právě v takovýchto dlouhých pasážích textu vedly patky pohled čtenáře, aby se neztratil a oko neunavilo.

Dnešní doba není pro knihy jednoduchá.

Po staletí respektovala sazba knihy určitá pravidla, která jsou nyní s nástupem digitální éry, a s možností vydání knihy téměř kýmkoli z nás, zpochybňována.

Na rozdíl od textů v online světě se v knize se nesnažíte čtenáře rychle zaujmout a vzbudit jeho pozornost klíčovými slovy či myšlenkami. V knize je stejně důležité každé slovo, věta, odstavec i kapitola. A aby dlouhé bloky textu neunavovaly nejen oči čtenáře, ale i jeho mozek, dejte si práci s výběrem písma, které je pro dlouhé texty určené.

**********

Takže pokud si nezaplatíte grafika, nebo designera, který zná typografická pravidla a specifika knih a rozhodnete se upravit knihu k tisku sami, určitě se vám budou hodit podrobnější informace ke kapitolám:

1/ Kniha není e-book
Jaké jsou rozdíly mezi výběrem fontu pro e-book a pro knihu.

2/ Aby se kniha dobře četla
Jaká jsou kritéria výběru pro font uvnitř knihy.

3/ Obal prodává
Jak vybírat font na obálku.

A to vše najdete v novém e-booku, který si můžete stáhnout zdarma právě TADY. Tak na nic nečekejte a stahujte, nudit se určitě nebudete. 

 

A pokud nehodláte publikovat knihu, ale pustili jste se do e-booku, tak tady najdete nejčastější faux-pas v online textech a jak na ně.

Andrea Grigerová
CO DĚLÁM? Ukazuji lidem, že fonty je ovlivňují každý den. Díky této neverbální řeči zvládnou předat nejenom informace, ale i pocity a emoce. Jsou sami sebou a přitahují zákazníky, kteří je právě takové ocení. Autorka e-booku Ať to vašim textům sekne aneb Učebnice neverbální komunikace pro texty.
Komentáře
  1. Štěpánka napsal:

    Super, moc se těším, Andrejko :-).

  2. Šárka napsal:

    To se mi bude brzy hodit, děkuji! A těším se na další články. Š.

  3. Mary napsal:

    Už hodně dlouho zpracovávám texty a věnuji pozornost fontů. Děkuji za to, co děláš, Andrejko, přináší mi to hlubší pohled na jejích význam a v podstatě je to pro mě jakýsi kompas. Těším se na každý tvůj článek a toto mi také přijde vhod.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *